Som rubriken, vad är det för fördelar med ett lättare svänghjul?
Det går snabbare att varva upp motorn.....
Teoretiskt blir det som att "lätta bilen" oxå.
I praktiken tycker jag man låta bli att lätta svänghjul, i t ex dragracing är det bra med "levande vikt" i starten ;-)
På banracing är det nog fördelaktigt vid växlingar, då motorn även varar ned snabbare - typ Fornel-Vee
Det går snabbare att varva upp motorn.....
Teoretiskt blir det som att "lätta bilen" oxå.
I praktiken tycker jag man låta bli att lätta svänghjul, i t ex dragracing är det bra med "levande vikt" i starten ;-)
På banracing är det nog fördelaktigt vid växlingar, då motorn även varar ned snabbare - typ Fornel-Vee
Det går snabbare att varva upp motorn..... det var något nytt för mig Trodder det var effekten i maskin som gjorde detta
Enda som jag känner till är att det går snabbare få ned varvet typ motorbromsning eller nedväxling
( var för bi Ron lummus racing för några dagars sen o kollade hans nya koppling som har dubbla viken mot den gammla han sa att det var mycket 60 foot bättre med dubbla vikten)
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Om man har en massa så går det åt kraft att förändra varvtalet oavsett om det är upp eller ner.
Ali G
Ok.
Kan det inte bli så att motorn blir litet "nervösare" på tomgångsvarv också.
(Tänker på en gammal tändkulemotor jag har nöjet att stifta bekantskap med varje sommar, där svänghjulet väger några hundra kilo).
Jo det finns alltid en gräns när det blir sämre men vad som är sämre är ju en väldigt individuell bedömning.
Det finns en anledning till den svänghjulsvikt man har från början.
Ali G
Min åsikt är att det inte ger några större fördelar med lättat svänghjul. Alla motorer som jag byggt med originalvikt på svänghjulet har stadigare tomgång,specielt med vassa kammar över 300 grader. I dragracing kan jag inte se några fördelar alls. Det finns så många andra saker som man kan ändra i en motor som ger bättre gång så för mig går lättat svänghjul fetbort. Bättre att viktjustera och balansera och lätta upp vippor och stötstänger. Mät upp förbränningsrum och kolla vändhöjder samt höj kompet så kommer både hästar och körbarhet.
Byggde en hårdtrimmad 30hästare för 10 år sen, den har ett svänghjul från 356 och det lättades till samma spec som en super 90 motor, det är första och sista gången jag byggt motor med lättat svänghjul, visst den varvar upp och ner snabbare när man står o gasar men tomgången är nervösare, körbarheten blir inte bättre.