1 Senaste redigerad av Stridan (2014-10-01 08:21:46)

När man ska lägga i backen så skrapar det bara. Däremot när man lägger i backen innan motorn startas så funkar det, men det skrapar lite grann när motorn är igång, men det går att backa!. Jag har bytt växelleden och justerat kopplingen. Är det nån som har en aning om vad det kan vara?
Är växellådan kass?

2

syncringar på backen är paj troligtvis eller väldigt slak koppling

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

Finns det synk-ring på Backen? Det brukar vara kopplingen...

4 Senaste redigerad av larsson (2014-10-01 12:18:05)

jag vet inte vad vi prator om för låda. men ja det finns ju även synk på backväxeln på vissa lådor.

men det är ju troligen slak koppling.
lätt att utesluta mellan dessa alternativ ICQ/ab

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

5

Det är en 1303S

6

Back drevet går inn i 1-2ans växelmuff (på utsidan ) än har jag inte sett någon synkring på back drevet på en typ1 låda
Du kan testa flytta spaken lite framåt  ( om man rycker in backen så kan man flytta växelföraren för den är bara dragen med 20nm)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

backen har ingen synkring den är osynkad.det vanliga felet är dålig skarv mellan växelstång och hockeyklubba så lådan tror att du tänker lägga i tvåan och backen samtidigt vilken den har en spärrfuktion på. Ett annat fel kan vara att hållaren för backdrevet är slitet så att den kommer in snett vid försök att lägga i backen.

8 Senaste redigerad av mettis (2014-10-02 17:05:29)

Eller så "drar" kopplingen lite pga skev lamell - med du har ju bytt allt ?

Detta gör annars att ingående axel i växellådan snurrar fastän man har kopplingspedal nedtryckt.
Då borde man få "skrapning" på 1:an oxå förvisso....

När jag tänker efter...har jag samma fenomen på min Volvo 245. När jag stannat bilen för att backa, brukar jag först lägga in annan växel och sedan backen - annars skorrar det väldigt..;-)

9

Hans Landelius skrev:

backen har ingen synkring den är osynkad.det vanliga felet är dålig skarv mellan växelstång och hockeyklubba så lådan tror att du tänker lägga i tvåan och backen samtidigt vilken den har en spärrfuktion på. Ett annat fel kan vara att hållaren för backdrevet är slitet så att den kommer in snett vid försök att lägga i backen.

tjena lånar tråden då jag har samma fel och få ingen ordning på det, vad menar du med dålig skav? på växelstången eller hävaren ? jag har bytt låda men skrapar likt förbannat.

10

I skarven mellan växelföraren och stången sitter en led, den brukar bli glapp. Sitter under baksätet.
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mSuhjaJ5xf03jWerVIb1IxA.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G