1 Senaste redigerad av Nicklas (2014-08-13 19:11:43)

Tänkte kolla bränsletrycket
Någon som har uppgifter på det
går det att justera bränsletrycket (Hur)

en 71a med insprutning

Post's attachments

20140605_170340.jpg, 37.63 kb, 279 x 157
20140605_170340.jpg 37.63 kb, 250 downloads since 2014-08-13 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

2

Vore konstigt om Bränsletrycket bör justeras. Isåfall är det mer troligt med fel på antingen pumpen, spridarna eller regulatorn. Sitter det soppafilter på dessa bilar?

Mera känd som jb...

3

Bränslefiltret ska bytas ganska ofta har för mig att intervallet är 1500 mil.
Bränsletrycket ska vara 2 bar och påverkas av hur slangarna ligger under tanken. Så byt filter först och se till att slangarna inte ligger i några konstiga böjar. Om bilen har stått still länge kan tryckregulatorn vara rostig invändigt.

4

Min hade spridarproblem förra veckan men det e lätt att kolla. Bara tt lyfta upp spridarna och en kompis får köra på starten.. Det ska komma bensin i pulser..

5 Senaste redigerad av Larss (2014-08-17 06:15:50)

Nicklas skrev:

Tänkte kolla bränsletrycket
Någon som har uppgifter på det
går det att justera bränsletrycket (Hur)

en 71a med insprutning

Enkelt att justera men du måste ha en tryckmätare. Det finns ett uttag på bränsleröret mellan två av spridarna, ta bort den lilla tätpluggen på uttaget och koppla på mätaren.
Starta bilen, justera trycket på tryckregulatorns justerskruv.
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4375253.jpg

I övrigt är nog strulande spridare vanligare än fel bränsletryck men rätt bra att kolla det så att det kan uteslutas som felkälla.
Hur när går bilen dåligt?

Snygg vagn förresten!
Lars S

411-70
914 -72
412 -73

6 Senaste redigerad av Nicklas (2014-08-17 08:10:52)

Bränsletrycket var 1,8bar så det höjdes till 2,0
Bilen startar utan problem med en jämn tomgång
efter ca en mil körning så börjar bilen att hacka vid jämn gas å utan att belasta den  (Går inte att cruisa mad den utan nackskador)
vid gaspådrag inga problem
vid lite belastning inga problem
Hur kollar jag spridarna???

vw 1300-66 cab

7

P. skrev:

Bränslefiltret ska bytas ganska ofta har för mig att intervallet är 1500 mil.
Bränsletrycket ska vara 2 bar och påverkas av hur slangarna ligger under tanken. Så byt filter först och se till att slangarna inte ligger i några konstiga böjar. Om bilen har stått still länge kan tryckregulatorn vara rostig invändigt.

Nytt bränslefilter
Bränsletrycket var 1,8 justerades till 2,0
alla bränsleslangar är nya
Bilen har stått still i 31år

vw 1300-66 cab

8

Verkar ju som den går dåligt när den blitt varm ordentligt, är det inte tändspole, konding.......

Bubbla -62
Buss -60

9

Nicklas skrev:

Bränsletrycket var 1,8bar så det höjdes till 2,0
Bilen startar utan problem med en jämn tomgång
efter ca en mil körning så börjar bilen att hacka vid jämn gas å utan att belasta den  (Går inte att cruisa mad den utan nackskador)
vid gaspådrag inga problem
vid lite belastning inga problem
Hur kollar jag spridarna???

Spridarna brukar fastna vid långtidsförvaring men inte bli sämre när motorn blir varm dock bör de kollas när bilen stått så länge.
Många kör spridarna i ultraljudstvätt.
Med viss brandfara kan kanske en  spridare i taget lossas  med bränsleslang och elkontakt ansluten och placeras i en liten glasburk, starta motorn (som då går på 3 cyl), jämför spraymönstret.
Vid dom symptom du beskriver skulle jag även kolla impulskontakterna längst ner i fördelaren (försiktig putsning och rengöring) samt spjälläges kontakten (rengör och ställ in läget).

Efter ovanstående är det inte så hemskt mycke mer att kolla faktiskt, finns ju några tempgivare att mäta upp och lite annat samt konding och spole förstås.

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

10

Såg just ett tips hur man tydligen kan snabbkolla spjällägeskontakten när man har problem med hickningar vid jämn fart:
-Kör bilen varm tills hicka uppstår.
-Lossa elkontakten till spjällägeskontakten
-Går bilen då utan hickningar så ligger felet i kontakten (fast bilen får givetvis sämre prestanda/respons när kontakten är lossad men fullt körbara ska den vara).

Ligger felet i spjällhuskontakten så finns instruktioner för att fixa detta.

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

11

Kolla över alla elanslutningar. Ganska vanligt med kabelskor som är dåliga. Hade du bott i närheten kunde vi kopplat in VW1218 och felsökt.

12

P. skrev:

Kolla över alla elanslutningar. Ganska vanligt med kabelskor som är dåliga. Hade du bott i närheten kunde vi kopplat in VW1218 och felsökt.

Ja jordningen för insprutningsventilerna med tre flatstift (nr27 på schemat) mitt på blocket är en klassiker bör absolut kollas. Eftersom symptomen har samband både med belastning och motortemp så är det inte det första jag tänker på men bra tips!

Lars S

http://classicvw.org/gallery2/d/5911-11/Fuel_Injection_022.jpg

411-70
914 -72
412 -73

13

Hur går det Nicklas har Du gjort några framsteg?
Kom att tänka på den lilla, lilla jordflätan som finns inne i fördelaren, lätt synbar när du lyfter locket, kolla att den sitter fast i båda ändar.

/Lars s

411-70
914 -72
412 -73

14

Nu har det mekas en del
har bytt allt i tändsystemet (ingen skillnad)
sänkte tändningen lite då gick den bättre
tog los kabeln från spjällägeskontakten o det vart en väldig skillnad
Så hur gör jag med den???TIPS Tack
ska lämna in spridarna på tvätt o provtryckning koll spridarbild

vw 1300-66 cab

15

Det som brukar "gå sönder" är väl undertrycksgivaren - brukar sitta till vänster om motorluckan "under".

I den finns dels en barometerdosa samt ett membran (av koppar) som känner signal ifrån spjällhuset (undertryck).
Detta membran spricker och du får altså fel signal, i synnerhet på högt vaccum ("jämn fart") !
Har du nr på dosan kan jag kolla ifall jag har någon på hyllan ?
Spjäll kontakten på dessa D-Jetronic är väl bara en svitch som talar om tomgångsläge (tror jag...) ?

16 Senaste redigerad av Larss (2014-08-31 20:00:43)

Om bilen går bättre med spjällägeskontakten lossad ligger sannolikt felet i någon av delarna i kontakten.
Kontakten ger besked om gasspjällets läge samt om man accar eller släpper på gasen så det är lite mer än en
kontakt bara.
Lossa och vänd på spjällhuset, du kan nu snäppa loss det svarta plastlocket så att Du ser kontakterna och släparmarna/banorna, kolla om Du ser nåt uppenbart fel, tex att nån av släpbanorna är avnött, nötspår kan finnas men det funkar oftast ändå. Kolla att släparmarna har kontakt med banorna. Hantera försiktigt, prylarna är ganska känsliga. Rengör noga med typ oxidspray eller liknande, motionera släparmarna medans du sprayar.
Ställ sen in kontaktläget enligt instruktionen längst ner i detta inlägg  (utgår från att du har en spjällägeskontakt med 5st anslutningsstift, har du en med bara 4st stift så är proceduren densamma bara annan nummer på de två stift Du ska mäta på, dom heter då 14 och 17 ).
Det är mycket lång livslängd på dessa prylar så rengöring/justering hjälper oftast.

När Du har monterat tillbaks spjällhuset kan du kolla stora delar av kontaktens funktion genom att:
-Slå på tändningen (starta ej motorn)
-Öppna sakta för hand gasspjället från helt stängd till helt öppet, Du ska då höra sammanlagt 20st klickningar (tror det är 20) från insprutarna.

Länk till en hanbok om D-jet:
http://bowlsby.net/914/Classic/zTN_Man13.pdf

Hör av Dej vid funderingar!

/Lars S

http://www.pelicanparts.com/techarticles/914_cooley/throttle_position_calibrate_17-18.jpg

411-70
914 -72
412 -73

17

tack för infon
är det någon vits med att fixa spridarna??

vw 1300-66 cab

18

Nicklas skrev:

tack för infon
är det någon vits med att fixa spridarna??

Jag skulle börja med att kolla spjällägeskontakten och avvakta med spridarna.

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

19

Okej

vw 1300-66 cab

20

Hur går det Nicklas har du gjort något framsteg?  Frågar därför att jag just fixat ett snarlikt fel på en annan d-jet bil och det låg i spjällägeskontakten...

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

21

bilen går lite illa fortfarande
Har följt din anvisning utan resultat
har nu kört utan spjällägeskontakten inkopplad har funkat hyffsat
funderar på att bygga om till förgasare

vw 1300-66 cab

22

Tråkigt att höra!
Vore enligt min mening synd med en ombyggnad till förgasare, bilen verkar så original i övrigt, D-jet ger också mest effekt per liter bensin samt en mycket lättstartad och pigg motor (när allt funkar förstås).
Hur långt har bilen gått?

MVH

Lasse S

411-70
914 -72
412 -73

23

Kolla att laddningen verkligen fungerar. Om systemspänningen sjunker under 13 volt går den som ett lass gödsel...
Då tror ECU:n att motorn inte är varm och kör kallstartstillskott hela tiden.
Det är också vanligt med överslag och glapp i kablarna till spridarna. Prova att rucka på den med motor igång.
De gillar INTE att motortvättas...

24

Hörde tal om att ett defekt laddningsrelä gav ett liknande symptom på en liknande bil som Nicklas har men eftersom bilen går bättre ned urkopplad gasspjällskontakt så är det fortfarande huvudspåret för mej.

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

25

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31069

vw 1300-66 cab