126

kimboow skrev:

Det var jag som blinkade med lastbilen om du undrade  ICQ/af

Haha! Jag tänkte faktiskt det efter att det kunde varit du! Ber om ursäkt om jag inte hälsade  Default/hmm

vw typ-1 1967

127

http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/97445031ec72d74eae847f7974dbb7c8_zps71c39a9c.jpg
Kom lite roliga prylar igen. Tänk att det ska vara så roligt med o köpa nya prylar jämt  ICQ/ag  ICQ/ad
Nu är det bara tid till o sätta ihop allt som fattas. I dagarna tog ett beslut om en storrenovering här hemma me... Visserligen väldigt roligt o hålla på med oxå, men ändå...

vw typ-1 1967

128

MrPete skrev:
Malman80 skrev:
MrPete skrev:

Jag skulle satsa på mjukare dubbla fjädrar. Inte för att det behövs så vansinnigt mkt hårdare till den kamaxeln, men du kommer väl varva lite mera. Dubbla fjädrar motverkar självsvängningar bättre än enkelfjädrar. Ska det va riktig lågbudget kan du shimsa fjädrarna så inspänningstrycket ökar.

Inga tips på vad jag ska gå på? Har varit så inne på o köra enkelfjäder så har aldrig kollat efter dubbla...

Kika på dalhems under motordelar / toppar / ventiler och ventilfjädrar. Bugpack har några olika kombinationer och det står vad man får för inspänningstryck vid olika höjder. Skulle tro att du egentligen klarar dig på lite hårdare enkelfjädrar, men jag personligen tycker att det känns bättre med dubbla fjädrar.. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med plats för dubbelfjädrar på de topplock du ska använda.. Sitter där enkelfjädrar nu så behöver du nog byta retainers iaf.

Denna http://dalhems.com/sv/p/43da30fb9502407 … -inre-4046 tillsammans med denna http://dalhems.com/sv/p/8753e6947dd4457 … 4047-001SV

Ger:
58kg vid 42,1mm längd
70kg vid 39,1mm längd
135kg vid 27,3mm längd
142kg vid 25,4mm längd
23,7mm yttermått på fjädern

kanske ihårdaste laget för ditt bygge.. jag vet inte.. beror ju på hur mkt du ska varva och hur mkt lyft..

En fråga  vilken inspänings höjd har du på dina ventiler ( det kan skilja mellan olika ventilbrickor)( +-2mm)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

129

PPRMicke skrev:
MrPete skrev:
Malman80 skrev:

Inga tips på vad jag ska gå på? Har varit så inne på o köra enkelfjäder så har aldrig kollat efter dubbla...

Kika på dalhems under motordelar / toppar / ventiler och ventilfjädrar. Bugpack har några olika kombinationer och det står vad man får för inspänningstryck vid olika höjder. Skulle tro att du egentligen klarar dig på lite hårdare enkelfjädrar, men jag personligen tycker att det känns bättre med dubbla fjädrar.. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med plats för dubbelfjädrar på de topplock du ska använda.. Sitter där enkelfjädrar nu så behöver du nog byta retainers iaf.

Denna http://dalhems.com/sv/p/43da30fb9502407 … -inre-4046 tillsammans med denna http://dalhems.com/sv/p/8753e6947dd4457 … 4047-001SV

Ger:
58kg vid 42,1mm längd
70kg vid 39,1mm längd
135kg vid 27,3mm längd
142kg vid 25,4mm längd
23,7mm yttermått på fjädern

kanske ihårdaste laget för ditt bygge.. jag vet inte.. beror ju på hur mkt du ska varva och hur mkt lyft..

En fråga  vilken inspänings höjd har du på dina ventiler ( det kan skilja mellan olika ventilbrickor)( +-2mm)
/// Micke

Menar du med dom nya brickorna? har inte mätt... Vad har det för inverkan?

vw typ-1 1967

130

Med olika höjd på retainern så får du olika inspänningstryck, dvs man flyttar hela registret på ventilfjädertrycket till mjukare eller hårdare.
Säg att du har 58kg tryck på stängd ventil på 42mm höjd, och byter till retainer med 39mm höjd så får du 70kg inspänningstryck.. ganska stor skillnad.
w100 lyfter 10,6mm med 1,1:1 vippor.

131 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-02 08:43:34)

Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:
MrPete skrev:

Kika på dalhems under motordelar / toppar / ventiler och ventilfjädrar. Bugpack har några olika kombinationer och det står vad man får för inspänningstryck vid olika höjder. Skulle tro att du egentligen klarar dig på lite hårdare enkelfjädrar, men jag personligen tycker att det känns bättre med dubbla fjädrar.. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med plats för dubbelfjädrar på de topplock du ska använda.. Sitter där enkelfjädrar nu så behöver du nog byta retainers iaf.

