1

Tips tack

Har en helt totalt renoverad motor som jag vill öka effekt i och undrar nu vad jag ska ta som nästa steg.

Det är en 1641cc med dubbelports toppar med en enkel 30 pict-1 fugge.
Så nu är frågan vad jag borde göra för att plocka ut mer hk i motorn.

Har själv planer på att skicka iväg topparna på Planing och portning och sen slänga på 1 ST dubbel ports fugge (44HPMX) är det en bra fortsättning på motorn eller bör jag gå på nått annat eller göra mer på en gång?
Tacksam för svar

2

Jag kör en 1641 med dubbla IDF 40, 1:1,4 vippor och portade toppar.
Den går riktigt trevligt ICQ/ab
Så det kan jag rekomendera.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Håller med Lasslo, dubbla gasare och några växlade vippor och ett bra avgassystem utöver portade och planade toppar som du redan nämnt.

4

Ok, jag funderade just på dubbelportsfugge för att slippa ha problem med kalibrering av två förgasare, sen  snabb läste jag lite på how to hotrod your vw engine och där verkades det pratas om att just om vilken som är bäst. Där verkade det som om dubbelportarna skulle va bättre?  Avgassystem så funderade jag faktist på ett ormbo, har ett typ zoom avgassystem på just nu. Låter gött men om jag har förstår d rätt så ger ormbo lite mer effekt.

5

Synkar man bara förgasarna rätt och har ett vettigt länkage är det inga problem. Se till att ga isär, blåsa rent och kontrollera förgasarna, även om de är nya.

Ang utväxlade vippor på originalkam så funkar det skitbra, om topparna flödar för det.

Ska du köpa avgassystem så ta ett merged extraktor 1,3/8" på den motorvolymen om du kör originaltoppar och ventiler.