1

Tjo

Tänkte fixa till min vattenbuffel inför en framtida besiktning men har aldrig skruvat i en T3 förut och hoppas på lite coaching här  ICQ/ag

Har bara blinkers på vänster sida. På höger är det stendött, inte ett pip från relät. ska det vara spaken som är väck? Var börjar jag min felsökning? 

Tankmätare har jag men ingen tempmätare. Några tips?

Bilen i fråga är en DH 112 hk från 1987.

Tacksam för lite hjälp.

2

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29343

Hittade denna, finns lite info angående tempmätare....

Kan det vara så enkelt att det är en säkring till höger och en till vänster blinkers? Har ingen aning, men kan ju vara värt att kolla det enkla först?

Jag har precis köpt en nu med, det är helt underbart!!!!

3

Bökade runt bakom instrumentpanelen häromveckan och upptäckte då detta;

http://www.forumbilder.se/DEA46/bild.JPG


Mitt i bilden ungefär, finns det en vit kontakt? Ska det sitta något där tro?

4

Den vita är en plastgrej som klämmer fast plastkretskortet bakpå mätarna till kontakten som går in till klockan. Ska inte sitta någon sladd eller liknande i den.

5

Ingen som har några andra förslag? Jag är ju så kass på bil-el!!!

6

Hej!
En undran.
1. Fungerar varningsblinkersen?
2. Mät med voltmätare om du har spänning från blinkerspaken vid högerblinkning, du verkar ju ha det på vänsterblinkning. Om så är fallet skulle jag misstänka att du har något fel på blinkerspaken.

Mvh
Magnus

7

Kolla jordpunkten på a-stolpens insida bakom säkringsboxen!
en himla massa jordtåtar och säkerligen en hel del oxid. Annars verkar felen kunna uppstå, likt gamla släpkärror, precis var som helst!
Ibland vore det skönt o bara kunna plugga in OBD'n och radera felkoden  ICQ/ag

8 Senaste redigerad av Scaramanga (2014-10-19 15:42:47)

Tack för alla tips!

Baua; nope, ingen varningsblinkers funkar.

Bockerud;, jordpunkten såg finfin ut, blanka och fina anslutningar och ingen oxid alls.

Har fått in kärran i värmen nu. Konstaterade igen att jag har vänster blinkers, ingen varningsblinkers och när jag blinkar höger så toksmattrade det i reläet. Bökade med grejerna ett tag och sen var det heldött. Ingen blinkers alls och säkringen är hel. Kontrollampan lyser grönt på panelen när jag slår på blinkers.

I handskfacket låg det en hel del reläer, bl a ett blinkersrelä som jag testade, lika dött. Bägge reläerna var märkta 21 och var 3-poliga, är detta korrekt? Sockeln i säkringsdosan tar fler stift noterade jag.

Om jag har rätt typ av relä, kan det vara så enkelt att kärran käkar blinkersreläer, vad skulle det bero på isåfall?

9

Lyfter denna igen.

Som sagt bara vänster blinkers, testat med 2 relän. Spakfel misstänker jag då.

Ingen varningsblinkers, vad tyder det på?

10

Jag har inte mekat sådan här buss sedan Moses gick torrskodd över Röda Havet...
Att blinkreläet "toksmattrar" beror på att det har fått alldeles för låg belastning.
Blinklamporna har du ju naturligtvis redan kollat eller hur ICQ/ad ?
Men se till att du har ordentliga jordpunkter ute vid blinkerslyktorna. Kolla att det inte är oxid eller allmän glappkontakt i lamphållarna! Blinklamporna skall vara på 21W.

I det stora hela skall det vara kopplat så här:
En kabel från säkringsdosan till 49 på blinkreläet, från blinkreläet 49a en kabel till blinkersspaken, där finns en anslutning eller kabel märkt med R för höger och en L för vänster, dessa förgrenar sig sedan bakåt och framåt. På blinkrelät finns också en anslutning som heter 31, detta är minus eller jord. På 49 (sic!) skall det finnas en kabel till, kanske tunnare, den går till kontrollampan.

Att du får blink på ena hållet betyder att blinkreläet är helt. Att det "blinkar" mycket snabbt åt andra hållet beror på att belastningen är för låg, jag gissar på jordfel vid båda lamporna.
Lamprna skall föresten vara på 21W.

Nåväl, dessa blinkrelän är så kallade serierelän, de ligger i serie med belastningen (=lamporna). Blinkfrekvensen är beroende på lampornas belastning, rätt frekvens blir det med två 21W lampor.
Det brukar finnas ett separat relä för varningsblinkersen, som på ett smart sätt engagerar vanliga blinkreläet och ser samtidigt till att belastningen blir den rätta, samt att man kan aktivera varningsblinkersen även då tändningen är avstängd.

