1 Senaste redigerad av Hanning (2014-10-12 20:27:50)

Hej!

Ja då var det dax att väcka BLY efter nästan 10års vila på logen, tanken med denna väckning är att slutföra det projekt som startade för ca 14 år sedan.
Bilen känns klar förutom att ny lack skulle sitta fint, men det får bli efter att motor och låda är klar.

Efter att haft ett bubbla konto där det ramlat in ngn krona under de år BLY stått på logen var det äntligen dax att plocka in offerter på en ny sugmotor på ca 200hk.
Jag rådfrågade Christer på Dalhems samt Thomas på TS Motor hur delarna skulle kunna se ut för att nå denna effekt.
Som ni förstår blev det Dalhems som fick leverera.
Ca 150 delar finns nu i garaget, detta ska bearbetas och förhoppningsvis vara en komplett motor med låda innan sommaren.
Min tro innan denna beställning var att det "bara" skulle va och skruva hop den nya motorn, aj vad jag misstog mig då det mesta bara är grovbearbetat.

Balansering av vev, svänghjul, tryckplatta samt vägning av kolvar stakar är utfört inkl bytta styrstift i veven till överdimension är gjort av firma då det kräver special maskiner.
Topparna har jag precis börjat bearbeta för att få bra flöde.
Bilder kommer inom kort.

Post's attachments

image.jpg, 122.73 kb, 682 x 440
image.jpg 122.73 kb, 149 downloads since 2014-10-12 

2

De här ska ja följa noga! Då ja själv går i planerna på motorbygge!  ICQ/ag

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

Instagram: bob.turri

3

ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Det finns ju färdiga toppar att köpa för relativt små pengar för den effekten så sliper man portningsjobbet och allt vad det innebär.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Härligt ICQ/ae läcker bly var! kommer du få ändra i motor rummet? samt göra något åt växel lådan?

6

Motorprojekt är inte såå vanliga i denna projekttråd (?) skall bli kul att följa !  ICQ/ae

7

Det finns mycket delar man kan köpa färdiga, till och med hela motorn går ju att köpa ihopsatt och klar med då försvinner själva tjusningen enligt mig.
Vet inte hur mycket jag kommer få ändra i motorrummet Karlen men mer luft till kylningen kommer ordnas samt att oljekylet tillsammans med filter ska på plats, vad det gäller lådan åker det i en superdiff, förstärkt gavel, slipning av drivaxlar, shimsning för mindre spel i låda samt byte av treans växel från en IRS låda sen ska den hålla tycker ja  ICQ/ab

Efter timmar i garaget för utprovning av vad som går bäst att bearbeta alu med för en rimlig peng blev det grov bearbetning med borrmaskin från biltema tillsammans med en 8mm fräsborr, finliret görs sedan med geting tillsammans med hårdmetallfräs samt sandpapper rullar. under ser ni resultatet av insug (kina) samt toppar Street Eliminator 44x37 som jag valt att använda.
Som ni ser är en topp samt ett insug bearbetat, hälften kvar! ICQ/ag

Post's attachments

Insug 1.jpg, 219.25 kb, 612 x 816
Insug 1.jpg 219.25 kb, 138 downloads since 2014-10-29 

Insug 2.jpg, 159.18 kb, 816 x 612
Insug 2.jpg 159.18 kb, 127 downloads since 2014-10-29 

Toppar 1.jpg, 191.23 kb, 816 x 612
Toppar 1.jpg 191.23 kb, 153 downloads since 2014-10-29 

Toppar 2.jpg, 184.53 kb, 816 x 612
Toppar 2.jpg 184.53 kb, 146 downloads since 2014-10-29 

Toppar 3.jpg, 199.95 kb, 816 x 612
Toppar 3.jpg 199.95 kb, 129 downloads since 2014-10-29 

8

Kul med motorbygge! Skall följas!

vw typ-1 1967

9

Visst finns det en tjusning i att göra mycket själv men man sparar mycket pengar på att köpa något beprövat. Finns ju hur många 200 hk 2332'or som helst så där är det ju lite onödigt att uppfinna hjulet. Det var min poäng.  Ska oxå följa ditt projekt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G