1

I fredags kom jag glad i hågen hem efter en lyckad besiktning på min baybuss från 74.
Parkerade den och gick in för att fira med en kaffe. När jag kom ut var batteriet dåligt så den vägrade starta. Laddade upp det och startade bussen och kom 500 m sedan tog resan slut. Tänkte att det var batteriet som var gammalt och kasst så jag åkte och köpte ett nytt. Funkar ändå inte.
Det som händer är att startmotorn går och går men den vägrar att tända till. Samtidigt har batterilampan börjat lysa och blinkersen slutat fungera.
Vad tror ni har hänt och vad tror ni är felet?
Tacksam för svar

Är 44 år gammal och gillar vw fordon i olika former. Har inte hållit på så mycket med att meka med bilar förut utan mer med att bygga och fixa hus/lägenheter. Men man lär sig Default/smile

2

kolla så att inte brytarspetsen har bränt. Sitter det billig skit i fördelaren så håller dom inte så länge.
Har hänt mig ett flertal gånger....
Kolla så att du har gnista i fördelaren,sedan kollar du om du har gnista ut till stiften.Har du det bör det vara nåt med bränslet....

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

3

Kolla så att du har spänning fram till tändspolen!
Troligtvis är det inte bara laddningslampan som slocknat, det är nog oljetryckslampan också.
Vill minnas att blinkers och kontrollampor matas över samma säkring. Möjligen kan tändspolen matas över samma säkring, men där är jag osäker.
Kolla alla säkringarna också!

Mät på tändspolens plussida och en bra jordpunkt, inte tvärs över spolen, eftersom dess minussida jordas via brytarspetsarna, och om dom är i öppet läge får du ingen kontakt där.

Vissa typ2 har ju ett övervarvningsskydd i rotorn, om den gått sönder blir det ju ingen gnista på tändstiften.

Sådana här fel, som kommer snabbt och plötsligt brukar vara elfel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

jockebubbla skrev:

kolla så att inte brytarspetsen har bränt. Sitter det billig skit i fördelaren så håller dom inte så länge.
Har hänt mig ett flertal gånger....
Kolla så att du har gnista i fördelaren,sedan kollar du om du har gnista ut till stiften.Har du det bör det vara nåt med bränslet....

Säkerligen en trolig felkälla, men eftersom blinkers och kontrollampa inte funkar tror jag att felet finns längre fram i bussen, i eller omkring säkringsdosan.
Det kan ju bara trasiga säkringar, och/eller trasiga, glappa eller oxiderade kontaktbleck i dosan.
Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för svar. Som du skrev Björn så började även oljetryckslampan lysa ett tag. Glömde skriva att jag även gjorde ett försök att putta igång den men det gick inte det heller.
När den stått stilla en längre stund så verkar den starta och hosta till för att sedan dö ganska fort.....
Ska försöka kolla igenom fördelaren och stiften och kolla säkringarna

Är 44 år gammal och gillar vw fordon i olika former. Har inte hållit på så mycket med att meka med bilar förut utan mer med att bygga och fixa hus/lägenheter. Men man lär sig Default/smile

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-02 18:37:08)

Ok, startar kall, men inte då motorn är varm?
Då kan det vara så att tändspolen har passerat bäst före datum, det kan också vara så att kondensatorn är slut, och om den är slut är i allmänhet brytarspesarna förbrukade också.

Sedan kan det vara glappkontakt i tändningslåset, eller i kabeln som försörjer detta med spänning. Det går en gemensam pluskabel till de tre kontrollamporna för oljetryck, laddning och blinkers, om denna har trillat av så får du inget ljus i dessa.
Sedan måste kontrollampan för laddningen vara hel, annars kommer inte laddningen i gång (gäller växelströmsgenerator).

Glapp i tändningslåsets elektriska del är vanligt, denna del slits ut med tiden, finns som reservdel, inte särskillt dyr.

Mätte du föresten om du hade 12v + på tändspolen?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."