1

Var sitter id nummer resp id platta på bussarna?
59-60.

2

Det sitter ett chassinr stansat mellan batteri och motor. Det brukar vara svårt att se. Det rostar rätt friskt där.  På en -59 sitter plåten på mellanväggen bakom passagerarstolen.

3

Demian skrev:

Det sitter ett chassinr stansat mellan batteri och motor. Det brukar vara svårt att se. Det rostar rätt friskt där.  På en -59 sitter plåten på mellanväggen bakom passagerarstolen.

Tack Demian.
Jo friskt rostat var det men förmodar att jag fått fram rätt nummer. Mellanvägg där plåten sitter saknas.

Så hur gör man när man söker id papper från Tyskland.

4

Här har du länken. Bara att fylla i. 

http://automuseum.volkswagen.de/zertifi … mular.html

Du hittade alltså numret?  Jag kom att tänka på att det i princip lika gärna kan vara en -58 som -59. Saknar 59:an stötfångare är det ju svårt att skilja dom åt. 1960 försvann ju pilarna.

Men är det en -58 hittar du numret längst fram, till höger i motorutrymmet.

5

Jag var och dubbelkollade siffrorna i bussen. Surfade runt på nätet igår kväll och hittade denna .
http://i58.tinypic.com/i41p42.jpg
Så ska ta bort brickan idag och kolla att det stämmer
Tack för länken till automuseum. ICQ/ab. Perfekt!

6

Jag kom att tänka på att det i princip lika gärna kan vara en -58 som -59. Saknar 59:an stötfångare är det ju svårt att skilja dom åt. 1960 försvann ju pilarna.
.

Demian. Hur tänker du här? Bussen har ju blinkers, och inga spår efter pilar? Eller?
Höga gångjärn hängde väl med även på tidiga blinkersbussar? Och vita blinkers tyder väl på 60?
Lär gärna ut om det är nått jag missat ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

lasslo skrev:

Jag kom att tänka på att det i princip lika gärna kan vara en -58 som -59. Saknar 59:an stötfångare är det ju svårt att skilja dom åt. 1960 försvann ju pilarna.
.

Demian. Hur tänker du här? Bussen har ju blinkers, och inga spår efter pilar? Eller?
Höga gångjärn hängde väl med även på tidiga blinkersbussar? Och vita blinkers tyder väl på 60?
Lär gärna ut om det är nått jag missat ICQ/ab

Kollade typ 2. Och hastighetsmätarn är graderad till 100.
60 blev det 120. Kan det vara övergång mellan 59-60. Och handtagen invändigt på framdörrarna är i plast/ backelit? Vilket kom 60?

8

-Lasslo, jag hade missat bilderna på bussen.

Det är helt klart en årsmodell 1960 och nyare då den har tuttblinkers.  Innerhandtagen ska vara kromade i en kleinbus, så dom är nog bytt.

Vart sitter chassinumret?  Det borde inte sitta som det gör på bilden. Det är bara upp till -58-59 nångång som det sitter där. På min sena -59:a sitter det mellan batteriet och motorn.