Denna http://dalhems.com/sv/p/43da30fb9502407 … -inre-4046 tillsammans med denna http://dalhems.com/sv/p/8753e6947dd4457 … 4047-001SV

Ger:
58kg vid 42,1mm längd
70kg vid 39,1mm längd
135kg vid 27,3mm längd
142kg vid 25,4mm längd
23,7mm yttermått på fjädern

kanske ihårdaste laget för ditt bygge.. jag vet inte.. beror ju på hur mkt du ska varva och hur mkt lyft..

En fråga  vilken inspänings höjd har du på dina ventiler ( det kan skilja mellan olika ventilbrickor)( +-2mm)
/// Micke

Menar du med dom nya brickorna? har inte mätt... Vad har det för inverkan?

Som Peter skriver så är det jätte stor skilnad på trycket
nästa sak att tänka på är  om du har väldigt mycket tryck på fjädrana så lätt att Döda kam o lyftare
sen går det åt en massa hk för att dra runt kamen
Ett PS  det går åt en Hk på varje 76kg (76kg=1 hk) om man har typ 70kg x 8 fjädrar så kan man tappa hk med förhårda fjädrar 
Ett exp på min räser motor som jag växlar vid 8100 har jag inte så högt tryck som 70kg (inspäningstryck)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

132

Ok, detta är bortom mina kunskaper! (läs rubriken till min tråd  ICQ/ag  ICQ/ad )
Har inte sett att tillverkarna skriver ut nån info om det på sina retainers...
Är det så enkelt som det låter o mäta? Montera i toppen o mät från botten till toppen på retainern? Förklara gärna! Hänvisar återigen till rubriken....  ICQ/ad

vw typ-1 1967

133

Skall försöka att förklara
Du monterar dit ventilena i toppen  sen låsen för ventilbrickorna (retainer) dra upp ventilbrickan mot låsen 
när det är ihop  så mäter du från ventilbrunen (där ventilen står i toppen) upp till undersidan på ventilbrickan då får du ett mått  ICQ/ab
Det brukar vara cirka 39,5mm  på en std
När du har ditt mått så får du bestämma dig vilken mått du skall gå efter om det är minder så får man bearbeta ventilbrunen
är det förstort så måste man shimsa in fjädren till samma mått på alla ventilena  så dom har rätt tryck
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

134

Då har jag kollar som micke beskrev. Med standard bricka hamnar jag mycket riktigt på 39,5mm
Med dom nya 38,2mm Vad säger ni om detta?
Kan jag köra med min hårdare fjäder och org brickor? Håller dom för det?

vw typ-1 1967

135

Började annars o montera lite! Äntligen!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/8ae1257339dcd674eab3c6073270951f_zps0a430c17.jpg
Grilla kamben...kamdrev!  ICQ/ag
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/9b935c64fa8d39ae50cf2b0fd724f59d_zps4ba9be69.jpg
Färdig vevaxel, bara o stoppa i!

vw typ-1 1967

136

Malman80 skrev:

Då har jag kollar som micke beskrev. Med standard bricka hamnar jag mycket riktigt på 39,5mm
Med dom nya 38,2mm Vad säger ni om detta?
Kan jag köra med min hårdare fjäder och org brickor? Håller dom för det?

Om du tror dom håller 70-78kg inspänings tryck   ICQ/an (det blir nog å fräsa brunnana )
Nu skall jag inte vara taskig men empi prylar  suger
En sak som kan vara bra att veta är man köper fjädrar o ventilbrickorna från samma fabrikat
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

137 Senaste redigerad av Malman80 (2014-10-03 16:50:42)

PPRMicke skrev:
Malman80 skrev:

Då har jag kollar som micke beskrev. Med standard bricka hamnar jag mycket riktigt på 39,5mm
Med dom nya 38,2mm Vad säger ni om detta?
Kan jag köra med min hårdare fjäder och org brickor? Håller dom för det?

Om du tror dom håller 70-78kg inspänings tryck   ICQ/an (det blir nog å fräsa brunnana )
Nu skall jag inte vara taskig men empi prylar  suger
En sak som kan vara bra att veta är man köper fjädrar o ventilbrickorna från samma fabrikat
/// Micke

Jag beställde dom bugpack (om nu det är det minsta bättre) men fick Empi! Gillar inte deras kina kvalitet heller.
Att org inte pallar, det kan jag nästan räkna ut!
Vem kan och vad kostar det o fräsa brunnarna då? Fasen va jobbigt detta blev  ICQ/am
Vad händer om jag kör med som jag köpt grejer? Har jag för hårda fjädrar då helt enkelt eller?
Finns det inte andra brickor som hade funkat?
Många frågor på samma gång  ICQ/ag  ICQ/ad

vw typ-1 1967

138

Vill bara förtydliga att detta är fjädrarna jag köpt, inte dom mrpete länkade till....
Fjädern har ett tryck på:
50kg vid 42,1mm längd
58kg vid 39,1mm längd
108kg vid 27,3mm längd
117kg vid 25,4mm längd

vw typ-1 1967

139

det är lugnt !  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

140 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-10-03 23:05:16)

Malman80 skrev:

Vill bara förtydliga att detta är fjädrarna jag köpt, inte dom mrpete länkade till....
Fjädern har ett tryck på:
50kg vid 42,1mm längd
58kg vid 39,1mm längd
108kg vid 27,3mm längd
117kg vid 25,4mm längd

Du bör ha 64-66 kg på 38,2  sen med nedtryckt ventil (kam 9,73 X 1,1 =10,70  ) 27,5 mm 105kg ( du kan ta en badrums våg och en pelarborr och en tumstock för att se vad som dom är i tryck)
Det är det tråkiga med denna hobbyn man säljer men ingen info på delarna
Jag vill inte jävlas med dig  Har du vägt dina stakar Om du inte skulle jag rekomondera du gör detta
Kan garantera du får en mycke trevligare maskin om du lägger stakarna inom ett gram skiland (gratis effekt)
Sen hoppas jag att man slipper se silicon ( det fräter sönder magnesumen i blocket )(ätiksyra när det härdar)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

141

Jag tar gärna info från folk som kan mer än mig själv Micke! Så det är lugnt.
Tänkte faktiskt göra pelarborr knepet o testa.
Stakarna är viktade inom 0,1 grams skillnad  ICQ/ag
Sedan är detta ingen monster maskin direkt som byggs, men onödigt att göra saker som kanske i slutändan tar effekt stället för att ge!
Silicon nja... Hade tänkt använda Curil, den härdar ju inte. Permatex avitation på gängor osv.

vw typ-1 1967

142

Det finns bra silikon att ha mellan block och cylindrar, kolla loctite industrisilikon. Fördelen med silikon är att det kan röra sig lite och ändå sitta kvar och hålla tätt. Det jag använder luktar ingen ättika alls.

143

Malman80 skrev:

Jag tar gärna info från folk som kan mer än mig själv Micke! Så det är lugnt.
Tänkte faktiskt göra pelarborr knepet o testa.
Stakarna är viktade inom 0,1 grams skillnad  ICQ/ag
Sedan är detta ingen monster maskin direkt som byggs, men onödigt att göra saker som kanske i slutändan tar effekt stället för att ge!
Silicon nja... Hade tänkt använda Curil, den härdar ju inte. Permatex avitation på gängor osv.

Andledningen att man inte anväder silicon är man inte vill ha skuvningen i mellan blockhalvorna (förutom frätskaderna )
Ett Ex När man bygger en racing maskin  så stiftar man ramlagerlägena för man får skuvning där och gärna några extra styrstift i blocket
Pelar borr knepet är inte dumt  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

144

http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/74bc7f7e2100c0f6e5c93841b733a50b_zps1ceb68ee.jpg
Varför gå över ån efter vatten!
Hörde mig för på jobbet idag bland lite kunder. Klart vi ha en sån! Är nog inte använd på 20år, den får du gärna låna!
Sånt gillar vi o höra. Nu till mätresultaten.
På 38,2mm-64kg
27,5mm-107kg
Så om jag fattade Micke rätt borde jag kunna använda dessa som dom är. Eller?

vw typ-1 1967

145

Det kommer att funka utmärkt ( lite hårt bara )
Jag låg inte så fel på trycket på fjädrana  ICQ/ab
Så jobba lite till !!!

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

146

Inte illa "gissat" på trycket där Micke!'
Nu ska jag skruva gips, såga upp golv, bygga vägg o måla osv ett tag framöver.
Men när det är klart, då ska det bli garagetid!

vw typ-1 1967

147 Senaste redigerad av Malman80 (2014-10-23 20:03:55)

Då det är väldigt tråkigt att titta på spackel och målarfärg som torkar gick jag ut till garaget istället  ICQ/ab
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/9845e9236ba7295c7ac29614157e4c8d_zpsdaf606a1.jpg
Allt klart för att lägga på locket, tror jag...
O nej, det är inte samma röda monterings fett på kammen o lyftarna som på resten.

http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/fb0a9fd1932f003b231bd510dd3a34f2_zps16598bb1.jpg
Locket på! Jag har både hört och läst av tillräckligt många att "prima" oljepumpen med vaselin för att våga prova det själv. Om det hjälper eller funkar återstår o se.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/994db8eab67e92f11b3d4fdf7727cbc4_zps7ad7262c.jpg
Shortblock! Monterade nya dragstänger, alla "bottnar" o låser fast sig utom en. Vet ej varför och hoppas verkligen inte det kommer ställa till det när det är dax o dra dit toppen. Jag kletade på permatex aviation på samtliga gängor, riktigt klabbigt skit men jag vet att det tätar gängor riktigt bra och hoppas att det låser fast den dragstången.
Sen kom tomten idag me!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/8a93fe1535f8c3a5087570f8f0d036ac_zps72fe5708.jpg
Ett weber kit från CB performance, ser o känns riktigt bra. Till skillnad från Empi kittet som kom först som fellevererat. Vilken skillnad på kvalitet.
Nästa att göra är väl att börja preppa topparna. Mäta upp förbränningsrummen och slipa in ventiler osv.
Kommentera gärna om nått ni ser verkar galet. All kritik uppskattas!

vw typ-1 1967

148

Behöver nog lite hjälp här...
Kollade lite på förbränningsrummen på topparna, den ena toppen mäter båda cyl 50ml o den andra mäter båda 46ml.
Hur mycket skillnad är det egentligen? Ska jag sikta på o få alla mer lika? Hur isf är smidigast?
Topparna ska vara planade men jag tycker förbränningsrummen verka stora ändå, eller?
Sedan till det andra jag inte riktigt blir klok på, hur räknar jag ut kompressinsförhållanden på detta?
Om jag räknar rätt får jag ena toppen till 9,7:1 och andra till 9,0:1
Räknat med 1,4mm i vändhöjd, som jag oxå givetvis mätt.
Verkar detta annars ok för min motor? Eller ska jag försöka ända på något?

vw typ-1 1967

149

Malman80 skrev:

Behöver nog lite hjälp här...
Kollade lite på förbränningsrummen på topparna, den ena toppen mäter båda cyl 50ml o den andra mäter båda 46ml.
Hur mycket skillnad är det egentligen? Ska jag sikta på o få alla mer lika? Hur isf är smidigast?
Topparna ska vara planade men jag tycker förbränningsrummen verka stora ändå, eller?
Sedan till det andra jag inte riktigt blir klok på, hur räknar jag ut kompressinsförhållanden på detta?
Om jag räknar rätt får jag ena toppen till 9,7:1 och andra till 9,0:1
Räknat med 1,4mm i vändhöjd, som jag oxå givetvis mätt.
Verkar detta annars ok för min motor? Eller ska jag försöka ända på något?

Du får ta fram filen o fixa upp volymen så dom  blir lika (50cc)  +- 0,5 cc
Ett litet tips mät båda sidorna på blocket det kan skilja 2 tior i höjd eller mera
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

150

PPRMicke skrev:
Malman80 skrev:

Behöver nog lite hjälp här...
Kollade lite på förbränningsrummen på topparna, den ena toppen mäter båda cyl 50ml o den andra mäter båda 46ml.
Hur mycket skillnad är det egentligen? Ska jag sikta på o få alla mer lika? Hur isf är smidigast?
Topparna ska vara planade men jag tycker förbränningsrummen verka stora ändå, eller?
Sedan till det andra jag inte riktigt blir klok på, hur räknar jag ut kompressinsförhållanden på detta?
Om jag räknar rätt får jag ena toppen till 9,7:1 och andra till 9,0:1
Räknat med 1,4mm i vändhöjd, som jag oxå givetvis mätt.
Verkar detta annars ok för min motor? Eller ska jag försöka ända på något?

Du får ta fram filen o fixa upp volymen så dom  blir lika (50cc)  +- 0,5 cc
Ett litet tips mät båda sidorna på blocket det kan skilja 2 tior i höjd eller mera
/// M

Ok, får kolla andra sidan o se vad det är för vändhöjd där me då. Har bara mätt på en cyl
Vad trors om det i övrigt, har jag räknat rätt och är det bra isf?
Ska mäta förbränningsrummen en gång till så att jag säkert mätt rätt.
Kan jag ta material var som istort sätt eller?

vw typ-1 1967