1

Håller på och pysslar om den 5-vxl Porsche 911/01-lådan som ska in i den blåa så småningom. Ska naturligtvis byta packboxarna då de visar tydliga spår av att läcka, så jag tog med mig de gamla till Sverull och trodde att det skulle vara en smal sak för dem att hitta nya. Kruxet var att originalen tydligen var av Viton, och det var inte så lätt att hitta i de dimensionerna. Då är frågan, behöver det verkligen vara Viton-tätningar på växellådan? De stoppar för temperaturer upp till +200 C, men om lådan blir så varm, så gissar jag att man har andra problem...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2

Nej, det behöver verkligen inte vara Viton-packboxar(eller d:o o-ringar). Har du så höga temperaturer/effektförluster är det nog inte mycket effekt kvar att flytta på själva bilen.
Se bara till att du får packboxar/Simmerringar med dubbel läpp.
Kolla och putsa ren ytan med smärgelduk(lämpligtvis i en svarv). Oftast är det inte själva packboxen som är slut utan framförallt ytan den tätar mot. Har du drivaxelflänsen(eller ingående axel) i en svarv kan man dra av en 10:a om det skulle vara djupa gropar/porer. Kolla hur mycket du kan ta, m.h.a. måttet på den nya packboxen.

3

Ett klart o koncist svar, tack o bock!  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville