1

Motorn är en GE. Min fråga är, säkert inget nytt för de som vart med ett tag, ska jag satsa på annan olja?
Jag har bara kört Castrol GTX. Vad tror ni om så kallade tillsatser man häller i oljan? Jag ska självklart ta isär motorn och byta allt som finns men inte nu i sommar, då vill jag njuta av bussen! Knackandet är verkligen inte högt eller så, men det vore fint med nåt tips som kan lätta bördan för den gamla kämpen  ICQ/ad

2

vad är det för viskositet på oljan du använder.
testa och byt till en tjockare olja om du nu bara kör sommar då det är varm och skönt ute  ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

Mange skrev:

Motorn är en GE. Min fråga är, säkert inget nytt för de som vart med ett tag, ska jag satsa på annan olja?
Jag har bara kört Castrol GTX. Vad tror ni om så kallade tillsatser man häller i oljan? Jag ska självklart ta isär motorn och byta allt som finns men inte nu i sommar, då vill jag njuta av bussen! Knackandet är verkligen inte högt eller så, men det vore fint med nåt tips som kan lätta bördan för den gamla kämpen  ICQ/ad

Om det är en hydraulisk ventillyftare som tickar så brukar det i vissa fall försvinna om man byter till tunnare olja.

4

20w-50w är bäst för hydrallyftare tycker jag den tjocka oljan läcker inte ut ur lyftaren lika lätt,om det är luft i lyftarn går det bäst bort med varm olja o högtvarv

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

5

Tack ska ni ha! Det blir nog olja och filterbyte i morgon. Såg att det finns en Castrol High Mileage 15w-50 på Mekonomen som nog får hamna i tråget  ICQ/ag