Finns det nån anledning att ha vantskruv/justerbara? Eller skulle det i praktiken funka lika bra med vanliga rör med fästen?
Finns det nån anledning att ha vantskruv/justerbara? Eller skulle det i praktiken funka lika bra med vanliga rör med fästen?
Det funkar säkert lika bra, men om man inte kan justera rören på plats så är det svårare att få lådan att sitta stumt.
Det du kan göra är att dela röret på mitten och ersätta en liten den av röret med gängad stav och muttrar. då kan du spänna ut rören och få stum låda.
4 2014-10-23 08:29:04 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-10-23 08:29:31)
kaptenlundback skrev:Finns det nån anledning att ha vantskruv/justerbara? Eller skulle det i praktiken funka lika bra med vanliga rör med fästen?
Det funkar säkert lika bra, men om man inte kan justera rören på plats så är det svårare att få lådan att sitta stumt.
Hurså? Om man svetsar dit rören stumt istället borde ju det minsann bli stumt? Rören håller ju väl inte själva lådan utan gaffeln/ramen som lådan sitter i?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Jag kör med fasta rör på min bil. Jag har alla gummikuddar plus Berg-balk plus bakre stag.
Ali G
Gör nog ett rör mellan dämparna och sen vantskruv ned till växellådsfästena, för enkelhetens skull.
Löstagbara ner mot lådfästen underlättar förvisso när lådan ska i eller ur bilen.. Behöver inte montera lös drivaxlarna då.. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Att de s.k. "köp-kiten" har vantskruv är formodligen mest för att olika bilar ej har exakt samma mått och det skall kunna passa.
Alltså mina rör är fasta i den bemärkelsen att de inte är justerbara. Rören är fastskruvade i ändarna för att inte ställa till det när lådan ska demonteras.
Ali G