1 Senaste redigerad av JerreKinnunen (2014-10-08 19:41:05)

Efter att ha skaffat mig en buss så drogs såklart den gamla drömmen om en "äventyrsresa" fylld med klättring, surf och liknande ute i Europa(Frankrikes kust, Spanien, Portugal,Alperna osv) fart.
Har kikat runt lite på bra alternativ till däck och fått lite olika bud hos lika däckhandlare så vänder mig nu till er som kanske har erfarenhet angående detta.

Hade tänkt åka i slutet på nästa september och komma tillbaka i kanske december. Och då har det gått från sommar- till vinterdäck här i vårat land.
Och ska jag köra hela vägen hem så är det vinterdäck som gäller - Bor i Kalix.

Har funderingar på helårsdäck för allt annat känns klumpigt och otympligt?

Vad tror ni? Några synpunkter, spontana tankar, erfarenheter eller annat som ni vill dela med er av?

OBS! Det är en vw t3 från 1980 - fantastisk vacker

MVH
Jerre

Post's attachments

Attachment icon AdVANtureInternet.jpg 661.79 kb, 101 downloads since 2014-10-08 

2

Vad är helårsdäck för nåt
det finns bara vinterdäck med eller utan dubb
Och sommardäck

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Nicklas skrev:

Vad är helårsdäck för nåt
det finns bara vinterdäck med eller utan dubb
Och sommardäck

Även kallat året runt-däck.

Helt enkelt för att slippa ta med sig både sommar- och vinterdäck när man åker söderut på hösten och kommer tillbaka till den svenska vintern

4

http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … p;cmpid=37

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

5

ingen här på forumet som kan förvara en uppsättning dubbdäck åt dig när du kommit över bron igen?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

jn skrev:

ingen här på forumet som kan förvara en uppsättning dubbdäck åt dig när du kommit över bron igen?

Ja det är något sånt jag sitter och klurar lite mer på nu!

7

Finns ju europeiska och nordiska dubbfria vinterdäck.

Sist vi köpte till tjejens bruksbil blev det europeiska då vi bodde i Halmstad, bilen gick mest i regn och rusk och såg snö/is endast ett fåtal ggr per år.

Här reds begreppen ut en del:
http://www.expressen.se/motor/stor-skil … fria-dack/

8

Eller så General Grabber AT2. Terrängdäck som är vintergodkänt. Ska funka väldigt bra på snö men som alla dubbfria sämre på is. Finns i mindre dimensioner oxå.
Jag har köpt såna till min Terrano II så ska bli intressant att testa.

Mera känd som jb...

9

Det lutar åt ett par dubbdäck ändå. Vintern kommer att spenderas åkandes i fjällmiljö så det känns nog vettigast ändå.

Får lösa hur, och var man kan förvara en uppsättning vinterdäck i södra Sverige när tiden är inne!

10

Jag bor i Boden och har kört med dubbfria vinterdäck i snart 20 år på alla bilar. Den jag kört mest söderut med och i norska fjällen var en Ford E-350 van och det var aldrig några problem med vare sig häromkring eller söderut med framkomlighet eller bromssträckor. Snarare så är dubbfria vinterdäck bättre "ovarall" då det är ytterst få dagar med riktigt isiga vägar här.

Fast det ÄR stora skillnader på dubbfria vinterdäck som det skrivs i expressen artikeln även om just den som länkades här var från 2008. Det har hänt mycket på däckfronten sedan dess.

Många städer i Norge (och Europa?) tar dubbdäcksavgifter om man kör med dubbdäck så dubbfria vinterdäck av hög kvalitet är både bra och smidigt. De däcken blir ju lite dyrare genom att det ska vara C-däck i tillägg men det är absolut värd pengarna anser jag ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

11

Jan-Iver skrev:

Jag bor i Boden och har kört med dubbfria vinterdäck i snart 20 år på alla bilar. Den jag kört mest söderut med och i norska fjällen var en Ford E-350 van och det var aldrig några problem med vare sig häromkring eller söderut med framkomlighet eller bromssträckor. Snarare så är dubbfria vinterdäck bättre "ovarall" då det är ytterst få dagar med riktigt isiga vägar här.

Fast det ÄR stora skillnader på dubbfria vinterdäck som det skrivs i expressen artikeln även om just den som länkades här var från 2008. Det har hänt mycket på däckfronten sedan dess.

Många städer i Norge (och Europa?) tar dubbdäcksavgifter om man kör med dubbdäck så dubbfria vinterdäck av hög kvalitet är både bra och smidigt. De däcken blir ju lite dyrare genom att det ska vara C-däck i tillägg men det är absolut värd pengarna anser jag ICQ/ab

Tack för bra input Jan-Iver!

12

Ibland har man tur.

Hade tänkt köpa nya däck då jag inte hittade några vettiga på blocket. Men så mitt i allt, drömpris på 6st (ja 6st) riiiiktigt fräscha vinterdäck, knappt använda och hittade fälgar på den lokala skroten mitt i skogen + en bra deal för att kränga på däcken och balanseringen så landade lappen på drygt 1/4 av priset på nya däck!  ICQ/ag