Hur mycket ska en växelströms generator ladda? Mätte på batteri polerna 14.2 volt på tomgång, är det normalt eller för mycket??
Låter friskt tycker jag!
Det sägs att 13,9 volt är optimalt.
Över 14,4 skall det inte vara då gasar batteriet, vätgas frigörs i för stor mängd.
Trots en bra laddningsregulator så kan spänningen variera litet med varvtalet.
Men det bästa är att mäta laddningsströmmen. Min 55 amperes växelströmmare ger ungefär 45 ampere direkt efter start då den skall ge tillbaka den energin som startmotorn förbrukade. Möjligen ger den mer om batteriet är urladdat, men det blir alltid förluster så ända upp till märkvärdet, i detta fallet 55 A blir det nog aldrig.
Det är aldrig fel att köpa en billig tångamperemeter, som samtidigt är en multimeter på exempelvis Claes O. Med en sådan kan man mäta strömmar i bilens kablar utan att behöva koppla loss kablarna, bara omsluta dem med käftarna på instrumentet. Dessutom mäter dessa högre strömmar än en vanlig multimeter.
En halvkass generator kan ge en korrekt spänning, men ändå inte orka ge nån större ström ut till batteriet, men det kan man se genom att spänningen sjunker snabbt då man belastar den.
En sak till:
Växelströmsgeneratorerna ger ju en trefasspänning, som internt likriktas med dioder inuti generatorn.
Ett vanligt fel på växelströmmsgeneratorerna är att en (eller flera) dider går sönder.
Om flera är trasiga får man inte ut någon spänning överhuvud taget, om nån enstaka är trasig får man i bästa fall ut en "oren likspänning" alltså en likspänning som innehåller överlagrade växelspänningskurvor, man kan inte se detta på en digital multimeter, men väl på ett gammaldags analogt visarinstrument, då visaren vibrerar olika mycket pga varvtalet.
Ett effektivt sätt att göra sönder sin växelströmsgenerator är att koppla bort batteriet under gång. Gör inte det! Batteriet fungerar som en buffert, eller primitiv spänningsregulator, med detta bortkopplat kan den interna spänningen i generatorn bli höge än vad dioderna tål.
Typiskt exempel är då man monterat en batterifrånskiljare/huvudbrytare på batteriets minussida, och bryter denna då motorn går. Om man istället monterar den på plussidan och låter generatorns kabel gå direkt till batteriet, utan att passera solenoiden först, så är man på den säkra sidan.
Det finns också brytare till tävlingsbilar som först bryter strömmen till tändningen, innan de bryter huvudströmmen.
Hakar på tråden, då jag haft ett märkligt fenomen ett tag, men inte riktigt kommit mig för att fråga. Hoppas trådstartaren är okej med min halvkapning.
Jag har en växelströmmare som beter sig märkligt, den ligger ofta i rätt intervall enligt mina instrument i cocpit, runt 13 volt, men ibland, oftast någon minut efter, eller i närheten av att jag startat, så sticker spänningen iväg och lägger sig på dryga 15 volt, för att efter en kort stund, kanske en halv minut eller så, gå ner till det normala igen. Jag har inge exakta tidsangivelser att ge, då jag sitter och kör när detta händer, men spänningen går alltid ner igen efter en stund.
Att inte instrumenten visar fel,tycker jag mig ha bevisat genom att köra torkarna när detta händer och de går märkbart snabbare. Detta är en generator med inbyggt laddrelä, kanske är det läge att byta ut detta?
Vad mäter du med för slags instrument?
Är det en sådan där inbyggd Ø52mm VDO-voltmeter eller liknande?
Dessa ger ju inga exakta värden, visarnålen är tjock och skalan oexakt.
Nåväl, det kan varar så här, att du har haft ett stort strömuttag, exempelvis efter start, då startmotorn förbrukat en hel del lagrad energi ur batteriet, den inbyggda regulatorn känner av detta och ger full laddning ut, efter hand blir batteriet mer och mer fulladdat, regulatorn är litet långsam, och ger mer spänning än nödvändigt, en stund. Men efter ytterligare en stund drar den ner spänningen till omkring 13,9V.
Men om du mäter mer exakt med digital multimeter, och detta fenomen uppträder mer ofta, och att du märker att syranivån i batteriet sjunker (batteriet gasar) så bör du ju åtgärda detta. Alltså som du själv föreslog, byta regulatorn.
Jag har digitala instrument i instrumentbrädan, de mäter med två decimalers noggrannhet, något som gott och väl kan ifrågasättas, men instrumentet ger ju en fingervisning ungefär ändå. Valde bort de analoga alternativen då jag tycker de oftast är grymt felgraderade. Jag tror inte det har med lånad energi från batteriet att göra, då det inte uppträder regelbundet och inte nödvändigtvis direkt efter start, utan kanske efter en stunds körning.
Får forska vidare i hur symptomen uppstår mer exakt, försöka kartlägga det helt enkelt. Men det får bli nästa säsong. 
Ok, då har du säkert ett bra mätvärde att lita på.
Men jag kan se både i min gamla bil och vardagsbilen att regulatorn kompenserar för exempelvis ett helljusblink, men med litet latens, eftersläpning.
I ditt fall kan det nog vara bra att införskaffa en ny regulator, eller iallafall byta kolborstarna till att börja med iallafall, inte för att kolen skulle orsaka ett sådant här fel, men med slitna kol kan du ju få en sämre kontakt med släpringarna.
Jag har ju hittills bara mekat med generatorerna med extern regulator, men har en med inbyggd liggnandes... Iallafall finns det ju några kontaktbleck som skall ge kontakt med varandra, och en som jordas i generatorns gods. Se till att du har en bra kontakt där och bra ansluning mot godset.
Ja där sa du något, ska se över jordflätorna, både till batteriet och växellådan, de är ju ökända för att ge skumma symptom. Har iofs för mig att jag översett detta tidigare, men åren går och saker händer. En ny regulator kanske hamnar på vårens serviceinköpslista också. Orkar (läs; "hinner") jag, ska jag ge mig hän på att försöka jaga fatt på de spänningsbovar jag har mellan start- och förbrukarbatteri. Har enligt instrumenten en diff på ca 0,3 till 0,6 volt.
Jag är en av de (få?) som uppskattar seriösa, välformulerade och omtänksamma svar såsom dina Björn. Det borde finnas fler med viljan att inte bara skriva, en länk eller med tvetydig sarkasm, utan med intryck av ett genuint intresse och seriositet. Ta åt dig!
Jag försöker hela tiden bättra mig! 
Tack för det, jag blir rörd!
Jag delar gärna med mig av de kunskaper och de erfarenheter jag har av bilel.
Nu tänkte jag inte på jordflätorna, men det är ju bra att kolla, ersätta eller dubblera dessa, det var mer det att kolla den interna regulatorns jordanslutning mot generatorns gods, vill minnas att detta sker genom skruvarna den är fastskruvad med.
Sedan kan man ju alltid ta en extra jordkabel med en ringkabelsko i var ända, och skruva den ena i generatorns gods och den andra ändan nånstans på motorn eller i karossen vid en god jordpunkt. Det är ju inte säkert att sadeln i generatortornet, eller den någorlunda runda plåten som man skruvar fast i fläktkåpan ger speciellt bra jordförbindelse. Det brukar finnas en M4 eller om det är M5 skruv högst upp, bakom regulaton på generatorhuset som nog är avsedd för detta.