Har precis 12-volts konverterat min 1641:a, shimsade axialspelet till 0.10! Startade å gick hur fint som helst med ett stabilt oljetryck 2 bar på tomgång varm motor å inga missljud! Idag när jag var i garaget skulle jag vrida på vevaxeln.... Kan röra den 5-10mm sen stum!!! Skuret ramlager eller?? Sjukt för jag var supernoga med mätningen av axialspelet.. Blir såååå trött!! Tänkte bara höra om nån har nå tips innan jag börjar riva!! Motorn har inte gått många mil sen arborrning, ca 50-60mil... Om jag river bort svänghjulet hur ser jag om lagret skurit?
Kan du vrida den 5-10 mm så har nog inte ramlagret skurit, börja med att lossa ventikåporna och kolla så inte det har hänt nått där. Lossa vipparmsbryggorna och se om du kan vrida runt den då.
Sådär kan det också bli om fördelaren är borta, då trycks förd.drivningsaxeln upp och låser.
Men du har inte skrivit att du tagit bort den.
Fördelaren sitter i motorn!
Motorn gick ju fint å jag stängde av, dagen därpå så skulle jag vrida på veven.... Går att röra den 5-10 mm sen tvärstopp....
Kolla så att inte ligger i någon växel
(jag vet det var elakt!)
Jag har råkat ut för liknande.
Ena gången mer eller mindre totalras, med haveri i en cylinder med pulveriserad kolv, knäckt vevstake och avbruten kamaxel.
Jag misstänker att det började med att en av bultarna till vevstakens överfall lossnade.
På en "icke vw" jag hade en gång hade startmotorns bendixdrev fastnat i yttersta läget, startmotorn hade havererat och orakade totalstopp.
Den andra gången föregicks dessa symptom av ett högfrekvent tjutande ljud, då var det en generator som havererade totalt, motorn gick då på låga varv stannade, men drivremmen höll.
På en träff i somras berättade någon om ett oljepumpshaveri med sådana syptom, men jag kom in mitt i samtalet och hörde inte hela historien.
På en gammal båtmotor var det samma sak, gick att vrida en kort bit åt varje håll, men då visade det sig att det var fel tändstift, det var för långt.
(Jag har också försökt att dra runt en motor som satt berghårt fast, efter det att jag bytt packboxen innanför svänghjulet, men det visade sig att den där extramekanikern, Alois Alzheimer,
"hjälp till" och inte påminnt mig om att "svänghjulslåsningsgrejen" fortfarande satt kvar.)
Motorn gick ju hur fint som helst dagen innan, inga missljud alls!! Bra oljetryck!! Nu har ja motorn på garagegolvet å fortfarande lika...
Jo, ett minne till, även det på en båtmotor, en hemsk amerikansk V8. Någon hade använt luftrenaren som fotsteg, en aluminiumgrej, fästet till luftrenaren hade lossnat och sugits med ned i ett förbränningsrum och blockerade effektivt kolvens rörelse. Detta fixades under måttlig sjögång mitt ute på Kattegatt.
Liknande fel kan väl kanske även inträffa på en VW-motor, "främmande föremål i andningsvägarna" brukar det ju heta i patientjournaler på barnakuten....
Ja att veven går att röra är ju mystiskt som fan.. Tar bara stutt liksom!! Tyder det på att nått skurit eller brukar det sitta stumt då?
Motorn gick ju hur fint som helst dagen innan, inga missljud alls!! Bra oljetryck!! Nu har ja motorn på garagegolvet å fortfarande lika...
Det gjorde min också, den som totalhavereade.
Men man skall inte måla "fjärrvärmechefen" på väggen, det kan ju vara mer bagatellartat också.
Lossa generatorns drivrem och se om felet kvarstår.
Den är lika stum då den står bredvid bilen? då kan du ju utesluta startmotorn (och växellådan).
Jag skulle nog gjort så (som redan föreslagits) att jag skulle uteslutit fördelaren, undersökts dess drivning, sedan skruvat bort vipparmsbryggorna och tändstiften och då se om du kan dra runt motorn.
Tack för tipsen, ska hämta hem motorn ikväll! Ja jag utgår ju från att det är det värsta....
Jag har råkat ut för liknande grej. Axiallagret nöp mot veven, inte mot svänghjulet.
Nöp precis när jag stängde av utan att jag märkte och gick inte att starta efteråt.
Glappet jag hade var för att hålet för styrstiftet slagits upp lite.
Det va en nybyggt motor som jag slarvat med mätningar när den skulle ihop, va brottom för att hinna klart till race..
det vanligaste felet folk gör att de ställer axialen det sista de gör när cylindrar vippor och allt annat är monterat. Man skall ställa axialen det första man gör när man testar om veven går lätt och fint och kan skjutas fram och tillbaka i blocket i hela varvet runt. Mät axialen och lägg schimsen i en påse och montera när allt är klart. man kan se om axialen är för tight om motorn börjar gunga fram och tillbaka på låga varv då är den på gång att nypa och kommer inte att starta så snart du har stängt av. Är motorn trimmad så ställ aldrig under 0.10 hellre 0.13 till 0.15.
Om den nyper, går det att röra veven överhuvudtaget?
Ja de kan gå att röra veven lite vet av erfarenhet
Bakre ramlagret har nog skurit fast på veven. Då kan man vrida veven nån mm pga att hålet för lagrets styrstift är lite större än stiftet. Sar du bort svänghjules så kan du se om lagret rör sej.
Kollade det igår, när jag rör på vevaxeln så står ramlagret still!! Alltså axeln rör sig ca 10 mm men inte lagret!!
Kollade det igår, när jag rör på vevaxeln så står ramlagret still!! Alltså axeln rör sig ca 10 mm men inte lagret!!
Ok...Ja då är det nåt annat..
Det var det 2:a lagret(ramlagret) från remskivan sett som hade skurit...
Det var det 2:a lagret(ramlagret) från remskivan sett som hade skurit...
Det måste nog vara jäävligt ovanligt..
.
