1

Lägger mitt inlägg även här så ni som inte läser min projektråd har chans o svara!  ICQ/ag

Behöver nog lite hjälp här...
Kollade lite på förbränningsrummen på topparna, den ena toppen mäter båda cyl 50ml o den andra mäter båda 46ml.
Hur mycket skillnad är det egentligen? Ska jag sikta på o få alla mer lika? Hur isf är smidigast?
Topparna ska vara planade men jag tycker förbränningsrummen verka stora ändå, eller?
Sedan till det andra jag inte riktigt blir klok på, hur räknar jag ut kompressinsförhållanden på detta?
Om jag räknar rätt får jag ena toppen till 9,7:1 och andra till 9,0:1
Räknat med 1,4mm i vändhöjd, som jag oxå givetvis mätt.
Verkar detta annars ok för min motor? Eller ska jag försöka ända på något?

vw typ-1 1967

2

Är topparna likadana? Nummer?

Bubbla -62

3

Säkert olika gjutningar på topparna för så stor skillnad ska det normalt inte vara..

4

Nr är 311 101 375G, 311 101 375
Skillnaden på dom är att det finns uttag för vevhusventilation på den med g på slutet.
Topparna skall vara enlig han jag köpt dom av Portade och planade och renoverade av Hans L, och efter det aldrig körda.
Har svårt o tror att han skulle "slarva" så!
Skall mäta en gång till ifall det kan vara så att det är jag som är slarvepellen  ICQ/ad  ICQ/ag
Men vad tror ni om värderna annars? Låter det rimligt?
Har jag räknat rätt tror ni?

vw typ-1 1967

5

Jag använder den här kalkulatorn http://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Anders

6

Atrox skrev:

Jag använder den här kalkulatorn http://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Anders

Kanon!
Enligt den har jag räknat rätt då...
Frågan är ju då bara om det är bra eller anus...

vw typ-1 1967

7

Hittade kanske svaret själv...
Enligt Kamtillverkaren på just min kam

You can get by with HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts. Use a compression ratio of 7.5-8.25:1.
Bör ligga rätt bra då om rummen är 50cc då...

vw typ-1 1967

8

50 cc verkar stort...

9

kontrollmätte nu, det är inte jag som är slarvpellen!
Ena sidan mäter 46 o andra 50...
Vad ska jag göra? Ska jag slipa ur den ena så den blir 50 me, eller ska jag be någon "göra om" båda. Fräsa dom lika, o vem gör sånt? Stickan?

vw typ-1 1967

10

Va är det för diameter på cylindrarna och vad för slag om jag får vara nyfiken.

Anders

11

Malman80 skrev:

You can get by with HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts. Use a compression ratio of 7.5-8.25:1.

Ta aldrig råd från en amerikan när det gäller komp. De har sämre soppa och behöver normalt köra med lägre värden.

12

Atrox skrev:

Va är det för diameter på cylindrarna och vad för slag om jag får vara nyfiken.

Anders

87mm cyl och standardslag 69

vw typ-1 1967

13

TobiasL skrev:
Malman80 skrev:

Ta aldrig råd från en amerikan när det gäller komp. De har sämre soppa och behöver normalt köra med lägre värden.

Misstänkte detta... Annars låg jag ju rätt bra där!

vw typ-1 1967

14

Upp till runt 10,5:1 är ok på 98, men tänk på att 98 börjar bli svårt att få tag på, långt ifrån alla tappar har det.. V-power är ju inte samma som innan heller..

Plana de topplocken med större förbränningsrum tills de är lika som de andra.

15

Har du mätt från kanten och ner till ytan cylindern ligger mot? Så att du vet att det måttet stämmer?

16

Tänkte skrivit det innan också, men orkade inte redigera mitt inlägg.. skulle det vara lika på båda känns det ju dumt att plana ena topplocket.. då får du fila i förbränningsrummen så alla hamnar på 50cc.

Dock hamnar du då på ynka 8:1.. om du fick förbränningsrummen till 40cc, med 1,4mm vändhöjd skulle du då hamna på 9,4:1

17

stickan skrev:

Har du mätt från kanten och ner till ytan cylindern ligger mot? Så att du vet att det måttet stämmer?

Var ute o mätte det nu. Lite svårt med ett vanligt skjutmått men toppen med dom stora rummen mäter ca 12,5mm och toppen med dom mindre rummen mäter ca 13,6mm
Känns som det är läge o fräsa båda lika. Men vart bör jag lägga mig?
Ska jag rent av ta lite till även på den med mindre?
Kommer köra den på vanlig 95 bensin, då 98 är helt borta här och vad jag hört kommer även shell dra in sin v power pga dålig försäljning.

vw typ-1 1967

18

Kolla hur mycket det finns kvar att ta innan kanten vid flänsarna på cylindern bottnar mot toppen. Om man fräser ner toppen mera än 1,5-1,7 mm så måste man ta bort en kylfläns på toppen eller svarva cylindern.

19

Man behöver väl inte ta bort hela första kylflänsen? Jag tog 3,7mm på mina förra toppar och Micke tog bara bort en ring runt hålen. Tar man inte så  mkt räcker det att fila ner klackarna.

Men kolla såklart hur långt det är kvar tills de bottnar.

Btw, en annan fråga.. har sett att vissa sågar isär topparna mellan cylindrar.. bra eller anus?

20

stickan skrev:

Kolla hur mycket det finns kvar att ta innan kanten vid flänsarna på cylindern bottnar mot toppen. Om man fräser ner toppen mera än 1,5-1,7 mm så måste man ta bort en kylfläns på toppen eller svarva cylindern.

Kollade lite snabbt innan jobbet idag. På den ena toppen är det ca 1mm kvar innan cylindern bottnar mot toppen. Klackarna är redan borta.
Så ska man ta mer känns det som om det får tas lite uppe på toppen.
Vem kan hjälpa mig med dessa problem?

vw typ-1 1967

21

Känner du någon som jobbar på mekanisk verkstad som har en styrd fräs så löser sig problemet enkelt.

Anders

22

MrPete skrev:

Tänkte skrivit det innan också, men orkade inte redigera mitt inlägg.. skulle det vara lika på båda känns det ju dumt att plana ena topplocket.. då får du fila i förbränningsrummen så alla hamnar på 50cc.

Dock hamnar du då på ynka 8:1.. om du fick förbränningsrummen till 40cc, med 1,4mm vändhöjd skulle du då hamna på 9,4:1

Är det lämpligt värde o sikta på tycker du? 9,4:1?

vw typ-1 1967

23

Nu minns jag inte om du skulle köra originalkam eller någon lite vassare..? w100 och 1,25:1 vippor har jag ett minne av? Isf är väl 9,4:1 bra kan jag tycka.

24

MrPete skrev:

Nu minns jag inte om du skulle köra originalkam eller någon lite vassare..? w100 och 1,25:1 vippor har jag ett minne av? Isf är väl 9,4:1 bra kan jag tycka.

W100 och som det ser ut idag standard vippor.

vw typ-1 1967

25

MrPete skrev:

Man behöver väl inte ta bort hela första kylflänsen? Jag tog 3,7mm på mina förra toppar och Micke tog bara bort en ring runt hålen. Tar man inte så  mkt räcker det att fila ner klackarna.

Men kolla såklart hur långt det är kvar tills de bottnar.

Btw, en annan fråga.. har sett att vissa sågar isär topparna mellan cylindrar.. bra eller anus?

Du råkar inte ha en bild av dom topparna?
Jag tänker på hur Micke hade fräst den där "ringen" runt hålen.

vw typ-1 1967