1

Det är som så att en säkring smäller titt som tätt och jag börjar bli lite smått galen... Det är säkring nr.8 ( se manualen:   http://www.thesamba.com/vw/archives/man … bus/41.jpg ) en 8A som har hand om varningsblinkers och innerbelysning. Gångerna då den har smällt har (oftast) varken varningsblinkersen eller innerbelys. varit igång (innerbelys. funkar inte ens) utan motorn har varit igång och bilen körts.
Så efter tomgångskörning testade jag idag och kom fram till att med motor igång+haljvljus+nedtryckt broms så smäller den allt ifrån 2-10 sekunder efteråt. (testade också med varningsblinkers iställer för nedtryckt broms och då smällde det också hälften av gångerna). Ibland har den smällt direkt när tändningen sätts på också.. 
Det som jag tycker är märkligt är att när säkringen väl smällt så lägger allting av, motorn dör, inget fungerar förutom helljusen??

Om det finns någon som har tips om var man ska börja leta, då jag inte är bra på bil-el, så tages de tacksamt emot!

2

Ingen som kan hjälpa?

3

Kortslutning nånstans.. kanske i brytarna till innerbelysningen i dörrväcket.. blocka bort och kika om nån kabel är skadad eller ligger ann mot nått..
Att motorn dör och bara helljuset funkar har jag ingen aning om.. hmm...
Hoppas någon kommer med bättre tips än mig ! Jag vet hur frustrerad man kan bli ! ICQ/ab

Lycka till !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

Tackar för tipset easos, ska kolla brytarna! Tar gärna emot fler tips och idéer ICQ/ab

5

Jag tippar på att original kopplingsschema har frångåtts av någon tidigare ägare, följ ledarna från säkringen och se om antal ledare och destinationer är som det skall. Ledarna skall vara färgkodade, om dessa inte verkar stämma så kan man börja misstänka saker..

En annan viktig sak som kan ge verkligen udda effekter är om jordanslutningar till chassi inte är bra, orsak kan igen vara ful mek, rost och förslitningar är andra.

Man kan också koppla bort grejor en i taget och se när problemet försvinner...

S

6

Ska kolla ledarna från säkringarna!
Testade nyss att först kolla så att alla säkringar "gör vad de ska göra" och de verkar stämma ända fram till denna 8:e säkring... Hela bilens elsystem verkar gå via denna säkring då allting släcks ner och ingenting händer när tändningen vrids om när denna säkring är av. Dock upptäckte jag av en slump att när halvljusknappen är uttdragen till max och heljusspaken upptryckt och fasthållen i det läget, dåå verkar all el funka! t.o.m varningsblinkersen som egentligen inte ska fungera(då säkringen är av). Helljuset verkar alltså vara starkt inblandad i detta el-kaos..

Någon som har en aning vad som kan ha hänt och hur kopplingarna kan hänga ihop för att detta scenario ska kunna uppstå??

7

Har nu kollat sladdarna som får är anslutna till säkringen ovanifrån så att säga och det är 3 stycken röda, (2 sammanslagna och 1 ensam).
En går till halvljus/p-ljus-reglaget, en går till varningsblinkers, och den tjockaste röda går upp mot ratten.

Är det så här det ska se ut?

8

Jämför med kopplingsschemat du har i verkstadshandboken, där ser du hur allt ska vara kopplat.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia