1 Senaste redigerad av Jalla (2014-10-07 20:36:33)

Årsmodell 56-57 kanske 58 också??
Dock passar den nog i alla bussar ICQ/ab

Den har hängt på en vägg i ett förråd dom sista ca 40 åren.

Hel och fin, inga revor/hål i klädseln.
Orginal klädsel.
Lite ytrost på benen.
Vinylen/skinnet skulle väl haft en rengöring dock.

Det är nog svårt att hitta en 50 tals soffa i detta skick.

Pris: bud med start på 6000:- och 3 dagars sluttid efter första bud.

Bud i tråden.

Köpare hämtar/ordnar frakten från mig. Behövs det kan soffan stå kvar 2-3 veckor efter betalning.
Soffan finns i umeå, 64 mil norr om stockholm.

http://forumbilder.se/DEA7H/soffa.jpg

http://forumbilder.se/DEA7H/soffabak.jpg

http://forumbilder.se/DEA7H/soffasida1.jpg

http://forumbilder.se/DEA7H/soffavik.jpg

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

6000 bjudet

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

3

okidoki.
Vi kör fram till lördag 08:28:52 då.

4

Om någon ev mailat nått... Jag hade en fd mail reggad här.
Nu är det uppdaterat med rätt mailadress.

5

Mail

6

Bjuder 6200

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

7

buscollector skrev:

Bjuder 6200

Ojdå... Helt rätt på sekunden tillåme.

Soffan är din.

8

ICQ/ag  Du har PM Jalla

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

9 Senaste redigerad av Demian (2014-10-11 23:44:09)

Ytterligare ett exempel på att auktioner ska hållas på Tradera.

Martin ville verkligen ha soffan och la ett bud.  Det är ju  totalt omöjligt för honom att vinna auktionen då han har varit schysst och lagt första budet om nån annan lägger ett bud med en sekund kvar. På Tradera går ju autobud in och man kan lägga ett högt maxbud. Så är det inte här. Det blir ju lite lotteri om vem som vinner.

Ni som driver Boxerville måste gå in och sätta regler. Ska det vara auktioner, så måste det typ vara en regel att det ska gå 10 min efter sista bud. Det kan ju inte vara nån som har nått emot den regeln. Det vinner ju både säljaren på och den som verkligen vill ha varan. Det är bara en tidsfråga det blir slagsmål på träffarna...

PS. Curlie, det är inget gnäll på dig och inte Jalla heller för den delen.

Men jag vet hur besviken jag skulle bli om jag sumpade en soffa på detta sätt. Det kan ju ta flera år innan det kommer ut en ny.

10

goopher skrev:

Budgivning: Det är slutligen naturligtvis alltid upp till säljaren att avgöra hur och till vem varan säljs. Annonsören bör dock vara tydlig i vad som gäller och självklart skall respekt visas från både säljare såsom köpare. Det är inte schysst att avbryta/förlänga/ändra en offentlig budgivning i en annonstråd på grund av alternativa säljkanaler och/eller andra bud via FB, SMS, telefon eller annat. På redig svenska: Har man bestämt sig för att sälja en vara via en annonstråd är det inte vidare schysst att ändra sig under resans gång. Vi ser helst att auktioner undviks och att sådana hänvisas till specifika hemsidor avsedda för detta. Vid budgivning - budläggning sker då enbart i tråden. Och som alltid - onödiga kommentarer i annonser undanbedes.

Har vart uppe på tapeten tidigare, då valde vi att gå ovan väg... vi får ta ett snack om det behöver ändras då det blir tjöt var och varannan gång  Default/hmm
Sorry för OT
/Göran

11

Jalla skrev:

Årsmodell 56-57 kanske 58 också??
Dock passar den nog i alla bussar ICQ/ab

Den har hängt på en vägg i ett förråd dom sista ca 40 åren.

Hel och fin, inga revor/hål i klädseln.
Orginal klädsel.
Lite ytrost på benen.
Vinylen/skinnet skulle väl haft en rengöring dock.

Det är nog svårt att hitta en 50 tals soffa i detta skick.

Fördelen med denna köparen är att vi kan läsa EXAKT samma text om ytterligare förtio år! Tänk, en soffa som hängt i ett förråd i 80år!!!   JÄVLAR VA RARE det lär vara då!!!    Default/lol  ICQ/ad  ICQ/ag  ICQ/af  ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

12

Hej

Jag reagerade också på det här. Vem som behövde soffan mest kan ju spela roll, men hör inte till själva auktionsfrågan.
Personligen hade jag blivit jävligt sur om jag förlorade den på detta sätt, men det hör heller inte hit.
Moral&rätt är 2 skilda saker, och jag instämmer i att det vore bra med bättre tydligare regler.
Köpte precis ett par fälgar på ett liknande sätt, kanske blev fel där, jag funderade inte så mycket på det då utan tyckte det upplägget var ok. Kommentar på det?

Fina soffor i alla fall  ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Borde sålts för det dubbla....

Barndoor Panel -1954x2 Typ1 -1950 EZ-camper -1965 EH pick-up -1958
[email protected]
0736696462
Sotarn

14

Ja jo. jag vet att auktioner är ogillat här.

Av den anledningen var jag tydlig med att förklara hur det skulle gå till.
Jag har oxå sett skräckexempel.....

Vem som behöver soffan mest kan inte jag avgöra.
Nu är den buscollectors.

Jag har haft en en mycket trevlig köpare på soffan i ca 2 månader där vi var överens om priset.
Jag har därför avvaktat en försäljning här med förhoppning om affär.
Han behövde soffan, men blev tyvärr tvungen att avstå.

Priset på soffan tycker jag var svårt att avgöra.
Finns en lika på samba för 4000 dollars vilket är orimligt.
Jag valde budgivning för att jag inte visste vad jag kunde begära och ska börja studera om en vecka.
Jag kommer behöva degen.

Nästa gång blir det tradera, ett forum är inte anpassat på detta.

My bad.

15 Senaste redigerad av fo_eldarc (2014-10-12 09:18:45)

Jag tänkte inte börja skriva här men. Jag tycker att auktion funkar inte när man lagt första budet och ingen bjuder emot förens på slut sekunden har jag ingen chans att höja budet. Synd för säljaren och även den som lagt det första. Jag får bygga en till camping buss, då behöver jag inga soffor Default/smile Jag hade gärna betalat mer för soffan men fick inte chansen.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

16

Nu kommer det mera dravel.

En auktion hålls till slutsekunden. Det betyder att sista budet läggs sekunden innan det givna klockslaget, för när den passerat är auktionen slut. Buscollectors bud lades inte i rätt tid, dvs en sekund innan auktionens slut. Sluttiden var 08:28:52...

Som exempel säger vi att ett tåg lämnar stationen kl 18:00:00...det går inte för sej att försöka lura lokföraren att sakta ner o öppna dörren då, för tåget har gått. Dålig jämförelse, men är sluttiden satt, då kan man inte buda på den exakta tidpunkten, för just då är det slut. Man måste komma innan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17

En fundering omkring det här med budgivning här på boxerville.
Kan man inte ordna auktionen att man lägger ett öppet bud i tråden.
6000:- som i det här fallet på startbud, Men att man också kan pm:a ett maxpris som man kan tänkas betala för varan.
Det är som det skrivs här ganska orättvist när Martin har lagt ett bud på 6000:- och inte får en chans att matcha det sista budet som kommer in på sekunden.

Har själv vunnit på det här sättet pga att jag inte har visat mig på tråden för ens precis i sista stund och lagt det högsta budet.
Jag hade inte blivit förbannad om den som lagt det högsta föregående budet  också har sagt till säljaren om sitt maxbud på pm.
Det jag tycker är att den som har det ledande budet när det drar ihop sig till avslut också skall ha en chans att vara med hela vägen.

Ett exempel, om Martin la 6000:- i tråden. Men också skickar pm till säljaren på ett maxbud på 6500:-
Så skulle han ha vunnit auktionen på 6300:- som i det här fallet.
Det gäller att säljaren kör med öppna kort när det är över.
Typ kopia på pm.
Bara en tanke...

Orange Late Bay -73 *såld*
Early Bay -70

18

Har jag fel på någon inställning ? 2014-10-08 07:28:52 lägger fo_eldarc  ett bud men sluttiden är 08:28:52 varför blir det så? borde inte sluttiden vara 07:28:52 ?

