1

Hejsan.

Skulle behöva en extern oljekylare som passar till 1600 motor. Gärna med fläkt

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli!

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

2

Jag har en ny Derale som jag köpte från Summit,den är provstartad på en 2332cc med ny olja.
Den kostar 208 dollar,jag vill ha 1700 kr,kan skickas med buss G

Oil Cooler, Engine or Transmission, with Electric Fan, 30,000 GVW, 10 in. x 12 1/2 in. x 4 in., -8 AN Male,Kit
PunBB bbcode test

3

I kitet igår de slangar? Måste man inte ha en adapter som man sätter där orginal kylaren sitter som man ansluter den externa via slangar med?

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

4

vw_johan skrev:

Hejsan.

Skulle behöva en extern oljekylare som passar till 1600 motor. Gärna med fläkt

Varför behöver du en extern oljekylare till en 1600?Är den hårt trimmad?

5

Motorn är orginal förutom att de sitter 2 st weber 40. Ormbo. extra oljetråg. Har vdo mätare och mäter i oljestickan och de blir över 100 grader. Så jag tror jag behöver de. Har frågat och hört så mycke så jag vet inte längre vad jag ska tro.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

6

Har du kollat tändningen. Finns en mängd  saker du kan kolla innan du monterar ett extra oljekyl.

7

vw_johan skrev:

I kitet igår de slangar? Måste man inte ha en adapter som man sätter där orginal kylaren sitter som man ansluter den externa via slangar med?

Jag har inga slangar till den. Om du ska ha en extern kylare ska du behålla original kylaren
och ta ut oljan från pumpen till ett filter sedan till kylaren och tillbaks in i blocket.
Som grabbarna säger,tror inte du behöver en extra om allt är som det ska i motorn.

8

Mohawk skrev:

Har du kollat tändningen. Finns en mängd  saker du kan kolla innan du monterar ett extra oljekyl.

+ bestyckning av förgasarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Okej  får kolla tändningen även fast den va bortlämnad för både inställning och test körning av motorn. Är de något mer man borde kolla? Vore tacksam för alla tips. Om man har en 30 hk kåpa med doghouse. Duger den kåpan?

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

10

Det smyger ut en hel del kylluft vid oljekylaren så jag hade nog bytt till en 30hk-kåpa och täppt igen de små hål som finns men det är bara min åsikt. ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.