76

Bugs&bus skrev:

Riktigt kul projekt du har framför dig har själv gjort detta ett flertal gånger kommer bli ett minne för livet. Tänk på att det är långa avstånd och du kanske vill hinna se lite mera än bara bilar? Du måste ha en title som stämmer jag skulle endast köpa om den har en clear title. Du behöver även att en Bill of sale där även ditt namn står som köpare annars kommer den inte gå igenom ursprungskontrollen mycket viktigt. Har förståt att du gärna vill köra runt lite i bussen men då måste du fixa en försäkring på den inte så lätt som turist. Sen måste du fundera på hur du skall betala eventuellt köp? Min erfarenhet är att med kontanter i handen så har du störst möjlighet att göra en bra förhandling. Om du tar med dig kontanter se till att tulla in hela summan annars kan du få stora problem i tullen.

Tack för tipsen. Skall undersökas närmre när tid finns så jag verkligen förstår allt ICQ/ab

Kee: Koll som vanligt ICQ/ag

77

Okej, har ytterligare en buss på gång... vore intressant att ställa de två aktuella bredvid varandra för en jämförelse, vad hade ni föredragit!? Se inlägg på forumsida 3 (med 25 träffar per sida(om det nu går att ändra)) för objekt nummer 1. Här kommer objekt nummer 2.

Det är ett projekt som skall fortsättas med tills jag hämtar den (om nu så sker). Jag bifogar lite bilder på processen och hur den ser ut nu, samt engelsk beskrivning från honom vad som kommer vara klart tills dess att jag hämtar den.

Oprutat pris är $30.000 (den andra $32k)

http://forumbilder.se/images/f2201155028PM8577.jpg
http://forumbilder.se/images/d5201155053PMe35f.jpg
http://forumbilder.se/images/14201155113PM52bd.jpg
http://forumbilder.se/images/84201155131PM0fba.jpg
http://forumbilder.se/images/12201155151PMc3e8.jpg

Länken nedan kan ni se fler bilder på bygget so far
https://picasaweb.google.com/dozenra/56 … qGzdSJ0QE#

"As for what will be finished, it will be running, driving stopping and the windows/rag will be all in so you don't get rained on ICQ/ab  It will be painted but I don't think it will be colour sanded (you can do that at your lesiure!).  It won't have a proper interior as I said before, just the front, rear, and of course rare middle seat.  I have the original front door panels but that's about it for interior.

The electrics should mostly be sorted except maybe the horn/wipers.  The wheels will be what I have on hand (the originals will be included, which are date matched) and the front will have some sort of porsche pattern wheels.  Tranny/engine will be stockers (1500cc), brakes, brake lines etc are all going to be new.  I will include the trim (but maybe it won't all be polished/installed).  There is alot of trim on a Deluxe!  The original 56 clock is restored/working but maybe won't be wired up.  The door will have glass but the rubber isn't going to be new/restored (sorry that takes a GRIP load of time!). 

Basically a nice clean painted shell and you can fill in the fun bits when you get time or chose the interior.  If you're in Cali, Octavio makes a correct 56 interior.

The paint is going to be single stage, it's more $$$ for base/clear and of course more time.

porsche discs set up for the front and it will be painted the original chest nut brown, sealing wax red.  The engine is a basic 1500cc with good compression, no leaks and the tranny is a good rebuilt stocker and it will be slightly lowered all around but not slammed.

it's got all the parts/pieces but it just needs assembly ICQ/ab

I have all the correct seats for it, including the rare flat back middle seat, the impossible to find rear kick panel and all the little bits and pieces.  I do not have the interior panels or correct seat covers (I have new ones, just not the correct colour).  It's complete down to the working clock, deluxe visors etc etc.

78

Lätt att lova en massa. Han får ju skicka dej bilder på allt han säger finns, det finns ju många splittbussar i usa som har baystommar till inredningen.

Hur mycket skulle slutpriset vara på den hemma på gatan här i Svedala då?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

79

Sant det!

191 000 (med forex växelkurs)
47 000 i frakt

= 238 000 SEK

USA-trip (kostnad) exkluderad
Färdigställandet exkluderat

80

Har du kollat möjligheten till att tulla in den på 12 procents moms och utan tull i Sverige? Om man drar det lätt ska bilen vara minst 30 år gammal i ursprungligt skick. Inköpsvärdet skall vara minst 5 gånger högre än nypriset. Det får inte finnas mera än 30 reggade i landet av modellen.

81

Köp en svensk ärlig lyx istället, javisst samma pengar, men då slipper du kanske renovera ett hoprunkat objekt också.

82

verkade som mycket pengar för det objektet....men vad vet jag. Håller nog med 25hpman. risken är väl just att det blir en slarvrenovering just bara för att sälja bilen.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

83

Det är mycket pengar de begär, för ibland dessutom okompletta bussar.

Tänk på att det kan bli svårt och dyrt att hitta delar till nyinköpet.

