1

Hallå!

Nu har jag börjat riva ner hjulhubbarna bak på pickupen..
men stötte på problem... vad är det för skruvar till drivaxlarna!?
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/1B5FF9BB-48E5-41CA-B59D-FE3D822D18F4_zpsknqnpqgl.jpg

Sen en fråga kring Bromsköldarna...
Det ska väl gå att ta bort skölden helt...
kikat i verkstadshandboken å där se man att det är ett styrstift
som "justerhållaren" sitter i samt bultarna.... bultarna har jag skruvat dän..
men skölden sitter kvar som berg... kan den ha rostat fast i styrstiftet eller!?
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/11FCEFDB-6948-4DF7-ABC4-E394384F3817_zps9ooxrvyr.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/E4EE6EF6-4017-4DF4-9572-0EFFD5035F0D_zpsxpy6gkyq.jpg

Tacksam för hjälp!

mvh/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

XZN heter den tolvkantiga skruven.
På min satt det insex och dom nya bultarna som följde med damask-kitet var också insex.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

3

XZN storlek 8.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Okej tack ! ICQ/ab

Men nån som vet hur man får bort bromsskölden ?  Default/hmm

5

Knacka bakifrån med ett don på styrstiftet, så släpper skölden. Jag minns inte exakt, det var ett tag sedan jag skruvade 71-79 bromsar, men jag har för mig att det bara var att knacka.

6

Ja, bromskölden borde vara lös.
Troligen bara styrningen som rostat fast.

Knacka bara lite med hammaren så lossnar det nog.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

7

Demian skrev:

Knacka bakifrån med ett don på styrstiftet, så släpper skölden. Jag minns inte exakt, det var ett tag sedan jag skruvade 71-79 bromsar, men jag har för mig att det bara var att knacka.

Okej men enligt bilden i verkstadshandboken så sitter stiftet fast i hjulhubben och går därmed inte att knacka ut..
har knackat bra mycket på "justerhållaren" utan en ända rubbning... men kan ju vara så att stiftet går att knacka ur...
Ska testa imorgon... men lär åka till stan å köpa en bits-sats med XZM-bits så jag får bort drivaxeln ICQ/ab

8

Jag har ett löst nav och en ny bromssköld liggande och båda hålen är borrad rakt igenom. Inget stift är monterat. Det bör alltså gå att knacka ut stiftet åt båda håll. Greppassning och rost bör vara det som får det att sitta nu.

9

Zündfolge skrev:

Jag har ett löst nav och en ny bromssköld liggande och båda hålen är borrad rakt igenom. Inget stift är monterat. Det bör alltså gå att knacka ut stiftet åt båda håll. Greppassning och rost bör vara det som får det att sitta nu.

Tack ska testa och tjonga på lite på stiftet idag ! ICQ/ab

10

jag knackade ut tappen i bromsskölden förra veckan, med en tung hammare går det nog bra. visst har du lossat den tredje skruven som sitter ovanför drivaxeln på insida skölden?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå