1

Hej
Jag blev ägare till den på Blocket utlagda T3:an för ett par veckor sedan, vit DJ 39900:-.
Det är min första VW-buss.
Grattis alla ni som inte fick köpt den!
Det visade sig vara en dålig affär.
Nu när det regnat kommer rosten fram ur de dåligt gjorda lagningarna i karosskarvarna.
Jo jag såg att den inte var så rostfri som annonsen lovat, men jag var ju kär.
Hade rest genom södra Sverige med tåg för att hämta den.
Tyckte nog vid köpet att motorn såg skitig ut men tänkte Motortvätt.
Jag hörde att avgassystemet läckte men tänkte, GunGum.
Vid en närmre koll under motorluckan nästa dag ser avgassystemet helrötet ut. Satt fastsvetsat på de tidigare avdragna pinnbultarna. Fram med tigersågen. Pinnbultarna sitter fortfarande kvar.
Försökte med värme och Biltemas pinnbultsurdragare. Den gick sönder. Reklamerades idag.
Har lyckats borra ur 2, ersatt med insatsgänga. Resten kvar att borra ur.
Stora hål i insugsrören dessutom. Fick ta fram svets och vinkelslip.
Ska passa på att byta bensinslang. Det hoppas jag blir enkelt.
Ja vad vill jag med detta inlägg?
Jo få lite hurrarop och stöttning i mitt projekt, som jag inte trodde var nåt projekt. Det blir dyrt också, hur komma över det?

2 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2014-10-06 10:15:33)

Tråkigt när man blir/känner sig lurad efter en affär ICQ/ac  ICQ/ac  men men.....affär är affär ingen tvingar någon att handla.
Men ibland tar "vill ha" känslan överhanden, jag känner igen den.....

Men glöm nu inte att du har ändå en bil.......även om det är lite mer jobb på än vad du tänkt.

Bidra gärna med några bilder så fortsätter vi att heja på ICQ/ag  ICQ/ag

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

3

Bit ihop och ta fram kameran så hejjar vi på  ICQ/ab

4

Inget är omöjligt... Fast det brukat ta 3pånger så länge som man tänkt sig från början.... Minnst....
Men resan e målet. Och när du är färdig kan du känna glädjen av att fixat det!

Ge inte upp nu! När du en gång säljer denna vidare, kan du ha bättre samvete än föregående. Och känna glädjen över det oxå!!

Endast ärligt arbete ger bra resultat! Fusk e alltid fel!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

En bild på bilen gör det lättare att heja på det framtida förbättringsarbetet.

6

Heja heja heeja. Jag drog osså av pinnbultradjävlarna på min men ja svetsa dit en stora muttrar fyllde me svets så det blev redigt varmt, sen möe kylspray på Muttrajävel gick sketans bra på alla utom på den ene. Den feck ja lôss på treje försökt.  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

7

Känner igen det där med att vill ha känslan tar över  ICQ/ad

Köpte mig en early bay med "lite" rost här och där ICQ/ab Nu står jag utan golv i bakre lastutrymme/lastutrymme/hytt sönderrostade A-stolpar/front, rosthål i taket, trasig motor osv   ICQ/am

Men men det som döljs av spackel kommer fram med hjälp av vinkelslip  Default/lol har insett att det kommer att ta mycket längre tid och mycket mer pengar än väntat men så får det bli

Om du tittar runt lite här på forumet så inser du snart att du är bland jämlikar, tror faktiskt att vissa här går igång på rostlagningar för ju mer rost ju fler som följer tråden  Default/lol

lycka till och lite bilder vill vi ju allt ha  ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Tack alla goa medmänniskor! Det gläder mig att någon pushar på! Jag ska försöka få dit nån bild. Attans kass på det här med data.
Nu har jag lyckats borra ur samtliga avbrutna pinnbultar. Köpte koboltborrsats på Biltema för pengarna jag fick tillbaka på pinnbultsurdragaren. Funkade faktiskt!!!
Jag har satt insatsgänga i alla utom två där originalgängan trasslade ur sig själv, nåja...
Grymt nöjd med dagen!
Finns det nån som vet var man kan lämna in bensinspridarna på genomgång i Göteborgstrakten?

Vi hörs!//Per

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 766.14 kb, 68 downloads since 2014-10-06 

Attachment icon image.jpg 864.49 kb, 87 downloads since 2014-10-06 

9 Senaste redigerad av Bockerud (2014-10-13 12:29:29)

Alla har nog varit igenom problemet med bilar som ser finare ut än vad dom är, pyntat rejält för att sedan erfara att om man skrapar lite på den fina ytan så...jag är själv i samma träsk! Man lagar lite där o blir kanonnöjd...I 3 dar tills man hittar lite fler fel. Det hör intresset till!!
Ibland tröttnar man, då är de bara o ställa skiten i ett hörn och återkomma när lusten faller på!
HUR många gånger har ni inte blivit idiotförklarade för att laga värdelöst skrot? De är gött att se minen på folk när man till slut backar ut en bil i toppskick ur garaget, med ett leende på läpparna och "fan, de här gjorde jag riktigt bra" snurrande i huvudet. Då kan dom där negativa nissarna ta å stoppa upp en lednyckel på lämpligt ställe!!  Default/lol
Så kämpa på och tappa inte orken, om x antal månader kommer storken ICQ/ad

10

Nu har jag fått de sista delarna från England. Imorgon ska jag försöka få klart motorn. Ska bli kul att se om den snurrar igång. Sen är det kylsystemet också förstås.
Ska försöka lägga in några bilder...
Den ser ju grymt fin ut på håll  ICQ/ab
Det var ju det med rosten. Har börjat skrapa på lite olika ställen under fönsterlisterna. Ganska välgörande för själen att stå och pilla bort äcklig skorv.
Svårt att få till det bra där under gummilisten. Det är ju blött hela tiden.
Några tips på bra sätt att vika undan gummit så det luftas och blir möjligt att bättra?
Hoppas bilderna kom in.
Det blir ju bara en jpgfil...
Ingen bild syns, hur gör man?

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 892.69 kb, 85 downloads since 2014-10-13 

Attachment icon image.jpg 766.21 kb, 79 downloads since 2014-10-13 

Attachment icon image.jpg 873.09 kb, 59 downloads since 2014-10-13 

11

Nu är jag inte 100 på hur fönstren sitter, men borde vara med vanlig klämlist. isåfall är det busenkelt att plocka ur rutorna för o göra jobbet SÅ mycket enklare! Slipa ner en vanlig plattmejsel så den är lite rundad och inte har några vassa kanter, sen är det bara att pilla gummilisten över karosskanten från insidan. Du svär innan du fått ur första förnstret, men sen går det garanterat som en dans! OBS! Du ska inte bända ut rutan, utan metodiskt pilla gummilisten över kansten tills att rutan kryper ut av sig själv! Finns även kanonbra "hundben" i plast som funkar ypperligt att pilla list med!

Demontering:
https://www.youtube.com/watch?v=T4Wh9I_rYUw

Och återmontering:
https://www.youtube.com/watch?v=m2x-vx3Uy84

12

Rostig ? Vad är min buss isåfall  ICQ/ag

13

Tack Bockerud för fönstertipset! Då får jag nog hitta ett garage att ha henne i. Det blir dåligt att ta ur rutorna på parkeringen. ICQ/ab

Wroomlars: Ja din är säkert rostigare men köpte du din i tron att den var rostfri? Det gjorde jag. Skriver man i en annons att den är 99,9% rostfri så inbillas man att tro på det. I alla fall är jag så godtrogen. I min värd skriver man så när man tycker den är 100% rostfri men inte vågar stå för om köparen hittar någon liten rostantydan med lupp. Eller? ICQ/ad

//P

14

Hej ,lycka till,ge inte upp.

