1

Har sett att det på några olika AD och AS motorer (dp 1600) har blivit litet kladdigt på höger sida om förgasaren, runt generatorfästet, oljepåfyllningen, högra delen av insugsröret och på den övre kylplåten. Jag har funderat över vad denna olja kommer ifrån, mest logiska torde väl vara att det på något sätt kommer från vevhusventilationen...?
Och om det är så, eller av annan orsak, så hur får man bukt med detta?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Jag brukar spilla en del olja kring oljepåfyllningsröret hur försiktig jag än är, det genererar ju "oljeläckage".  ICQ/ab

I en bay med typ1-motor är det ett riktigt aber att fylla på olja, trots både tratt och oljekanna så är det knepigt att komma åt. Åtkomligheten ökar en del om man tar bort luftburken, men det är inte alltid man gör, speciellt inte vid påfyllning längs vägen, på ngn mack eller liknande.

Problematiken i andras motorrum kan jag inte svara på, men det är klart det kan läcka både från själva generatorfoten och ut genom vevhusventilationen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Det var en VW-kompis som kom förbi i går, som undrade. Här är det en kille som verkligen putsar, både in och utsida av bilen. Jag gissar att han vidtagit försiktighetsåtgärder innan påfyllning, liksom mycket noggrann avtorkning efteråt, ändå bildas det en oljefilm där det sedan fastnar "vägdamm".
På min motor ser jag att det kommer upp litet olja ur oljestickans hål, trots att oljenivån är mer under än normal.
Men man kanske skall se det som ett friskhetstecken, att det finns olja som rör på sig inne i motorn, och ibland utanpå ICQ/ab .

4

Björn J. skrev:

Det var en VW-kompis som kom förbi i går, som undrade. Här är det en kille som verkligen putsar, både in och utsida av bilen. Jag gissar att han vidtagit försiktighetsåtgärder innan påfyllning, liksom mycket noggrann avtorkning efteråt, ändå bildas det en oljefilm där det sedan fastnar "vägdamm".
På min motor ser jag att det kommer upp litet olja ur oljestickans hål, trots att oljenivån är mer under än normal.
Men man kanske skall se det som ett friskhetstecken, att det finns olja som rör på sig inne i motorn, och ibland utanpå ICQ/ab .

Det finns två saker som kan göra det läcker olja från tornet
ena sakern är är rostskadat i oljepåfylnings behållaren botten(mycket vanligt på motorer som inte har gått varm)
nästa sak är packningen i mellan torn o behålllarn  är skadad eller att tiden tand har gjort att den är borta (papperspackning)
Om det kommer olja från stickan så har du förmycket tryck i vevhuset ( till 99% kolvringana är dåliga )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ok.
Kollade här hemma, ligger tre oljepåfyllningsgrejer, tre har rostskador i botten, ungefär där det är närmast till generatorn, alltså på baksidan. En av dessa hade spår av Plastic Padding...
På kompisens bil fans det ju spår av olja i skarven mellan tornet och påfyllningsdosan.
Jag har ett sånt där verktyg som man har när man skruvar i den där ringmuttern, så vi kan nog ordna detta.