1

I min pickis sitter en "3,88-låda" från en 1300S och ända sedan den hängdes i har jag haft problem med att den kastar ur backen. Fram tills förra året var det bara frågan om att hålla i växelspaken så gick det att köra ändå. Nu börjar läget bli alltmer hopplöst, den kastar ur tidigare och försöker man hålla den kvar skrapar det ohälsosamt.

Vad göra? 3,88-lådor växer ju inte på träd och visst kan jag tänka mig hänga i en annan med lägre utväxling, men innan jag lägger ner tid och energi på det, vill jag vet vad jag har för alternativ. Vad krävs för att fixa detta felet om man säger att man är villig att ge sig in i lådan och byta de komponenter som behövs. Jag kan ingenting om växellådor, ska man lämna iväg det då? Kräver det många specialverktyg?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Det kanske räcker att justera växelgaffeln till backen, om det inte gått allt för långt.
Det kräver lite verktyg men det går utan om man är lite finurlig men man ska nog vara insatt i lådan för att finxa det.
Borde vara värt att fixa den lådan men den måste isär. Han den långhårige Sö'täljebon kan nog hjälpa dig, frågan är bara när, men det är nog samma med alla som skruvar lådor. Fridh är väl mitt uppe i racingsesången nu så det är väl knappt at tänka på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tack för inflikningen! Jag känner också att det är värt att få iordning lådan, ville mest ha en ytterligare åsikt (och det är ju forumen så bra till). Nu när jag inte har motor är det knappast brådis, så det kan få bli framöver. Måste nog bli under sommaren dock, eftersom bilen saknar bakaxel när lådan plockas väck...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't