Jag har ochså en T3 112HK pickup till salu:

99,9 %rostfri.(bakre skärmkanter hade när jag tog bort skyddsplasten i nederkant ngt lite bubblor som jag slipat och grundat.
Igår vid tvätt fann jag under ett gummifotsteg ngt lite rost.I ÖVRIGT FINSS INGA,REPETERAR INGA ROSTHÅL!!!)
Besiktad förra hösten,utan anm.,utan ngt som helst"bra att veta",sedan dess 90 mil.

Bilprovningen ansåg att detta en av de bästa de sett.
Bilen går felfritt.
kapell finns
flaket förstärkt med skyddsplåt
mercedes kryssekerfälgar finns,(snyggt!)samt bra Cdäck....
inga sprickor i glas .
Få ägare ,bla ICA östersund,samt senare Strömsunds kommun,som naturligtvis servat ordentligt.
Exakt 19000 mil.
Förarsäte mkt slitet då den använts som arbetar bil,och mycket hopp inoch ut..kan fixa "nytt" helt .
Stötfångare buckliga (som vanligt)

Bilen är matt,men går lätt att polera..då blir den mkt fin...
Bilen finns i lerum.

pris 29000...och det är det värt för att slippa svetsa slipa lacka...eller hur??

mvh kjell

Igår pajade generatorn,kan fixa ny utbytes.

stella

15

hello..
ser på bilderna du lagt upp;den ser ju riktigt fin ut...vita bussar rostar ju mer an alla och jag kan inte se några bruna fläckar..??
sen avgaset..ja de är ju alltid lite si ochså med pinnbultar t.o.m 911:or har mkt prob med sådana......näh..jag tycker du har en riktigt fin 112..
mvh kj

stella

16

Tack kjellas dina ord värmer!
Ja jag är faktiskt mycket nöjd med den!
Rosten kring fönstren ska jag ta hand om snart.
Har haft ett väldigt sjå med motorpaketet men idag fick jag ihop det sista.
Startade så fint så efter lite bensinpumpande.
Har bytt bensinfilter, motorolja+filter, växellådsolja.
Det var bara 2 liter gammal svart sörja i växellådan, hoppas den inte har tagit stryk av det.
Pluggmagneten hade jobbat duktigt!
Ska fylla ny kylvätska när jag kört på vatten nån dag. Sen spola ur ordentligt.
Nu ska jag ut och provköra lite vackert:-)

17

Nu är jag ute på jävligt djupt vatten här, men är inte det där en westfalia joker? Loggan framtill ser bekant ut, men den brukar väl sitta på dörrarna? Hur ser den ut inuti? En westy är som regel värd mer än en vanlig buss och det kan ju "hämta hem" en del av den sura magkänslan efter köpet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Förmodligen är det en vanlig buss med lite inredning köpt av westfalia för eftermontage vilket inte gör bilen till en äkta westy man ser skillnad inuti bilen speciellt på snurrunderredet till passagerarstolen.

19 Senaste redigerad av Baua (2014-10-20 20:24:27)

Jag tycker den ser fin ut.
Klart det kommer grejer, bilen är ju inte ny. ICQ/ab

Hils
Magnus

20

Hej!
Hittade en märkeskollega i England. ICQ/ab
Visserligen en Syncro, men i alla fall.
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p … p;t=135648

Mvh
Magnus

21

Hej på er!
Nej det är en vanlig buss som konverterades 1992. Det står Pit Fischer möbelbausatz på klisterlappar under inredet.
Har bytt ut den eftermonterade varvräknaren från Biltema i dagarna. Har inte fått det att funka riktigt än, det blir ju så fort mörkt på kvällen nu. Hittade en varvräknare NOS från Autocraft från tiden. Tidigare ägaren hade kört en dosfräs lite slarvigt i instrumentet. Det blir bättre nu iaf.
Jag blir mer och mer hemtam med bilen, gillar den skarpt. Den är ju så snygg i formen!
Det hade varit guld att få in den i garaget men jag måste byta port först.. Får se om jag hittar nån högre. Och var ska man ställa allt som redan står där inne??
//P