351

CoSmoZ skrev:

Som sagt så fixar du ett gäng handbromsar så köper jag gärna minst en beroende på pris Default/tongue

Ställer mig på kö.. Skulle sitta som ett smäck mellan min alu stolar i mitt speedster projekt.
ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

352

Hur mycket grejer har du till caben? Jag har börjat min stora höstrensning, och där finns två par dörrar från 1967 med grejer som jag vill bli av med. Rätt motorlucka för 67 finns också, dock vanlig utan flänsar. ICQ/ab

353

Hur går det här med alla projekten ? Default/smile

354

Lila svärd... fräckt...  ICQ/ad

355

Har du fått fram ett par till splitbubblor som funkar bra än? ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

356

Franke skrev:

Nu när det blivit kallt o trist ute verkar det vara många som är på gång att sänka sina kärror med tanke på alla pm som jag fått senaste veckan. ICQ/ab
Själv har jag börjat rita lite i datorn igen och idag blev jag klar med den tredje och förhoppningsvis sista versionen av straight axle svärden till splitbuss.
Har minskat kickupen från ca 120mm till 70mm och med en justering på 60mm känner jag mig riktigt nöjd med resultatet ICQ/ab
Det bästa med det hela är att endast det långa svärdet är moddat, så alla andra delar passar sen förra modellen vilket sparade mig en hel del tid.

Så här blir dom att se ut
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/70mmkickup_zps43d2a188.jpg

Är det där svärdet att använda tillsammans med omodifierade långa bagge axlar?

Har du något kit för straight axel som är moddat på det klassiska viset med ytterdel från baggens korta axelrör?

Jävligt snyggt by the way!!!!! :-)

/Reine

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

357

Franke skrev:

Tack för all uppmuntran !!
Det svarvas flera gånger i veckan nu när jag har egen maskin, så det lär nog bli ännu mer nörderi inom det området framöver ICQ/ab

Michaelth o Cosmoz: Ja vi får se hur det går först , jag vet inte ens hur dyrt detta kommer att bli för mig då jag helst skulle vilja ha allt i rostfritt ICQ/ab

Mohawk : Jasså du har en Dkw du med ? Fränt isåfall !
Jag vet inte om jag skulle känna mig så hemma på en Dkw träff då farbröderna säkert skulle vilja mig dra mig i örat när jag berättar om Dkw-lyxen och bilarna som slaktas på löpande band ICQ/ag
Nädå..skämt å sido, det hade varit riktigt skoj faktiskt men det krockar tyvärr med jobbet nu i helgen, men tack för tipset !

Jag har bildgooglat lite och funderat över olika lösningar med h-bromsspaken.
Tanken är att bygga spaken till dom äldre plattorna som inte har värmevajrar bredvid handbromsen.
När man inte har någon damask att trä över så ställer det lite krav på hur mekaniken ska se ut.
Helst skulle jag vilja dölja vajrarna under spaken men då lär jag nog kapa ur tunneln lite eller korta vajrarna på nåt vis.
Vad tycker ni ? Vill man kapa ur tunneln några cm framåt och dölja hålet med golvmattan ?
Eller ska man höja upp hela konstruktionen lite och försöka få tag i kortare vajrar ?
Hittade en bild där vajrarna är dolda i tunneln, jag gillar dock inte det runda fästet så min variant blir annorlunda.

Jasså du går i samma tankar som jag... ICQ/ab
Håller på å skissar på en version avsedd för nyare bottenplatta... ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

358

Franke, jag har tjuvläst din tråd här under en tid nu och har lite funderingar  ICQ/ab  ... jag har en originalhög buss från januari -63 och tänkte montera in en växellåda med drivaxlar från en notchback -63. Behöver  jag göra något annat än att eventuellt flytta stötdämparfästet med dina svärd? Vad kostar ett par? Är de utan splines?

Buss -63 & -64

359

Inga justerbara svärd till early bay på g  ICQ/ae

360

Franke skrev:

Hellberg: Japp såna svärd kan jag bygga men det är så pass mycket mer jobb jämfört med 60-talssvärd så jag lägger hellre tiden på något som kräver mindre tid i svarven

Aha jag förstår, går det att ordna ett par senare iår/i vår så vore det grejt men annars får det vara ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

361

Franke skrev:

.
Nu i vinter/vår ska jag även vara med o bygga på den (enligt min mening) hårdaste bayen genom tiderna på svensk mark, så jag lär spara lite maskintid till det uppdraget också ICQ/af

Hmm berätta mer.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

362

Reine, du borde kunna köra med Frankes barndoorsvärd. Det blir nog bäst. Fast då får du kanske notcha lite i svärdets överkant, om du vill åka lågt.

363

Demian skrev:

Reine, du borde kunna köra med Frankes barndoorsvärd. Det blir nog bäst. Fast då får du kanske notcha lite i svärdets överkant, om du vill åka lågt.

Demian:
Aha, ja rädd för att notcha är jag inte om det skulle behövas. Så dessa skulle passa en konventionellt gjord straight axel konvertering i en 66'a?  ICQ/ab

Franke:
Är detta något som du har bitar till eller kommer att köra fram nu?
Problemet är att jag har ett par busssvärd men dessa tror jag är från en bay jag skrotade för drygt 10 år sedan (kan ju inte minnas allt när man passerat 50.... ).  ICQ/ac

Hur är det med justerbara svärd för IRS i splitbuss?   Funderar nämligen på att IRS konvertera min buss och använda straight kitet i en annan buss.  ICQ/ae

(Är det någon som läser det här och har ett eller kanske två par splitbuss svärd med schyssta splines att sälja? Pm'a mig i så fall så kleter vi inte ner Frankes tråd.)

364

Franke skrev:

Demian: Dom nya svärden ger bara 29mm kickup i uppskruvat läge ,så dessa tror jag kommer att fungera riktigt bra för både lagom och mer sänkta vagnar.

I Reines fall  tänkte jag mer på att svärden förskjuts i sidled. Det kommer dom att göra fastän du tar bort distanserna. Men det är iofs bara materialtjockleken, så det gör kanske inte så mycket. Med barndoorsvärden linjerar det exakt med fästet på drivaxlarna.

Men som sagt, jag har inte testat, men rent logiskt borde det vara så.

365

Demian skrev:
Franke skrev:

Demian: Dom nya svärden ger bara 29mm kickup i uppskruvat läge ,så dessa tror jag kommer att fungera riktigt bra för både lagom och mer sänkta vagnar.

I Reines fall  tänkte jag mer på att svärden förskjuts i sidled. Det kommer dom att göra fastän du tar bort distanserna. Men det är iofs bara materialtjockleken, så det gör kanske inte så mycket. Med barndoorsvärden linjerar det exakt med fästet på drivaxlarna.

På Marchallen så linjerade de moddade orginalsvärden perfekt, men då fick jag inte dit justerbara alls.
Min ringa erfarenhet säger att det måste schimsas med justerbara om det linjerar med orginalsvärden.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

366

Absolut, jag är HELT klart intresserad av en sådan splines lösning!  ICQ/ab
Bara vi kan komma fram till vad som fungerar eller inte, men det löser vi.  ICQ/ag

Det är baggens IRS jag tänker på, men vid närmare eftertanke tror jag att det får bero lite.
Ber att få återkomma när jag har alla pusselbitar på plats.  ICQ/ae

367 Senaste redigerad av Demian (2014-10-21 21:50:45)

Mogge skrev:
Demian skrev:
Franke skrev:

På Marchallen så linjerade de moddade orginalsvärden perfekt, men då fick jag inte dit justerbara alls.
Min ringa erfarenhet säger att det måste schimsas med justerbara om det linjerar med orginalsvärden.

Ok, men då provade du alltså justerbara splitbuss svärd med bortplockade distanser? 

Kör man med justerbara barndoor, så linjerar dom med splitbussens originalsvärd. I princip ser barndoorsvärden ut som typ1 svärd.

368

Demian skrev:
Mogge skrev:
Demian skrev:

Ok, men då provade du alltså justerbara splitbuss svärd med bortplockade distanser? 

Kör man med justerbara barndoor, så linjerar dom med splitbussens originalsvärd. I princip ser barndoorsvärden ut som typ1 svärd.

Typ så, då jag byggde bakvagnen så var aldrig planen att köra med justerbart, så då linjerade jag upp svärden med en 34mm förlängning av drivaxelrören och korta hubbar. Då behövdes inga distanser. Detta förfarande försvårade att montera justerbart.

369

Franke skrev:

Som jag ser det finns det lite olika lösningar om drivaxelrören är kortade.

1.Köra med mina delbara svärd utan distanser och sedan korta torsionsröret 6mm per sida.

2.Köra med mina icke delbara BD-svärd som är helt raka vilket borde funka med notchning eller att man vrider fästet för torsionslocken.

3.Vänta tills jag tar fram ett svärd som ser ut som version 3 men icke delbart.

Jag tycker det sista alternativet är bäst förutom att det kan ta någon månad.

Tycker alternativ 3 låter toppen, har inte bråttom så vi tar det när du hinner.
Viker du undan split-splinsen åt mig?
Har du behov av det jag tror är bay svärd/splins tidigare? I så fall kan jag försöka få upp dem till dig.

Ha det gott och keep up the good work!   ICQ/af

370

Jag vill ha straight axel svärd åt min split. Vad kostar de?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

371

Vackert !

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

372

Franke skrev:

Igår fick jag besök av R.grönberg som var ute på jobbresa och ville ha hjälp med sitt framvagnsbygge.
Fick nu testa stängerna jag svarvat och efter ett par kalla Mariestad så satt bitarna på plats.
Denna lösning var betydligt roligare att jobba med så nu blev jag nästan sugen på att bygga fler stommar ICQ/ab

Ja det tycker jag ICQ/af  ICQ/af

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/83066E01-70D3-436F-9798-A70736F26030_zpsrvcqykcl.jpg

373

Tack än en gång för hjälpen:) trevligt träffas och snacka lite skit...

Nu vill man knappt hem och provmontera, ska även kika på bussen imon 17-18 så se om d va en -68:)

374

Franke skrev:

R.grönberg: Du är välkommen, hör av dig om du har några funderingar och lycka till med bussköpandet  ICQ/ab

Reine: Nu är cadfilen klar  ICQ/af

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/70mmkickupcopy_zps510062f3.jpg

LYSANDE!!!!  ICQ/af

Det här ser jag fram emot, ser lika bra ut som vanligt.  ICQ/ag

Men va fasen jobbar du skift eller är du vaken så här sent (kanske tidigt) ändå?  ICQ/ab

375

Franke skrev:

Reine: Jobbar skift så det blir några uppesittarkvällar ibland även jag är på den lediga sidan ICQ/ab
Jag hör av mig när fått hem delarna och har tid att sätta ihop dom.

Jo det är väl inte det lättaste att koppla om från natt till dag så jag kan tänka mig att det flyter runt lite.

Det är inte bråttom för min del så ta det när det känns bra och finns tid.
Vill du ha betalt innan så hojta till. :-)