26

Hittade ett foto från när jag rev motorn iaf.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cb22cb2f03d07419630afb1f6f791c0f.jpg

27

MrPete skrev:

Hittade ett foto från när jag rev motorn iaf.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-cb22cb2f03d07419630afb1f6f791c0f.jpg

Kanon, tack! Ska visa en som kanske kan hjälpa mig.
Finns det någon anledning till att ringen inte går runt hela vägen?

vw typ-1 1967

28 Senaste redigerad av mettis (2014-10-28 16:52:51)

När man mäter vändhöjd, brukar jag (verkligen) ställa i ö. d. och lägga en stadig fyrkantsprofil över cyl-kanten.
I mitt fall har jag borrat för pinnbultarna i fyrkantsjärnet, så att man kan skruva åt cyl stadigt mot blocket.....

Sedan tar man ett bladmått.....  (som de flesta har ? -)

("såga i kylfläns" kanske förekommer, men kapar man bort en kylfläns, blir det öppet mellan. )

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-4.jpg

29

Den yttersta ringen är taget så lite så det är nog materialet som inte är riktigt rakt så det inte tagit runt hela.. Sen är det en mindre ring ett par mm bred runt hålet som är nerfräst för att cylindrarna ska gå fritt. Tittar man på en cylinder är det ju ett mått som går in i toppen, sen kommer en liten kant innan flänsarna börjar.

Tack för svar på frågan Mettis, det är klart.. har dock för mig att det gjorts av någon anledning.. som jag inte minns..

30

mettis skrev:

När man mäter vändhöjd, brukar jag (verkligen) ställa i ö. d. och lägga en stadig fyrkantsprofil över cyl-kanten.
I mitt fall har jag borrat för pinnbultarna i fyrkantsjärnet, så att man kan skruva åt cyl stadigt mot blocket.....

Sedan tar man ett bladmått.....  (som de flesta har ? -)

("såga i kylfläns" kanske förekommer, men kapar man bort en kylfläns, blir det öppet mellan. )

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/1200_2012-4.jpg

Ja, mäta vändhöjd är ju inga problem. Gör på samma sätt med bladmått.
Samma vändhöjd på båda sidorna 1,4 möjligt att det går o pressa i 1,5 på den ena sidan

vw typ-1 1967