mitt p-ljus slocknar när jag tänder halvljuset/helljuset bak lyser det som det ska
ska det vara så på en -60a
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » P-ljus på min -60a
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
mitt p-ljus slocknar när jag tänder halvljuset/helljuset bak lyser det som det ska
ska det vara så på en -60a
P-ljus ska vara kopplat på samma säkring som bakljusen tror jag.
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
Ovan ser du de siffror som du hittar på ljustets strömställare.
Möjligen är anslutningarna på din strömställare omärkta, eller så finns bara vissa av dessa.
Om parkeringsljuset (egentligen "positionsljus") slocknar när du tänder halvljuset är det antingen ett fel på strömställaren elller så är det felkopplat.
Det skall vara kopplat till säkringsdosan som i sin tur försörjer två säkringar från 57L och 57R, links unt recht.
Kolla att det är rättkopplat innan du gör någonting annat.
Som redan sagts kan det vara ihopkopplat med bakljuset också, till 58, beroende på hur många anslutningar strömställaren har.
Och i bland finns det bara en 57 och bara en 58.
56 är iallafall utgången som går till fotomkopplaren för hel-/halvljus, eller till hel-/halvljusrelät på senare årsmodeller. 30 är ingången.
På de här gamla finns det bara tre anslutningar på brytaren, 30, 56, 58 och 58b.
30 matning
56 till fotomkopplaren för hel/halv och sedan till säkringsdosan där den är byglad på matarsidan och sedan till höger och vänster strålkastare
58 till säkringsdosan som är byglad på matarsidan och sedan till höger och vänster bakljus samt p-ljus
58b till instrumentbelysning
Just så.
Märkligt om anslutningen till parkeringsljuset blir spänningslös i halv/helljusläget.
Dessa strömställare har ju tre lägen, 0, 1, och 2.
0 allt avstängt.
1 p-ljus, bakljus, instrumentbelysning.
2 p-ljus, bakljus, instrumentbelysning OCH hel eller halvljus.
Så om du vill kan du ju, som redan föreslagits, koppla ihop p-ljus och bakljus innan säkringsdosan, och då för att citera killarna i Lorry/Yrrol, "man kan göra så, men rätt är det ju inte..."
Jag hade problem med spänningsfall i min ljusomkopplare. Dåligt ljus (som om det vore bra när den va ny) Sen försvann p-ljuset, bara halv/hel fungerade. Felet fanns i omkopplaren, alltså knappen på instrumentbrädan. Blecken som löper mot den rörliga delen (den du drar i) hade dåligt med spännst kvar. Jag böjde dom lite försiktigt helt enkelt. Sen fanns ett fel till. Nitarna som håller anslutningarna på utsidan var lite lösa=dålig kontakt. De nitarna för ju även över spänningen till de tidigate nämda blecken inuti. Det löste jag med en bra lödkolv på insida samt utsida! Funkar nu kanon och jag kan blända vem som helst
Finns lite småsaker som kan vilja byta plats när man tar isär den så ta det sakta och ta gärna någon bild på hur det sitter om du får för dig att prova detta. Lycka till!
Om det är rätt enligt schemat så är ju bak och p redan ihopkopplade på utgående på säkringsdosan.
Många svar
drar ut den till första så lyser allt som det ska
p-ljus-bakljus-skylten-instrument
när jag drar ut den ett snäpp till så tänds halv/helljuset
men bara p-ljuset slocknar bara fram
Ska kolla ljusställaren
Misstänker att den lilla glada amatören varit framme. 
Ok då är det ju inte omkopplaren!
Jag minns nu när Mange skriver om ett elektriskt och mekaniskt fel inne i strömställaren att jag också råkat ut för detta, men det var på en strömställare till en annan bil, en så kallad "icke vw", men konstruktionen var väl ungefär densamma.
Och det var väl aldrig meningen att dessa delar skulle hålla i mer än 50 år.
För att minska stressen mina strömställare har jag byggt om så jag använder reläer på baksidan, då används ljusknappen endast som styrning, all ström går ju genom reläerna. Kanske skulle funka för dig med?
det var strömställaren som inte funkade
p-ljuset fram går inte på en säkring
den sitter på stift 57 osäkrat
så flyttade den till stift 58 som går till baklyset och är säkrad
Allt enligt the samba

det var strömställaren som inte funkade
p-ljuset fram går inte på en säkring
den sitter på stift 57 osäkrat
så flyttade den till stift 58 som går till baklyset och är säkrad
Allt enligt the samba
Bra och enkel lösning :-) Det är inte helt ovanligt att gamla strömställare slutar att fungera på vissa punkter. Att sätta dit reläer är en bra lösning om man är orolig för hög belastning på sin strömställare, men i detta fallet är det ju inte befogat för att avlasta två parkeringsljus.
Perfekt att koppla dem på bakljusen, funktionellt och dessutom säkrat.
Just det, reläer är aldrig fel, men man får tänka på att dessa har en liten med inte helt obetydlig egenförbrukning, någon enstaka watt eller så.
Just det, reläer är aldrig fel, men man får tänka på att dessa har en liten med inte helt obetydlig egenförbrukning, någon enstaka watt eller så.
Det är just det jag menar, att det faktiskt kan vara fel att använda reläer ibland, eller rättare sagt meningslöst. Varför använda reläer till ett par parkeringsljus på tillsammans 10 W, det är ju inte precis värsta belastningen. Bättre som Niklas gjorde !
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » P-ljus på min -60a
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.