Ska 12 volts konvertera å har kommit till byte av blinkers & helljus relä... Är det nån som kan hjälpa mig hur kablarna ska sitta? Alltså beteckning på 6 resp 12 volt reläerna!!
2 2014-09-28 18:19:22 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-28 18:23:42)
Hej!
Benämningarna är lika, de så kallade "Bochnummren".
Hel-/halvlusreläet:
30 + in från batteriet, helst via säkringsdosan, eller annan säkring. Obs, det kan vara osäkrat i original, det känns inte bra om det är så.
56 + in från 56 på strömställaren till ljuset.
56a utgång till helljuset, skall kopplas till två säkringar i dosan som försörjer varsin helljusglödtråd.
56b utgång till halvluset, samma sak där, kopplas till säkringsdosan och vidare till lampornas glödtrådar.
S signal, kopplas till knappen i blinkspaken, som sedan jordar när du trycker på den, S skall alltså ha en negativ signal.
Blinkrelät:
49 ingång, kopplas till säkring i säkringsdosan.
49a utgång, kopplas till blinkersspakens ingång, samt till kontrollampan i mätarhuset.
31 jord. (Det finns flera 31:or i bilen, alla är jord).
Om du vill veta mer om alla dessa nummer, så kolla denna länken, är bra att känna till!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30574
Är beteckningarna desamma på 6 och 12 volts reläerna? Allstså anslutningarna!
Är beteckningarna desamma på 6 och 12 volts reläerna? Allstså anslutningarna!
Japp!
I grund och botten, det kan skilja litet, men det beror nog mer på årsmodell än på vilken spänning prylarna är avsedda för.
Dumma frågor.... Har 2 cylindriska, på det 1:a står det +,S,31 och på den 2:a står det 30+,S,56a vad är det måntro? Sen har jag ett fyrkantigt relä med anslutningarna: 30,85,86,87
Mycket tacksam för hjälp hur jag ska koppla in de nya reläerna!!
6 2014-09-28 21:35:57 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-28 21:47:53)
Ok, du har ett separat hel-/halvljusrelä och ett separat till ljustutan.
Dessa båda kombineras i de modernare reläerna jag beskrev tidigare.
Det andra reläet är ett vanligt standradrelä. Den enklaste och billigaste modellen.
85 och 86 är kopplade till reläets manöverspole, förslagsvis jordas 85.
Med + på 86 så drar relät och sluter kontakterna mellan 30 och 87.
30 är ingång till kontakterna.
87 är utgången.
Bilder kommer i nästa inlägg.
Frågan är då bara vad detta relä är till för, har du elbakruta? Eller sådan kom kanske senare... Men bilar med elbakruta har ett sådant relä till denna ruta, det sitter då på vä. sida under baksätet.
Det kan vara till extraljus, om det finns 87 och 87a kan det vara till varselljus.
Om det är kopplat till tändningslåset kan det vara ett hjälprelä till starten.
Eller en fråga jag skulle ställt först, ser det ut att varar originalmonterat eller någon nån satt dit i efterhand?
Ser eftermonterat ut! Men va tusan är då mitt blinkersrelä om de andra 2 är till helljuset?? Kan oxå tillägga att jag har fotomkopplare till helljuset!!
Brukar blinkersrelät sitta där framme vid säkringarna?
10 2014-09-29 06:08:50 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-29 06:09:17)
Om du har fotomkopplare har jag skrivit fel.
Blinkrelät kan vara runt (cylindriskt) och kan bara ha två anslutningar också.
Ja man samlade reläerna nära säkringsdosan för att få kortare kabeldragning.
Då har du ingen helljusknapp, eller hellre ljustuteknapp, på blinkspaken?
Jo på blinkerspaken sitter det en knapp.. Men den har inte funkat under tiden jag ägt bilen!
12 2014-09-29 15:07:23 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-29 15:09:13)
Jo på blinkerspaken sitter det en knapp.. Men den har inte funkat under tiden jag ägt bilen!
Ok, det förklarar en sak.
Jag skulle gjort så här:
Jag skulle tagit bort fotomkopplaren. Monterat ett någorlunda modernt hel-/halvljusrelä (kallas även för "dimmerrelä" eller "avbländningsrelä"). Gärna från någon senare årsmodell, 1302-1303 nånting, kan finnas begagnade här på detta forums sälja-byta-köp sida, på Tradera eller på Blocket. Eller så finns det nya på exempelvis VW-Up North, men dom är ganska dyra.
Detta är ett stegrelä, eller bi-stabilt relä, det stannar i det läge du senast lämnade det, därför skall man alltid ljustuta med jämnt antal tryck på spaken, för att inte riskera att få på helljuset nästa gång man sätter på ljuset. Denna typ av relä finns inte på Biltema, även om VAG-bilar, Volvo och vissa Saabar och kanske nån annan tysk "icke vw" hade samma typ av relä.
Sedan skulle jag köpa ett blinkrelä, kanske även det från nån senare bubbla, eller ett på Biltema, för omkring 80kr, välj gärna ett som är avsett för led-blinkers, dom funkar till vanliga glödlampor också, eller en kombination av led och glödlampa, ger också jämnare blinkfrekvens. Blinkar med samma frekvens även om en lampa är trasig.
Sedan är det då inkopplingen, men det kan vi återkomma till.
Kollade du vilken funktion det extra standardreläet hade? Har bilen haft extraljus? dimljus? kompressorhorn? eftersom sådana mer stömkrävande tillbehör oftast är anslutna över ett relä.
Nä ja har ingen aning om vad som varit eftermonterat och anslutet med det reläet! Jag har redan köpt nya 12 volts reläer blinkers samt helljus, köpte dessa på machine7... Funkar det inte med dom?
Om det inte sitter nåt helljus relä på 6 volt, behöver jag då nåt till 12volt?? I och med att jag har fotomkopplare..
Om du skall behålla fotokopplaren behöver du inget hel-/halvljusrelä. Den har så kraftiga kontakter att den klarar av den strömmen strålkastarna kräver, å andra sidan så blir strömförbrukningen teoretiskt hälvten med 12 volt mot vad den var vid 6 volt.
Om du vill ha ljustutan i blinkspaken kopplas ett vanligt standradrelä dit, det finns sådana som tål 30A och har två anslutningar som heter 87. (om en anslutning däremot heter 87a är det ett annat sorts relä, ett växlande).
Tack för alla tips!!!
Ingen orsak, du får återkomma om du vill ha ett kopplingsschema.
Gärna rent konkret hur jag ska koppla in blinkersrelät... På 6 voltsrelät står det +,S,31 å på 12 volts 49,49a,31. Alltså vilken sladd ska vart??
19 2014-09-29 21:50:45 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-29 21:54:17)
49 skall till en säkring i säkringsdosan som får spänning när tändningen är påslagen.
49a skall gå upp till blinkspaken, kan vara en grön/vit eller grön/svart/vit kabel beroende på årsmodell. 49a skall även gå till den gröna kontrollampan i mätarhuset.
31 ansluts till jord.
Det gamla relät är märkt med;
+, det är sannolikt en grön/svart/vit kabel som går till den första säkringen från vänster i dosan.
K, är kopplad till kontrollampan.
S, går till blinkspaken, grön/svart/vit kabel.
31 är alltid jord, eller egentligen "batteri minus".
Sedan går det sannolikt ut en grön/svart kabel till höger blinkers, och en svart/vit till vänster sidas blinkers, ja från blinkspaken då.
Brun/vit kopplas till ljustute reläets manöverspole, S på original VW.
Brun skall kopplas till jord.
Om du till ljustutan använder ett standardrelä, så kopplas 85 till den brun/vita. 86 kopplas till en säkring som alltid är spänningssatt. 30 till batteri plus, via säkring, och 87 kopplas till helljustes säkringar... Men nu blev det ett fel här... Med denna koppling så slocknar inte halvljuset när du ljustutar... Kan lösas med ett växlande relä, ett sådant som har anslutningar som heter 30, 85, 86, 87 och 87a.
Vi gör så här istället:
Jag antar att du har ett 12 v blinkrelä, så det lämnar vi därhän nu.
Men berätta vad du har för tillgängliga 12 v relän till ljuset så berättar jag hur de skall kopplas in. Det kan vara så att din bil inte behöver ha ljustuta, det beror på årsmodellen, min -68 har varit besiktigad utan.
Jag har köpt ett 3-stiftat blinkersrelä med anslutningarna: 49,49a,31! Har en typ1 65:a, å tror jag struntar i ljustutan.. Har inte funkat hittills när jag ägt bilen å har inte saknat den heller:)! Måste den funka när man besiktigar?? Dom kollade då inte den när jag besiktade...
Jag vet inte vilken årsmodell som måste ha ljustuta, du kanske kan fråga i nån lämplig tråd här!
Min -68 gick igenom med tutan kopplad till den spaken istället.
Lycka till med blinkerskopplingen!
Kopplade in relät, men det bara "surrar" i relät... När man slår på blinkersen,lika åt båda hållen!! Är det dålig kontakt nånstans eller jord fel??
Se över ALLA jordpunkter så du har korrekt jord överallt. Mät med multimeter eller en testlampa. Koppla sedan som Björn skriver, han har sällan fel när det gäller el. Ett bra elschema för din årsmodell hjälper plus ett elschema för närmaste årsmodell som fick 12V. Det brukar hjälpa.
Lycka till!
Ghia 1968
Tack PeCe för den hedersbetygelsen!
Just det, jorden, den vanligaste felkällan på gamla bilar.
Ute vid lamporna är ju lampans sockel förbunden mer karossen på något vis. Det kan vara så att det är oxid i själva lamphållaren, eller dålig anslutning mellan lamphållare och karossen.
Det kan även vara lamphållarens plus-anslurning, det/de fjädrande stiftet/en i mitten av hållaren som oxiderat eller blivit ofjädrande.
Om du har köpt det traditionella gammaldags blinkreläet, så surrar det troligtvis beroende på att den sammanlagda belastningen av lamporna är för låg, det krävs 2x 21watt för att det skall blinka med rätt frekvens. Men mer osannolikt om det nu är likadant på båda sidorna... Skumt.
Trasiga relän kan bete sig så också. Kanske man kan skaka eller knacka litet på det..?
Men du får nagelfara alla ansluningar hela vägen från säkringsdosan via relä, köriktningsvisarens omkopplarspak, lampor och tillbaks till jord via karossen.
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239
Här finns föresten kopplingsscheman för din årsmodell och även för andra.
Vissa av dessa kan vara till US-modeller, men i grund och botten stämmer det.


