1

Har just fått igång dieselmotorn på min nyinköpta T3 buss från -83, det är lilla "golf" dieseln på 50 hk....nu till problemet:

Kopplingen är helt stum....går inte att trampa ner alls....fick tipset hår på forumet att det kan vara slavcylindern som becka ihop...men sen provade jag att lägga i ettan och startade motorn och den startar så fint men bilen rör sig inte??? provar med 2án 3án och 4án...

Alltså måste kopplingen vara urtrampad när kopplingspedalen är uppe?? eftersom den inte driver??

var ska jag börja??

Tackar på förhand ICQ/ab

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2

Det brukar ju vara tvärtom att lamellen rostat fast.
Kan ju vara så att lamellen rostat fast och sen vid startförsök nu eller vid tidigare tillfälle så har lamellcentrumet gått sönder, jag själv skulle ha tagit ur motorn och kollat upp kopplingen innan nåt annat blir sönderslaget i kopplingskåpan av ev lösa delar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Snälla herr Rustman det var jag som gav dig rådet och ja jag har en bil som står här med exakt samma symtom som din men om tipsen inte duger så ska jag aldrig mer tipsa om något.

4 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2014-09-28 13:38:06)

Hej HasseT3. jag är absolut inte missnöjd med ditt tips, ber om ursäkt om det verkade som ditt tips inte dög, det var inte min mening,

Min fråga utökades från att vara stum koppling till att kopplingen är uttrampad när pedalen är uppe.

Jag har tänkt ringa dej Hasse T3 för du verkar kunna det mesta och har vad jag förstått mycket delar, ber om ursäkt igen //Lars-Håkan

Typ 1 1303 S   -74  Guld

5

Den jag har står har även den pedalen längst upp brukar bli så när det är hydraulisk koppling

6

Det Hasse menar är samma sak som också kan hända med gamla broms cylindrar.  Man trycker ner kopplingen och kolven i slavcylinder fastnar i botten, när sedan h cylindern går tillbaka så suger den in ny bromsvätska, och när du ska koppla nästa gång är systemet redan fullt. Borde kunna benämnas som hydraulisk låsning  ICQ/ag

7

Tack för bra förklaring Bockerud då är jag med på problemet ICQ/ab  ICQ/ab

Typ 1 1303 S   -74  Guld