1

Toppar ska återmonteras efter byte av stötstångsrör och dess tätningar men där cylindrarna inte tagits loss, hur gör jag för att få tätt? Läst att cylindrarna ska slipas in med ventilpasta men det blir ju alltså inte gjort.
Det fanns en tunn tätningsring inne i topparna, en av dem var dessutom utav, kan jag återmontera utan dessa och bara lita till att det blir tätt bara jag rengjort ordentligt??

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

ta av cylindrar och slipa in

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

Jaha. Cylinderfoten hur tätas den?

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Kurtivan skrev:

Jaha. Cylinderfoten hur tätas den?

Lite packningssilicon.

Anders

5

Det måste inte slipas in, speciellt inte om den suttit där innan. Se till att det är rent bara.

VW stod inte och slipade in toppar och cylindrar på flera miljoner motorer.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Hm. Nu blir jag velig igen  ICQ/ab
Finns det nån annan fördel med att ta loss cylindrarna, tänkte t ex att man kan hona dom innan man återmonterar eller?

Gubbjävel; dvs originalfantast

7

Om du honar måste du byta kolvringar annars har du ingen nytta av det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ta loss cylindrarna och mät "ringgapet" ?

Sätt toppringen i cyl och tryck den "rak" med kolven - mät med bladmått.

Är det över 0,7mm "gap" är det VW förslitningsgräns.....

Och när du sedan köpt nya ringar honar du förståss...jag har märkt att Biltemas "fina" stenar tar bäst ;-)

9

Ska kanske byta kolvringar då? Vilka kolvringar är std  för min bil, vw 1200 34hk 1962, så jag vet vd jag ska beställa?

Gubbjävel; dvs originalfantast