För de pengarna som nämnts i tråden så borde du kunna hitta något mycket bättre än det som visats.

Ha is i magen och köp inte vad som helst.

Lycka till! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

84

Om man kollar på bilderna på den, så ser man att...det mycket riktigt är ett mellansäte från en bay. Vaddå rare with flat back?  Default/lol Sen ser den allvarligt frontsmälld ut på förarsidan. Kanske fixat nu, men hur är detta gjort? Motorluckan är helt fel för årsmodellen. Han svetsar ihop rostig plåt med ny plåt o sen färg på det...seriöst. Svetsarna är inte av nån höjdarkvalité heller.
Man kan bara undra varför han fick dela frontplåten, passade den så dåligt mot den frontsmällda nosen?
men jag ser att han har köpt sej en ny motorlucka som är korrekt från Klassic Fab.

85

Bra inputs grabbar!

Härligt med granskande ögon från dig 25, jag har då väldigt dålig känsla för sådant.

Har ingen is i magen just nu men en kall öl, jag hoppas det skall vara lagom nedkylning i denna process. Ser fram emot om du får fram lite kontaktuppgifter 25, kanske kan den bli en svensk ärlig lyx ändå! Helst vill jag ju det!

86

jag vänta på att Ola från Malmö ska komma in med värdeful info...

87

25hpman skrev:

jag vänta på att Ola från Malmö ska komma in med värdeful info...

underbart snällt. Ingen ko på isen!

88

Vad jag vet så ska de ju auktionera ut de flesta bilarna från ullared-Görans samling.
Och där finns en lyxbuss från 55 tror jag det är. Kanske värt att kolla upp?
Mvh Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

89 Senaste redigerad av Jacob (2011-06-07 21:16:23)

VwGoran skrev:

Vad jag vet så ska de ju auktionera ut de flesta bilarna från ullared-Görans samling.
Mvh Göran

Oj, spännande, när äger detta rum?

edit: verkar redan ha ägt rum?

90

Jacob skrev:
VwGoran skrev:

Mvh Göran

Oj, spännande, när äger detta rum?

edit: verkar redan ha ägt rum?

Det var ju den enda bilen hans dotter gillade, så den skulle nog sparas.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

91

Ajdå. Såg nåt nyhetsinslag om detta för ett tag sedan. Lyxbussen var dotterns favorit.
Har alla bilarna sålts?

Medlem i Halmstad Luftkühlers

92

30000 dollar för den rishögen..... Ja, bussfolk är inte kloka.....  Default/lol  Default/lol

93

VwGoran skrev:

Mvh Göran

De skulle dela upp auktionen i 2 delar, så hälften av bilarna varje gång. Alltså inga bilar var för sig.

94

Nu du, Jacob...intressant PM väntar på dej. Lycka till med inköpet.  ICQ/ab

95

Ber om ursäkt om detta anses OT.

Kan ni som är erfarna dela med er av er kunskap:

- Kan man initiera ursprungskontroll-processen innan bilen anländer till Sverige? Om man har original-title + kvittot i ens namn, g-vis.

- Kan man få tillfälliga plåtar innan bilen anländer så man kan köra hem den? Får man köra på USA-plåtar i Sverige? (från båten till hemmet)

- Vad tecknar man för slags försäkring innan bilen är reggad i Sverige? (när den väl anlänt)

Det är intressanta frågor vid import.

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

96

Det får väl bli sk "interim-skyltar". Fanns förr, vet inte hur det är idag.

97

Ringde till If idag och de har klart överkomliga och bra försäkringspriser på splittis. Inga krav på att det ska vara bil nr 2.

Bakom försäkringen står If men den tecknar man hos en motorklubb efter sedvanlig besiktning (klubben besiktigar).

Det som förvånar mig är att det inte finns någon VW klubb bland de "godkända" vilket hade känts mer "rätt".
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakri … ubbar.aspx

Dessutom:

Hos alla försäkringsbolag är det riktigt dyrt att försäkra från det att bilen anländer till Sverige innan den är svenskreggad.
Är det någon som har några bra tips? Är det administrativt (Transportstyrelsen) möjligt att ha tillfälliga-plåtar färdiga
när bilen anländer och därmed kunna teckna den "riktiga" försäkringen direkt?

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

98

Jag har min hot rod som inte är reggad oss Swedea kostar 385 spänn om året och då ligger värdet på 250 papp. Angående skyltar så är min tolkning att du kan köra 7 dagar på USA skyltar om dom är taggade och jag har aldrig varit med om att polisen gjort någon annan tolkning när jag blivit stoppad allafall.

99

Det gör inget med OT'n, känns relevant i sammanhanget! Intressant läsning för mig med

Har följt 25hpman's ovärderliga hjälp och vi får se hur utfallet blir, tiden kommer utvisa det! Kommer parallellt leta vidare efter "plan-b-bussar" ICQ/ab

100

Hur gick det med letandet efter lyxbuss? Blev det något inköp?