126

jonas n skrev:

Ja coilovers hade varit bättre, sänkfjädrar är rena skiten egentligen och man undrar varför dom ens säljer dom. Dom sänker aldeles för mycket och är för mjuka, nog t.o.m.bättre att kapa originalfjädrarna.Bilen låg på genomslagsgummina direkt så dom fick kapas ner lite..
Men jag använder dom för det var det som fanns till hands, lägger pengarna på motorn istället:)

Det kan vara som så att fjädrar finns tillgängligt härifrån . ska ta o kolla på det. ombyggnatssatsen för att bygga om till coilovers kostar inte många hundralappar då.....

Sänkfjädrar suger som sagt mest för att e är åt helvete för mjuka

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

127

jonas n skrev:

Ja coilovers hade varit bättre, sänkfjädrar är rena skiten egentligen och man undrar varför dom ens säljer dom. Dom sänker aldeles för mycket och är för mjuka, nog t.o.m.bättre att kapa originalfjädrarna.Bilen låg på genomslagsgummina direkt så dom fick kapas ner lite..
Men jag använder dom för det var det som fanns till hands, lägger pengarna på motorn istället:)

Det där lärde jag mig på 80-talet, sedan dess så kortar jag benet istället för fjädern. Numera finns det bra grejer att köpa för relativt små pengar men när jag byggde mina första fanns varken pengarna eller delarna lätt tillgängliga.

Korta framvagnen är inte så svårt som det först verkar, har ju tagit 25 mm per sida på min.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

128

Svwerker skrev:
jonas n skrev:

Det där lärde jag mig på 80-talet, sedan dess så kortar jag benet istället för fjädern. Numera finns det bra grejer att köpa för relativt små pengar men när jag byggde mina första fanns varken pengarna eller delarna lätt tillgängliga.

Korta framvagnen är inte så svårt som det först verkar, har ju tagit 25 mm per sida på min.

ja korta benet istället för fjädern är ju rätt väg att gå säger jag . problemet är väl att fjädrarna original är så förbannat mjuka om man vill köra aktivt (ja det är ju en definitionsfråga va man anser är mjukt / hårt )

Ja nuförtiden finns det ju möjligheter o lösa för vettiga pengar ...... även om det blivit dyrare jämfört mot när jag byggde mina första coilovers ..... nästan dubbla pengen på ett par år.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

129

http://forumbilder.se/EBB4F/20150519-205846.jpg

Ja då börjar det närma sig sommar:) nya fälgarna är på plats.

130

http://forumbilder.se/EBB4F/20150519-205858.jpg

Även nya bakljus..

131

http://forumbilder.se/EBB4F/20150519-202923.jpg

En filterking fick jag monterat också.. bytte lågfartsmunstycken från 50 till 52 och nu går den bara fint ICQ/ab