751

Köpstopp gäller bara kända utgifter.. ICQ/ad  ICQ/ad

Blir skitbra detta!!   ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

752

Sant, lite småsaker kan alltid slinka förbi kontrollen hehe. Nä, får ändå säga att jag har generösa restriktioner vad gäller att köpa prylar :-)

Trodde jag skulle få paket idag med de sista (kanske!) An-kopplingarna till oljefilterhållaren, men det var tomt i brevlådan :-(

753

Så, då var samtliga fälgar tvättade och vaxade, nu väntar bara däckmontering innan de sitter på bilen :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b89847828613dd2d0185bf6afe401977.jpg

Fick hem ett litet paket idag också med adapters mellan oljefilterhållaren (3/4") och an8, lite nylonomspunnen an8 slang samt en 1/8" plugg.

Monterade dit filterhållaren med an-adapters och plugg och kopplade in slangarna.
Sen värmde jag upp oljan lite och slog i 4liter i motorn, drog runt ett par varv, inte så långt ifrån andra strecket men det går nog i lite till sen när pump, oljekanaler och filter är fyllda.

Måste kolla om nån i närheten har möjlighet att smälta fast några an8 till vevhusventilationen också, så blir det fint där med.. avskyr numera slangklämmor, både fult och opraktiskt :-)

754

Filtret ska du väl helst fylla innan du monterar det, tar ju en liten stund att fylla det med pumpen och det är ju onödigt.

Anders

755

ja, jo filtret har jag fyllt, men det blir ju alltid lite luft i systemet ändå.. Lättar på oljetrycksgivaren när jag drar runt motorn för att se att det kommer ordentligt där innan uppstart. Hällde även i en skvätt i pumpen bakvägen innan jag drog dit slangen på filterhållaren.

756

Då kommer du nog få upp trycket ganska fort.

Anders

757

Får man plats med dom fälgarna, utan modifierade drivaxlar/skärmar?? e superfeta..och snygga på alla sett ... men offsetten.... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

758

Ja, oljetryck lär inte vara några problem :-) Ville man vara överseriös skulle man skaffa JPM oljepumplock som man kan dra upp trycket med en borrmaskin.. men men, det blir nog bra ändå.

Ja, det ska inte var några problem med att få plats med dem.. Det finns vad jag vet två varianter på BTR, 6,5 och 7,5" (eller om det var 7"), dessa är 6,5" med et 32. Har även sett foto på föregående ägares bil med dem monterade.

759

Jag fick valsa mina skärmar med hammare för att kunna få in BTR med 195/65 däck på en 61a med korta drivaxlar! Den va sänkt ett hack.
Läste om någon som hade mindre däck och sänkt mer som klarade sig ifrån att modda skärmarna.

Empi säger att deras kopior är 6,5", det stämmer tyvärr inte. Vi har haft en av varje, BTR och Empi bredvid varandra och dom är exakt lika breda! Även samma et, -32.
Hoppas du får till det för det är riktigt feta fälgar!!

760

Okej, mina skärmar är redan valsade och då fick jag in 8,5" breda plåtfälgar iaf utan att det tog i, o då med 225/60.. så jag har svårt att se att det skulle vara några problem med dessa.
T
Jag har ju även sett bild på föregående ägares bil med dessa fälgar monterade.. Tar mig friheten att posta ett foto på hans bil med dem på

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10632734_10154764150430001_1447371960704937543_n.jpg?oh=39f7dac0d09a93ab180d8292b2839456&oe=54B9BCB2

761

Lite mera småpyssel idag. Kopplar ihop de olika slangarna till vevhusventilationen, en från oljepåfyllningen och en där original bränslepump sitter. Ska även gå vevhus ventilation från ventilkåporna, sen går alla ihop i en gemensam burk som ska sitta på torpedväggen till höger om motorn.

Oljefilterhållaren
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-63f2335d4a9e9733f792f41baa5d537e.jpg

Vevhusventilationen. Det får bli med slangklämma mot oljepåfyllningen just nu, tills jag kommit fram till vad jag ska ha för oljepåfyllningsrör alt svetsat dit en an-koppling istället för nippeln.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-98f927eb6783e792821945ba73c462f2.jpg

762

Har du moddade skärmar så borde det vara lungt!
Problemet med dessa är att dom breddar så mycket utåt. En plåtfälg kan man ju justera så man har lagom offset.

763

Ja, jag tror inte det ska vara några bekymmer.. Men han som hade dem innan hade inte gjort något med skärmarna iaf.. och mina 8,5" var bara breddade utåt, inte flyttat centrumet någonting.

Fick tag i muttrar med tumgänga idag så att jag kan skruva färdigt länkaget iaf.

764

Har inte uppdaterat här på länge nu.. har väl inte hänt så jättemycket heller för den delen.. Känner att det inte är någon större stress nu när det är november.. Kan bli så att jag stoppar i motorn och kör in den.. tar nån testrepa och sen ur med den igen... men kånkandet lockar mig inte jättemycket just nu..

Fick riva mina weberförgasare.. hade egentligen bara behövt riva ena, pga krökt spjällaxel på ena sidan.. Men passade på att byta till tätade lager på båda. Så en förgasaren är återmonterad nu, den andra snart färdig..
Det var lite pilligt eftersom den nya spjällaxeln inte hade hålet för låspinnen till acc-pumpen, inte heller försänkta hål till spjällskruvarna.. Detta är givetvis fixat nu. Var sugen på att borra upp dem till 50mm, men tänkte att de räcker nog fint som de är i dagsläget. Mailade alfa1750 och han kan tillverka spjäll i den storlek man vill ha, det är ju bra att veta.

Nån som vet vad det är för gänga på spjällaxlarna förresten? Jag saknar en mutter på ena förgasaren och det gick inte med det vanliga man hade i lådan, inte heller mutter från solexförgasare passade.

Annars har jag köpt ett set nya rutlister som ska dit, blev callook denna gången... hittade inga lister med spår för kromlist för vettiga pengar. Funderar på att tona bakrutorna lätt när man ändå har dem ur.. vad tros om det?

765

Har nu bestämt att motorn skall startas upp i år. Då vet jag hur den går sen och ser om jag ska göra om något. Tex skulle jag vilja plana topparna lite för högre kompressionsförhållande, då är det inte fel om topparna satt sig lite innan man gör det. Sen vet man aldrig om något strular, vore ju trist om man upptäcker det först i vår.

Monterade av mina däck för ett tag sen då det blev byte tilll BTR-fälgar, såg då att framdäcken var ganska dåliga.. så det blev nya, 145/65 nankang as-1.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-dcc85ca6c3bdcf50296a6333a2e64fc1.jpg

Sen fick jag hem tätade lager och spjällskruv till förgasarna för ett tag sen.. De sitter nu på plats :-) (Har ett set extra om någon är intresserad).
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3040556efe3e640602f156046127ddcf.jpg

Sen klickade jag hem ett gäng vippbrytare också, hade tänkt ha en till bränslepumpen men ett set om 5st var prisvärt så det blev så (kan även tänka mig att skiljas från ett par st).
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-05fe224c61d9a1f640fba60ed216434f.jpg

Så nu är det "bara" att plocka ihop det sista och kånka ut motorn till bilen för uppstart och inkörning av kamaxel/lyftare. Förhoppningsvis innan snön kommer, hehe

766

Gjorde en liten lista på saker som ska göras!

[_] Montera däck
[_] Koppla el till bränslepump
[_] Kontrollera bränslesystem
[_] Bygga klart vevhusventilation
[_] Lyfta i motorn
[_] Kolla efter oljetryck och ev läckage
[_] Starta och köra in motorn
[_] Provtur
[_] Ev ombestyckning
[_] Byta rutlister (tyvärr callook).

Vad tror ni om ett toning av bakrutorna i samband med listbytet?? Inte helsvarta, typ 40% eller det är.

767

Efter som du frågar och ber om svar så för jag väl säga vad jag tycker då  ICQ/ag  ICQ/ad
Toningsfilm har enligt mig inte på en bubbla o göra. Ser framför mig ett riktigt 80-90 tals callook bygge framför mig när jag tänker på det. Snyggastblir med klara rutor runtom, kanske någon klibba el så tycker jag. Mina 50 öre... No offence  ICQ/ad

vw typ-1 1967

768

Helt ok! Jag är själv väldigt osäker på om det blir bra.. helsvart är definitivt nej, likaså spegelfilm. Jag tänker mer en film som släpper igenom mycket ljus.. klibbor har jag redan på bägge bakrutorna :-)

769

Typ 70% eller 50% som i början av detta klippet.

770

Hej! Vilken soppapump har du.kommer du köra med retur till tanken.Tänkte själv eventuellt dra returledning efter att haft strul med pump/regulator.Dock ej hittat nån regulator med retur som klarar dom låga tryck mina dellortos vill ha

771

Letat lite i tråden .ser att du inte kommer att använda retur.

772

Hasse jag kör med en malpassi på min turbohoj har dock kortat fjädern ett varv, har ställt den till 0,13 barg.

Anders

773

Atrox skrev:

Hasse jag kör med en malpassi på min turbohoj har dock kortat fjädern ett varv, har ställt den till 0,13 barg.

Anders

Ok pratar vi pump eller regulator  Default/hmm

774

Regulator

Anders

775

Atrox skrev:

Regulator

Anders

Ok tack för tips  ICQ/ab  hoppas vi inte kladdat ner denna tråd allt för mycket sorry pete