1

Är grön på svetsning men ska lära mig nu tänkte jag. Har en mig med gas och behöver köpa tråd. Vilken grovlek ska jag ha 0.6 eller 0.8?

Life is a bitch and then you die

2

0.8 tycker då jag ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

0,8

4

Tackar! Då ska jag åka och handla

Life is a bitch and then you die

5

Det beror på hur stark svetsen är.. är det en liten 120-140 amp skulle jag välja 06 tråd, är det kraftigare 08. som är billigare..
har man för tjock tråd, till en liten svets blir det inte så bra.
använder 08 till min 220 amp 3 fas svets..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Det är en ESAB Origomag C140
Om jag läser rätt så har den inställningsområde (DC) 35-130A

Ska jag gå ner till 0.6 istället?

Life is a bitch and then you die

7

Det hänger väl även ihop med vad du ska svetsa i för något?
Jag har kört mycket 0,6 tråd när jag kört i bilplåt tycker det var lite smidigare än 0,8.
Annars är ju 0,8 rätt all round och funkar till det mesta.

Sen får man ju kika vad man kan få tag i munstycken och vilka alternativ man har på trådmatningsrullarna i svetsen när man byter tjocklek.

8

Jag kör 0,6 i min svetsar 99% bilplåt. Men ibland lite tjockare och det fungerar bra med. Kom ihåg att du kanske måste byta trådledare i slangpaketet och munstycket i pistolen.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

9

Det sitter lite tråd kvar i får kolla vilken tjocklek det är.... Ska försöka lära mig svetsa bilplåt, rostlaga kaross och platta.

Life is a bitch and then you die

10

Det satt 0.8 i så kör på det, då borde munstycken mm vara ok

Life is a bitch and then you die

11 Senaste redigerad av michaelth (2014-11-15 14:27:37)

Erfarenheten visar att med mindre svetsar är det enklare att justera in rätt trådmatning med tunnare tråd.. och lättare att få en bra smälta.. har man mer kräm (större svetsar) kan man tillockmed gå upp till 1 mm  då amperen och volt talet räcker för det.. dyrare svetsar har ofta bättre stömm agregat med högre lolttal för att få fram amp dom små svetsarna har ofta en ganska så låg tändspänning (volt) vilket gör att dom tänder ljusbågen lättare om tråden e tunnare..
sen att många går upp i trådtjocklek eftersom tjockare tråd är billigare.. tja det e ju upp till dom..
Min  220 Amp svets, går att använda med 1 mm tråd, men svetsar bättre med 0,8..
Annars köp en liten rulle och testa..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Köper nog en av varje. Om man går ner till 0.6 tråd behöver jag byta något annat då?

Life is a bitch and then you die

13

kontaktröret.. dvs där tråden matas ut.. dom är förslitnings produkter..  sen är ofta matar rullarna med 2 spår för olika tråd tjocklek..så man vänder på dom..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(