Jag skulle således ha skruvat isär blinkersens lyktor på den icke fungerande sidan, kollat alla anslutningar, lamphållarna samt jordpunkterna, för som jag redan skrivit så har du ju redan kollat att lamporna är hela.

Om det inte hjälper så skulle jag börjat att riva i kabelhärvan under rattstången och nystat upp blinkerspaken och kollat dennas funktion... inuti denna finns det en del små kontaktbleck med små fjädrar som kan hoppa ur och göre en fullständigt galen...

Men det kan finnas nån anslutning som är glapp, eller helt isärtagen.
Kolla även att hu har ljustuta (helljusblink) om även den funktionen är kass kan du ju få fundera på en renovering av blinkspaken eller anskaffa en fungerande.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Tack Björn!

Nu har jag lite att jobba med ICQ/ab

12 Senaste redigerad av Scaramanga (2015-02-03 22:39:25)

Dum i hela huvet känner jag mig nu.

Dubbelkollade och visst fanns det oxid jag hade missat och ett böjt bleck vid en lampa. Lätt fixat såklart. Blinkers på båda sidor hade jag då.

Dock ingen varningsblinkers. Googlar råd. Felgooglade kraftigt, stoppade i ett relä nr 21 till, bredvid det nr 21 som styrde den nu fungerande blinkersen. Testar varningsblinkers, död. Tar ut relät, testar blinkers, döda.

Idiot!

Vad gör jag nu? Alla relevanta säkringar hela. Stekte jag säkringsdosa, reläerna, blinkersspaken eller nåt annat? Ingen bränd lukt eller rökutveckling. Finns det nån magisk huvudsäkring jag kan ha löst ut?

13

Såhär ser det ut nu. Ser det korrekt ut? Fattas det något? Satte alltså ett extra blinkrelä till vänster om nr 21.

Ska 59an sitta upp och ned sådär?

Post's attachments

image.jpg, 444.77 kb, 1225 x 1633
image.jpg 444.77 kb, 189 downloads since 2015-02-03 

14

Ljustutan funkar inte, bara helljuslampan på panelen tänds när jag drar i spaken.

15

Prov att spraya lite 5-56 i reglaget,kan ju ha blivit oxid i de.

16 Senaste redigerad av Mogge (2015-02-04 17:17:28)

Byt bottenplatta på tändningslåset.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

17 Senaste redigerad av Björn J. (2015-02-05 14:05:22)

Jag är som jag tidigare skrivt dålig på dessa bussar.
Men vet bara hur det brukar vara kopplat i olika vw.

När du drar i ljustutespaken, hör du klicket från något relä då?
Strålkastrarlamporna är väl hela, det har du väl redan kollat?

Hel-/halvljusreläet är inte det vita omärkta, det är inte 53, det är inte heller 18, det är något av de andra...
Hel/halvljusreläet skall ha anslutningar som heter 56, 56a och 56b, samt några till.

Som Mogge skrev, eller iallafall antydde, så är det vanligt att det blir slitage och "glappkontakt av tredje graden" i den elektriska delen av tändningslåset. Kolla det.

Troligtvis kan du inte vända på relä 59, då flatstiftsanslutningrana sitter assymetriskt. Om det stör dig att siffrorna är uppochned så pilla av plastkåpan på relät, vänd den 180 grader och tryck tillbaka den igen ICQ/ad

Kolla även under/vid sidan om, rattstången om kabelhärvan från blink/helljusspaken ser ok ut, om det finns nån multikontakt där, att den isåfall ger bra kontakt. Elektronikspray är ju aldrig fel.
Även här kan det vara dålig jordanslutning.

Den där spaken är ju bestyckad med diverse små kontaktbleck som hålls på plats med små fjädrar av metall eller fjädrande plasttungor, dessa mattas, det blir oxid på kontaktytorna etc... såväl elektriskt som mekaniskt slitage.
Förutom det så kan det ju uppstå glapp i olika kabelansutningar, kabelbrott då någon sladd blivt klämd nånstans... allmän kabeldöd om det kommit in fukt mellan koppartrådarna och höljet...

Fungerar tutan? Fungerar vindrutetorkarna?
Funkar alla varningslampor? några andra elfel?
Ibland kan man finna samband mellan olika fel.

Gå även över alla säkringrana och kolla att dom är hela, eller byt den ändå... samt litet spray på säkringarnas kontaktytor. Ibland kan det hjälpa att bara ta ut och sätta i säkringen, då man liksom slipat dess anslutning litet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Jag sätter en selma på att det är tändningslåset då jag själv har haft exakt samma symtom.
Jag sätter min ära på spel och lovar att det är tändningslåset ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

19

Semlor?? Nu jävlar snackar vi.