Tycker vidare att det blir mycket tråkig stämning på forumet med dessa sista minuten bud, nä nu får det bli ändring på detta, tycker också att det ska vara så att tiden förlängs med säg 10-30 min vid nytt bud

och envisas man med att lägga detta bud precis innan tiden är slut och missar tidpunkten får man skylla sig själv

Annars så får man ju sälja alla saker till fasta priser(första bud får köpa) här på forumet och lägga alla bud affärer på tradera osv

//Mathias

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

19

fast hur funkar det om 10 per skickar om om maxbud på 6500? Då funkar det endå inte Default/hmm

Finns det inte så man kan koda in en auktions-funktion i säljtrådarna? Annars får ni försöka fixa kanske så att när man gör en säljtråd så står det t.ex OBS - auktioner hänvisas till www.tradera...... osv ni vet?

Gör man inte om funktionerna på sidan så tror jag att det blir svårt att lösa förutom att hänvisa till tradera eller se till att alla har kanske 10 minuter på sig efter att ett nytt bud har lagts... Möjligtvis att facebook skulle fungera bra p.g.a att man får notiser, sms när någon skrivit ett nytt bud. Då kommer ju nästa problem till gubbarna som inte litar på dessa sidor ( ICQ/ad )och som minsann inte tänker bli medlem på någon sida för att köpa någon liten pryl.. Då får ju inte alla samma chans i vilket fall Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

20

char22 skrev:

Ett exempel, om Martin la 6000:- i tråden. Men också skickar pm till säljaren på ett maxbud på 6500:-
Så skulle han ha vunnit auktionen på 6300:- som i det här fallet.
Det gäller att säljaren kör med öppna kort när det är över.
Typ kopia på pm.
Bara en tanke...

Problemet är ju att man då kan driva upp priset med hjälp av bekanta  ICQ/an

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

21

Ja ja, som sagt bara en tanke. Annars får det väl slutas upp med auktioner här på forumet.
Lägg ut allt på tradera eller sätt pris sakerna.
Tanken är väl att den som lagt senaste högsta bud också har förtur med sitt dolda bud pris.

Ärligt talat, vad har man för vinning om släkt och vänner lägger bud sidan om.
Fått för mig att sista bud gäller.
Inte den som lagt för lågt/snålt bud, men ett bra dolt bud.

Bara spånar efter förbättring för alla inblandade.

Orange Late Bay -73 *såld*
Early Bay -70

22

Kör man att det måste gå 10min efter sista lagda bud, så borde det ju inte kunna bli tjafs. KVD auktioner kör på det sättet.

Men det borde vara i säljarens intresse att föreslå det i sin auktion. I slutända är det ju i säljarens intresse att sälja till högsta bud om man nu kör auktion.

Som i detta fall är det ju inte helt omöjligt att Martin hade hängt med upp till 7-8000:- om han hade haft chansen.

Ursäkta om det blir surr i tråden, men det gör ju att det kanske hålls en annan typ av auktion nästa gång, som funkar bättre. På så vis slipper man kanske att det ska sättas regler.

23

Demian skrev:

Kör man att det måste gå 10min efter sista lagda bud, så borde det ju inte kunna bli tjafs. KVD auktioner kör på det sättet.

Men det borde vara i säljarens intresse att föreslå det i sin auktion. I slutända är det ju i säljarens intresse att sälja till högsta bud om man nu kör auktion.

Som i detta fall är det ju inte helt omöjligt att Martin hade hängt med upp till 7-8000:- om han hade haft chansen.

Ursäkta om det blir surr i tråden, men det gör ju att det kanske hålls en annan typ av auktion nästa gång, som funkar bättre. På så vis slipper man kanske att det ska sättas regler.

Det kan ju sättas info om vad som är lämpligt för trevnadens skull, tex fälgarna som jag köpte var ju ingen aktion, men bud efterfrågades.
Men någon kanske hade förväntat sig en vanlig auktion.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24 Senaste redigerad av Alander (2014-10-13 22:08:51)

Fast pris eller Tradera ICQ/ab klarar man av att handskas med ett forum så klarar man av Tradera (inte dyrt heller då jag sålde för en summa av 50,000:- och Tradera ville ha totalt 125:- och då valde jag lite extra saker)

25

Men Adam du hade bara tur ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa