Bilden har jag lånat av Mikael Andersson på fejjan. Har faktiskt inte någon egen bild på den. Fastsättningen av strålkastaren och hela mekanismen ska byggas om, men det får bli nästa år. Den lyser förbaskat bra iallafall!
Surströmming är fint dä! Men grisfötter har jag aldrig provat. Farmor gillade det, så då lär jag också prova 

Liten inspirationsbild hur tuff en varrepanel kan vara

Kommer ni ihåg värmekamrarna till Varianten som luktade så illa? Lagom till att vi fick upp hängrännor och stuprör på verkstaden kom det mycket regn.
Det var bara att ta tillfället i akt och lägga ner dem nere i bäcken på gården. Efter fyra dygns konstant genomsköljning kan jag meddela att de är helt luktfria!
Det utan att ha lagt ett enda handtag på att jobba. Åsa-Nisses metoder är ibland de bästa 

Efter mycket bök och stök sitter nu spindlar med trummor på fram i nya kulbultar, istället för skivbromsar i trötta kulbultar. Den skarpsynte ser att en ny arm för genomslagsgummi ska svetsas dit. Det tråkiga i sammanhanget var att vänster spindel hade en avdragen bult i armen till styrstaget vid leverans. Inga problem tänkte jag, och drog iväg till stan tidigt ikväll för att svetsa fast den. Givetvis var det ju en annan modell på mina p-ändar i bilen mot de som suttit med spindlarna. Det upptäcker man ju vid monteringen. Som försäljare av begagnade bildelar dagtid kan jag berätta att VW är precis lika jävla hopplösa idag på sina delar som då när det gäller meningslösa förändringar.
Ta bara bromsvätskebehållaren i bilen. Den som satt i var ordentligt smutsig och gick inte att få ren. Jag har flera fina liggande som ser exakt likadana ut med slanganslutningar och allt, MEN de har spegelvända fästen. De ska ju sitta i en exakt likadan korg i bilen. Varför ändrar man en sådan sak? Varför? Det är ju till och med samma skruv. Bara att modda bilen då!
Min teori är att de har en avdelning för någon form av praktikanter som får provleka ingenjörer eller något. Leta styrservopump till 03:ans Polo. Jaha, ska det vara Koyo eller TRW? Givetvis måste man ha exakt rätt modell. Eller kanske en motor till en sådan med motorkod BBY? Då kan startmotorn vara monterad i växellådan, eller i motorblocket. Fast det är samma motorkod på samma årsmodell skiljer det. Givetvis måste man köpa rätt, annars är det kört. Vill du ha en ny drivaxel till 01:ans Passat 1,9 tdi med manuell låda? Jaa det finns massa olika modeller för att krångla till det. Hela VAG-koncernens reservdelar är en soppa bakom kulisserna. Tro det eller ej, men jag väljer alla gånger Citroen och Peugeot framför VW när det ska letas delar. En ny VAG-bil är nog bland det sista jag skulle köpa faktiskt. För dyra pengar köper man bilar som bara efter tre-fyra år är rostskadade eller har dåliga motorer.
Nu fick jag klaga av mig lite
Den stora utmaningen för tillfället är att få tag i rätt hjulcylindrar fram. Inte helt lätt kan jag säga. Fortsättning i variantsoppan följer!
PS: Det här är den sista bilen jag gör omfattande reparationer på utan vettig lokal. Allt tar tre gånger så lång tid och är tråkigt. Var inte oroliga för pallbockens placering, jag har lagt en massa hjul under bilen. Så det är helt safe, fast det ser livsfarligt ut.