Läs inte detta.

20

Björn J. O store elmästare. Givetvis ska jag göra en extra kontroll av helljuslamporna  ICQ/ab  Det kan jag såklart ha missat, som med blinkersarna. Det klickar när jag drar i blinkersspaken och helljuslampan på panelen tänds.

När jag vrider på tändningen så surrar bränslepumpen igång och instrumentbelysning tänds som den ska.

Tändningslåset? Är det big no-no att ösa in oxidspray i tändningslåset?

Ljustutan är jag inte särskilt bekymrad över utan det som bekymrar mig är att jag fick ju igång blinkersen, dumstoppar sedan i ett blinkrelä till i säkringsdosan och efter det är blinkersen död. Allt skedde inom loppet av en minut.

Tack alla ni som läser och svarar!!!

21

Du kan dränka låset, men det är inte själva låset som är bekymret utan kontakten i låsets botten.
Paruzzi och Oberschlater har säkert.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22

Ah, 85 spänn hos skruvat.se ICQ/ab

23

Anledningen till att jag frågade om andra grejer funkar, är ju att det är en hel del saker som försörjs över tändningslåsets kontakt. Bland annat torkarna.

Om vi börjar med helljuset, så går det inte över tändningslåset, den lilla blåa kontrollampan brukar vara kopplad på hel-/halvljusreläets utgång som heter 56a, det är denna som sedan förgrenar sig till två säkringar som försörjer var sin helljuslampa. Om nu denna kontrollampan lyser så har du förmodligen spänning ut från reläet, återstår då att kontrollera säkringar och glödlampor, det kan ju finnas diverse kopplingar på vägen också. Men om nu jordförbindelsen vid blinkersen var dålig så är det ju lätt att misstänka att även hel- och halvljusets jord är dålig, så kolla dessa anslutningar också.

När du har tänt halvljuset och har på tändningen, samt bländar upp för helljus, "fastnar" då reläet i helljusläge? (Denna funktion funkar bara då ljuset och tändningen är påslagna samtidigt).

Hur var det, fick du igång blinkersen? Eller var det så att det bara blinkade på ena sidan?

Det där med extra platser för relän, jodå, så är det, det finns plats att montera fler relän, och dessa lediga platser kan vara till exraljus, eller annan extrautrustning som finns på andra modeller eller på bilar som sålts på andra marknader. Vanligtvis finns det ingen spänning i dessa socklar då även strömbrytaren som skall manövrera denna extrafunktion inte finns på panelen... Så det brukar vara riskfritt att montera ett relä där.

Fick du igång temperaturmätaren?

Googla efter ett kopplingsschema till din bil, sökord kan vara "wiring diagram" samt vw t3 eller vad nu din bilmodell heter. När man söker på engelska kan man finna kopplingsscheman för den amerikanska marknaden, och dom kan skilja sig åt mot svensksålda bilar, om du istället skriver på tyska "schaltplan" eller "diagramm" eller något så kanske du finner det du söker, ok, svenska kan ju funka med, om man har tur.

Nä, jag är ingen mästare på bilel, hemligheten med att i bästa fall kunna lösa sådana här problem är att tänka någorlunda logiskt. Strömmen i kablana hittar inte på några egna aktiviteter, utan det är du som gör det genom att sluta kretsen i någon strömbrytare i bilen, sedan får man leta sig fram, och mäta på olika ställen fram till förbrukaren och se var nånstans det blir spänningslöst. Sedan skall ju strömmen tillbaks till batteriets minuspol, det sker ju genom karossen, och på gamla bilar hittar man ofta elfelen här, rost, oxid leder som bekant elektrisk ström direkt dåligt.

Det klassiska jordfelet på gamla bilar och släpvagnar är dålig eller obefintlig jord i baklyktan, när strömmen inte kan leta sig tillbaka till batteri och generator via jorden så tar den lättaste vägen, som blir en tjockare glödtråd i en broms eller blinkerslampa. Och då blir det vara sig riktig blink eller riktigt bromsljus, det blir bara nån halvdålig belysning i alla lamporna samtidigt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24

Om instrumentbelysningen och bränslepumpen startar när du vrider på tändningsnyckeln så verkar det ju som om tändningslåset var ok. Återfjädrande startläget, funkar det också?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Bilen står fortfarande på pallbockar i garaget.

Svar på dina frågor Björn;

Temperaturmätare - Nej. Har inte felsökt den ännu.

Blinkers - höger sida hoppade igång efter att ha rensat ärgade kontakter. En minut senare pular jag ju in ett extra relä, testar varningsblinkersen och sen är allt dött. Måhända ligger problemet i varningsblinkersknappen?

Återfjädrande startläge - funkar finfint

Fastnar relä i helljusläge? - måste kollas