1

Jag antar att det är några stycken som har problem med trötta pilar.
Är det någon som har ett tips för att få fart i dem (att de fälls ut fullt)?
Nu stannar de halvvägs eller kommer inte ut alls.
Fick tipset om att plocka ur lamporna men har inte provat det än.
Bilen är en typ 1 1954.

Mvh Mattias Sjöstedt

Typ 1 1954 Stratosilver

2

Det kan vara taskig jord. Testa att fila lite på pilarnas jordpunkt. Oftast är de trötta på tomgångsvarvtal och det kan ju vara att generatorn är lite trött också.

Alte Liebe rostet nicht!

3

Har även hört att "olja" samlar damm och smuts så att man ska rengöra men inte smörja pilarna, iallafall inte med typ "motorolja"... finns väl diverse smörjmedel som man iofs kanske inte vill ha på lacken men som borde vara mindre klibbiga och som inte fanns på den tiden... (teflon, silikon etc).

Annars, jord i både säkringar och pilar är värt att kolla...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Som sagts, kolla alla el anslutningar, även omkopplaren och jordanslutningar. WD40 brukar jag använda, fungera bra för att få fart på dom, det är sällan något fel på pilen mest en rengöringssak ICQ/ab

5

Har använt symaskins olja i flera år, tunn o fin olja som funkat kanon att smörja med.
Före så gick dom inte alltid upp, och stannade typ på halva vägen ner.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

6

Tack så mycket för era svar!
Ska testa både jordanslutningen och symaskinsolja och kanske WD40 pronto.
Överhuvudtaget verkar den vara väldigt kinkig om den inte får jordad kontakt.
Bytte både kabel och lampa till nummerplåtsbelysningen innan jag förstod att den inte var jordad ordentligt.

Typ 1 1954 Stratosilver

7

Har nu gjort ren och smort upp pilen (med symaskinsolja) utan att det påverkade spänsten något nämnvärt.
Jag måste rådfråga er var jordpunkten sitter på pilen för det listade jag inte ut ens med verkstadshandboken.
De är något tröga högst upp när jag ska fälla ut dem med handen (en bild hade varit bra här).
Den där lilla toppen som viks in när pilen fälls ut…
Ska det vara ett visst motstånd innan strömmen kopplas på eller är det nåt knas?

Typ 1 1954 Stratosilver

8

Bruk www.tinypic.com
Så loader du bilderna i 640x(kommer inte ihåg vad som skal stå her) men der står "messageboard"
Så i vänstra sida kommer der någon koder, och der skal du bruke den som hettar [img]bildadresse[/img]
Hoppas du forstår vad jag har skrivit, for jag gör inte.. ICQ/ad

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

9

Hmm, nej jag förstår tyvärr inte riktigt.
Skulle jag använda den där sajten till att ladda upp en bild till den här sidan?

Typ 1 1954 Stratosilver

10

Ja, du laddar dina bilder upp der, så har du dom liggende, lite som en online fotoalbum och du kan gå hämta dina bilder der.

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

11

Jo det är det han menar tror jag ICQ/ad  ICQ/ad http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=80
Jag tolkade det som att du inte hadde någon Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Når du så skal bruke ett bild, så hämtar du det ved at gå i ditt album, klicka på det bild som du skal bruke, deretter kommer der någon "koder" i vänstre siden av skärmen, och der bruker du den som starter med [img]bildadress[/img]
Den kopierer du och deretter sätter den ind her på forumet. i den tekst som bildet hörer med till

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

13

Aha, det verkar fiffigt. Tack för tipset!
Ska prova efter att jag tagit en bild ur verkstadshandboken.
Angående jordkontakten till pilarna.

Typ 1 1954 Stratosilver

14

Antar att den jordar med skruven du monterar dit pilen med. Den stora i botten:-)

15 Senaste redigerad av rogga (2011-06-12 09:21:59)

och kolla även att kaross och bottenplatta är väl jordade med varandra samt väl ansluten till batteriet, dvs ett jordkontinuitet test på fackspråk... eller lika bra att kolla all jord när du ändå kollar runt och mäter att du har bra jord över allt....  Default/lol har du dålig eller obefintlig jord kan en massa konstiga problem uppstå.. Hur funkar pilen om du kör den i handen så att säga.... med +6v eller +12v vad du nu har på anslutningen och jorden (-6v/-12v) på den stora skruven som pilen sitter fastskruvad med i karossen.....
Går den då upp och ned som den ska... så kan det vara antingen att du har dålig jord eller att + sidan har undermåliga anslutningar( ev för klena kablar) eller att kabeln är skadad på vägen....

16

Jag har inte haft pilen i handen och testat. Det ska jag genast göra.
Har märkt att jag har haft spänningsfall i andra delar samt att batteriet laddar ur lite väl fort.
Så det behöver inte bara vara jordfel utan kanske också generator/laddningsrelä-fel.
Jakten går vidare…

Typ 1 1954 Stratosilver

17

har du haft musöron istället för pilar kan blinkreläet sitta kvar, då funkat inte pilarna som dom ska