1

Då min buss ska ha en 30hk org så har jag bollat lite med att försöka bygga en motor baserat på ett 30hk block.

Då jag har en 3.88 vxl låda så kommer en orgmotor att bli för klen. Men runt 70hk borde räcka.
Någon som har något bra recept på trim till 30hk motor. Söker mer vrid än toppeffekt

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Detta gillas! Stroka veven till 74mm och släng på 83mm cyl/kolvar och vippor med större utväxling... Och en kompressor! Och så vill vi se massa Bilder på topplocksjobb ICQ/ag

3

niklasg skrev:

Detta gillas! Stroka veven till 74mm och släng på 83mm cyl/kolvar och vippor med större utväxling... Och en kompressor! Och så vill vi se massa Bilder på topplocksjobb ICQ/ag

oohh. Spännande nu fick man ju en del dumma tankar...  Kompressormatad 30hk i en BD..  Hmmmm

4

Om du ändå bytt vxl låda (=bilen ej original...), kan du väl lägga in en enkelport 1600:a (satt original typ2 1968) på 47 Hkr ?
(Planade toppar och 1,25 . 1 vippställ, kanske 50 - 53 hkr ?)

Trimma 30 Hkr är inte "bara.." ! -)

5

Om du ändå ska byta växellåda och har lite effekt så skulle jag satsa på en 4,125-låda.
Skiljer mindre än 1% på fyran men ca 6% lägre varv på alla andra växlar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Det sitter idag en 1916 motor på runt 100hk (uppskattat) i bussen samt en vxlåda med 3.88 utväxling.
Men bussen drar mkt soppa och har faktiskt inte behov av en "räster" motor i en buss som jag villl ha att glida runt i. Så det roligaste skulle vara att utgå från en 30hk med gjutet generatortorn och sen trimma den så att den orkar med 3:88 utväxlingen i den lådan som sitter i bilen.

7

74x92 är det om det är samma maskin vilket gör 1968cc om jag inte räknat fel.. . En rejäl justering av förgaseriet skulle fixa förbrukningen till det bättre..och mer effekt..

8

Det här gillar jag.... 74 vev fixar man med antingen en 356 eller en svetsstrokad original. Större cylindrar så har AA 80mm för 356 som har 22 mm kolvbult, då passar det direkt ihop med 356 vev o stake, utan modifiering. 83mm (34hk big bore, 20 mm kolvbult) går också att använda men man får ändra uttagen för dragstängerna till topparna då det är fel delning plus att man får shimsa under cyl en del. 82,5 från 356 (22mm kolvbult)går också att använda men man får ändra uttagen för dragstängerna där också. Okrasa toppar går det nog åt för att komma upp i den effekt du eftersträvar, ca 8,5 i comp. Kam med mer lyft, JPM fixar en omslipning eller så köper man från BBT eller Porsche classic som har en kopia på 1500S kam som ser väldigt fin ut.

För tio år sen byggde jag en 74X83 med Okrasatoppar som gav 81 häst vid 3900 varv så det går men det är inte helt lätt, men KUL
Lycka till  ICQ/ag

9

Tack för info och input.
Masen: visst är det samma snurra och den går bra! ICQ/ab men tycker att den känns lite fel för den här bussen gillar stuket nu men har nog en lite annan inriktning på hur jag vill jobba vidare med bussen. Du får gärna skicka ett PM till med med "receptet" på den motorn som sitter i för jag minns inte riktigt (som du märker!) motorn kommer nog ev att hamna i mitt Speedsterbygge senare där jag vill ha en mer racestukad motor!
Bengt: antar att man kan köpa 356 vev och AA 80mm cyllar som eftermarknads produkter. Men finns Okrasatoppar för 80mm cyllar? Och är det bara swapmeets som gäller då eller finns det rent av eftermarknads?  Om vi kommar lite på förgasare! Skulle av både utseende och utrymmes skäl vilja ha enkelförgasare. Ev någon variant med överladdnkng (typ liten gammal kompressor!)
Några förslag ideer?
Svweker: kan du förklara lite mer hur du tänkter med 4.125 lådan? Själv gillar jag "korta" växlar på dom lägre växlarna för dom använder man ju till 90% bara för acceleration samt att orken blir lite bättre med en klen motor och sen en så lågvarvad slutväxel som möjligt för att få ner vartalet vid lansvägsfart! Är bara lite nyfiken på hur du resonerar. ICQ/ab

10

Annars så bygger du en 3 Liters (tre liter :-O ) 30hk  ICQ/ag

Post's attachments

!cid_7DEC9DBB-1BFC-41AB-8E37-B7B282C81B8E.jpg, 145.78 kb, 640 x 480
!cid_7DEC9DBB-1BFC-41AB-8E37-B7B282C81B8E.jpg 145.78 kb, 327 downloads since 2014-11-13 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

11

FAST..... Det är ingen 30 hästare.... Bara blockdelen kring gjutna generatortornet, om jag minns rätt, visst gick den motorn åt i branden?

Klart du ska köra oldspeed, men var berädd på att det kommer kosta.

Kompressor är nog bara att glömma om du ska åka upp mot 80 häst, visst kanske det går, men det kommer ändå kräva bearbetning av den övriga motorn, och att åka med en kompressor begränsar ju förgasarn något, men ska du satsa på kompressor rekomenderar jag Speedwell Pepco, med tanke på att du har "fri höjd" i motorutrymmet, så borde det gå ladda upp en 40mm Solex Pii eller liknande dubbelportare...
Hemmagjort grövre insug, pepco och en 40mm dubbelportsgasare för att mata de ca 1500cc du har under! MUMMA!!

Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

12

Den gick åt i branden. Dessvärre..

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

13

Oavsett vad du ska ha för motor måste du designa motorn efter hur den skall användas. Du ska ha en effektkurva som gör den snål på de varvtal den ska användas mest. Det gäller att tänka till lite om det är bränsleförbrukningen som står i fokus. Oavsett vad du har för motor så kommer den effekt som krävs för att driva fram din bil vara densamma.

Vad är det för spec på motorn du har?
En 74x92-motor på 100 borde inte vara fel för det du efterfrågar om den inte är lite konstigt designad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Okrasatoppar finns nytillverkade,  är kopior på dp trimtoppar som producerades för 30 hästaren, dom ger mycke pang för pengarna. Dom är tänkta för dubbelförgasare o insug, förg mm finns också nyproducerat. Enkelförgasararrangemang till Okrasatopparna har funnits i flygvärlden men är nog en svårfångad fågel idag. Varför funderar du på enkeförgasare?? Dubbla blir garanterat bättre. Topparna är gjorda för 77mm cyl men det är lätt att fräsa upp för 80mm cyl.
Personligen skulle jag undvika kompressor i en buss, kompressorn utvecklar mer värme och det har man som jag ser det tillräckligt av i en bussmotor.... Sen gillar jag inte extraprylar som behöver både remdrift och smörjning  ICQ/ad men det är väl mer min rasnoja som spökar.... ICQ/ad

15

Bengt, visst vare nån som rasade motor utan överladdning i sommar... ICQ/ad

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

16

Jajjamänsan, efter 15 år o ett par tusen mil så tyckte veven att det var dags att dela på sig  Default/hmm
Åker man trimmad 25/30hk så ryker veven förr eller senare, den håller ju inte på originalmotorerna heller....förgasar eller tvångsmatning har nog ingen betydelse då. En del av utmaningen med att bygga trimmade motorer är att få dom att hålla ihop...det ingår liksom i kittet att det pajar då o då även om man har lätt för att hålla sig för skratt när man står i nån liten by i Tyskland med motorras i en 62 år gammal bil.... det jag skrev om kompressorer är min egna personliga åsikt, kompressor är ballt som tusan men inget för mig ICQ/ag

17 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-11-15 23:36:30)

Dubbla förgasare blir faktiskt trångt även i en Barndoor.. I min bil så har man modifierat och flyttat upp och ut tanken i motorummet för att få plats med förgasaren. Det gör tankningen lite knepig då man inte riktigt kommer åt. Sen är det nästa problem med en stor motor det är att den vill ha mkt soppa! då tanken inte rymmer speciellt mkt soppa så kommer man inte speciellt långt på en tank. Nu är precis som Masen påpekade inte min motor bänkad så både prestanda och förbrukning kan förbättras men den känns ändå onödigt stor för en buss.
Så därför har jag lekt med tanken på en singel förgasare 30hk motor trimmad till runt 70hk. Sen tycker jag att det är sjukt häftigt med med en liten kompressor på men hurvida det är speciellt smart att sätta på en buss som man eftersöker lite bränsleekonomi kan ju diskuteras...

18

Om vi säger att din bil kräver 25 hk för att drivas framåt i 90 km i timmen så gäller det oavsett vilken motor du har. Har du en motor som är ineffektiv vid det varvtalet drar den mycket sopa, är den effektiv på det varvtalet drar den lite soppa sen spelar det ingen roll vilken maxeffekt motorn har.

Ali G

19

Gissar att du haft typ dubbla 40or i din buss, på dubbelports insug ala typ empi.

Det som är grejjen med 30 hästars trim (upplever jag iallafall) är att det tar mindre plats än trim till 1600cc ->
Allt är lixom mindre å smidigare, så jag tror att du kommer rymma ett par trettitvå solexar jättebra där inne. ICQ/ab

Tel 07noll357185ett

20

Härlig utmaning! I en långbent buss gäller det att hitta hästarna i det lägre varvtalsområdet (2000 - 3000 rpm typ), vilket gör utmaningen ännu större. Speciellt när det är svårt att öka volymen speciellt mycket.

83X74 som Bengt beskriver och en snäll kam (original) är nog en bra början. S-kammen som beskrivs ovan ger en ganska spetsig karaktär så jag tror den blir i princip oanvändbar i en buss. Speciellt med 3.88.

21

http://forumbilder.se/DEKUR/image.jpg

Problemet blir på vänstra sidan med tanken och soppakranen under tanken.
Det är möjligt att man kan få in två solexförgasare där om dom tar mndre plats för som det är nu med två idf44:or på dubbelports toppar så är det omöjligt. Men frågan är behöver man dubbelförgasare om man "bara" är ute efter ca 70hk

22

Jag förstår tjusningen med 30 hk... Speciellt i en barndoor. Men är inte tidiga 34 hk maskiner med tidiga kylsystemet underskattade? Snygga, mer möjligheter till kanske bättre pengar...  Strokersatser till vettiga pengar och en hel del kompatibla delar från nyare motorer.. Det finns en fördel idetta i läget där man skall sätta upp motorn i sin karraktär då utbudet är bättre. Kanske är ett avkallsalternativ om man vill åka mycket men till bättre ekonomi. Men fortfarande ganska stylisch... Eller så är jag ute å cycklar..

23

Utflyttad (i sidled) soppatank skall möjliggöra dubbelförgasarmontage typ enkelports Solex. Hade en sådan konfiguration i princip färdigt till den -54 jag hade, enkelportstoppar men resta insug och dubbla PDSIT:er, visserligen på en 1776:a men det fick iaf plats.
Ken King, Canada, har en strokad och borrad 30 hp maskin i sin -54 Barndoor. Dubbla fuggar och runt 15-1600 cc. I Airmighty fanns ett reportage med specen på motor... Kolla in den!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

24

Du vet inte i ugefär när den var med i Airmighty?
Masen: du har helt klart en poäng men min baktanke var att köpa en 30hk till en buss för att få så lika motornr som möjligt med orgmaskinen och sen bygga nått vettigt på den. Helst då så att man kan flytta tillbaka tanken och reservhjulshylla.

25 Senaste redigerad av Lars Häsä (2014-11-17 09:59:50)

#9, 2012! Går att se på www.airmighty.com Gå in under Magazine-backissues så kan man bläddra i tidningen!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015