1

Som rubriken, Balansering av 5/205

Har läst här på forumet om olika verkstäder som kan detta, lite överallt i Sverige och det är väl ok. Men är det ingen som har gjort eller har en adapter som kan fota den till mig. Någon har tillverkat en egen platta, men de finns också de som kör med en gammal bromstrumma, jag skulle gärna vilja veta mer om metoder.

Har tillgång till balanserar på jobbet, så varför åka någon annanstans och få det gjort. Har också lästa att vissa bryr sig inte om det, men detta är till en Fvee, mycket lättar och känsligare, så därför balansering...

tacksam för förklaringar och/eller bilder

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Ingen som har balanserat sina hjul och vet hur det gått till?
berätta, jag kan väl inte behöva uppfinna hjulet en gång till så kallat...

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

3

Jag har en gammal bromstrumma fram jag brukar använda. Bara att knacka ut lager och packbox och rengjort den. Det brukar fungera bra att spänna upp denna de gånger jag fått det gjort.

4

Så här har jag gjort, om det är rätt eller inte?? men det funka på de 8 jag har balanserat  vi fick gå ut till lastbilshallen o hämta en stor kona där,, sedan så har vi balanserat på de 5 klackarna i centrumhålet....!

|o\/o|

5

En bromstrumma borde ju vara bäst för att få det repeterbart.. en kona kan hamna lite hur som eller fälgen kan vara skadad eller inte helt lika...

6

Har aldrig balanserat en sådan fälg, har haft en fälg med kännbar obalans och den skar jag dän centrumet på och mätte in så blev den bra, kör man under 100 så är en gammal vw rätt så förlåtande, men ska det va rätt så kan man åka till en gammal däckkrängarfirma/verkstad och höra inte omöjligt att dom har lr fixar en adapter Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

tackar, se där det var väl inte så svårt att svara ;-)
Då blir det en bromstrumma från en bubbla som ligger i verkstaden, så får tjänstgöra några år till, får se om man kan få den rak eller om man måste svarva till den lite, men nu vet j i varje fall hur ni andra har gjort och gör, återkommer ev. med bild på "adapterplattan"

8

Jag har gjort en 10mm rostfri plåt med rätt hålbild och runt hål i mitten för konan. Har funkat kanon för alla jag balanserat. Den jag har gjort finns på stigtomtaskroten utanför nyköping, så de borde fortfarande kunna hjälp till.  / Emil

9

Ett fall för Greven ;-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Gammal främre broms trumma, tycker jag verkar vara en smidig modell.. lätt att ta med så vet man att det är möjligt.. man kan ju sätta upp den och ballansera om man vill innan man sätter dit hjulet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Jag har beställt via en VW-vän en adapterpatta för att ändra 205 bultmönstret till 112 (tror jag det blev), denna är laserskuren i 10 mm alu. Vi köpte ett set (2 st.) tillsammans för ca 500:- i Tyskland, denna skall vi använda till balanseringen har vi tänkt

12

wennerberg skrev:

Jag har gjort en 10mm rostfri plåt med rätt hålbild och runt hål i mitten för konan. Har funkat kanon för alla jag balanserat. Den jag har gjort finns på stigtomtaskroten utanför nyköping, så de borde fortfarande kunna hjälp till.  / Emil

Nej Emil, den är hemma hos mig! Således i tryggt förvar!  ICQ/ad

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015