Hittade denna mätare bland mina vw delar. Undrar om detta är nån mätare som hör till vw eller är det nån universal??
Lufttrycksmätare.
Står det möjligtvis "level" under "AIR"?
I så fall gissar jag på att det är en mätare till Hi-Jackers eller liknande.
Jag tror inte att det är något originalrillbehör till VW.
Lufttrycksmätare.
Står det möjligtvis "level" under "AIR"?
I så fall gissar jag på att det är en mätare till Hi-Jackers eller liknande.
Jag tror inte att det är något originalrillbehör till VW.
det står nåt i stil med LB/o under AIR. Hittade 2st såna mätare bland mina delar 
Hmmm.
Nä, jag vet inte, bara gissar.
men eftersom det står Kp/cm3, så borde det ju LB/o vara enheten för den övre skalan, Lb eller lb, betyder ju pund. Volkswagen höll sig nog vid de metriska enheterna, och det var väl bara på exportbilar till marknader som inte använde de metriska enheterna man tvingades rita nya skalor, men det var ju till hastighetsmätarna....
Jag kan inte se att man behövde presentera något lufttryck till nån VW-förare, så dessa mätare/manometrar har nog kommit in i din samling någon annan väg.
Men som sagt, jag har sett liknande instrument på manöverpaneler till justerbara stötdämpare, Hi-Jackers, kanske har det funnits sådana som extratillbehör åt iallafall typ2 eller till typ3-variant, som skulle lasta tungt eller dra tunga släpvagnar...?
5 2014-10-27 14:32:18 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-27 14:35:16)

Surfade runt litet...
Nu tror jag det är en manometer till tryckluftsbroms på lastbil, eller till släpvagn.
Eller kanske för att kontrollera bromstrycket på ett traktorsläp.
http://www.paul-forrer.ch/default.asp?V … grpid=1340
Undrar om det inte ska vara lb/in2 och då stämmer det bättre med det vanliga sättet att gradera tryck.
lb/in2 =pund/kvadrattum(i dagligt tal kallas det psi)
Finns det ingen anslutning för luft på baksidan?Kan vi få en bild?
här är en bild på baksidan. Tog ett foto av baksidan ikväll. Med största sannolikhet så är det nog en lufttryckmätare till nån lastbil.
Jag har en likadan till tryckluftsbromsarna på min traktor 
Vw T3 Buss -89 Coach
Jag har en likadan till tryckluftsbromsarna på min traktor
Kan väl kalla denna frågan "LÖST" nudå
tack för hjälpen allihopa, även om den inte hörde till nån vw