jag har problem med min 1300-66,har bytt allt i tändning och bränsle utom förgasare.Den går ca 1,5 mil tills den blir varm, sen börjar den gå ojämt, kan gå på tomgång en stund till slut stannar motorn, är då omöjlig att få igång förrän den har kallnat.Vid kall motor är den lättstartad.Hoppas att det finns någon som har något tips vad felet är

sven-e

2

Stången som går upp o ner i bränslepumpen som nyper fast i bakeliten när motorn blir varm. Slipa av den med fin smärgelduk. Hade samma fel på min 66a.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

3

Har du bytt kondingen med?

4

Skit i tanken?
Blåst ur bränsleröret??

"ljushuvud"

5

Blir den jättevarm? Och kanske förgasarn blir så varm att bensinen kokar och då brukar det väl bete sig ungefär så.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

Kondensatorn!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

ska prova tipset med pumpstången,som för övrigt är ny.Det mesta är bytt,bl.a.tank,bränslerör,tändspole,kondensator,brytare,tändkablar,stift.Vad är kondingen?

sven-e

8

Kondingen=kondensatorn

VW 1200 -60
VW 1300 -66

9

Jag hade EXAKT samma problem på min buss i sommar.... Den gick en mil, på full gas vare inga problem, men släppte jag gasen så tappade den gnärten å dog, OMÖJLIG att starta igen på direkten. Första gången gick jag 300m till polaren, och bussjäveln startade efter någon timme, på hemvägen tog jag mig nästan hem, två kilometer hemifrån stannade den, tvärdöd.... Fick vila  ( läs stå å skämmas) och sen startade den igen.

Justerade och trixade en del, och ut igen, en mil, sen.... DÖD.... satt å vänta på faanskapet i 30 minuter... Sen startade den, och gick..... nästan hela vägen hem..... 500meter hemifrån dog den igen, men då var jag såååååå satans less på skiten, så jag sköt hem bussfaaaaan..... Snacka om att jag hade adrenalin, å var förbannad å less å trött....

Sen, bytte kondensator (hade provat mkt annat före) och, vips, så gick den utan problem!

Pröva det igen, där lägger jag mina 5 cent. För övrigt så verkade detta år, enligt  kinesisk årsräkning, vara kondensatorns år, för jag har bytt på de tre bilar jag hade i trafik detta år, bytte på en två gånger...

Till saken hör att jag nu lärt mig att kondensatorer är "färskvara" och därför lägger mina NOS av, så det blev att köpa nytillverkat istället.

Lycka till, hoppas det löser sig.

Även nytillverkat kan vara av "måndagsexemplar"

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

tack för alla tips,men nu åker bilen in i ladan för vinterfövaring,nya tag till sommaren

sven-e