1

Ny motor, nya problem!

Spikar när man växlat upp och belastar motorn..
Efter inkörning av kam var stiften sotiga.
Första turen efter ventilfjäderbyte gick bra som fan, hjulen spann på 1an, 2an och kopplingen började slira på trean (allt eller inget!)
Men nu när man monterat luftfilter och ljuddämpare och kör lugnt så vill han spika när man gasar lite. Oavsett kall eller varm motor.
Just nu 50/50 95&98oktan soppa i tanken.

Ska försöka lösa det här nu framöver så tipps och trix önskas

Motorn:

1955cc
044 toppar
W125 kam
1.25:1 vippor
11,1 komp (eller om det va 11,5) ICQ/ag
009 - 32grader
NGK stift värmetal 7
IDF 44
Idle: 0,55
Main: 145
Air: 200

2

Ursäkata, men kan man få tag i 98 okan numera, kanske ett storstadsproblem?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Har du provat att köra på 100% 98 oktan? Med den kompressionen måste du nog ha det.

Pickup EH -76
1303 cab -78

4

Har du tillräcklig squish (ca 1mm)?

S

5

Jag har 1mm  vändhöjd så det ska inte va problemet då. Kan motståndet som luftfilter och ljuddämpare påverka om det spikar?

6

Hur mycket är blandningsskruvarna utskruvade? Har du testat att justera ut dem ett kvartsvarv lite och kollat om det blir bättre? 55 i lågfart känns nämligen lite litet.
Vad har du för halsring?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ja björn det finns 98 än med 5-6% inblandning av sprit ICQ/ac
Om den går snålt så detonerar det man kan gå tre vägar för att slippa detta problem Nr1 sänktändningen  eller nr2 fet kör motorn  (dok kräver ett mycket bra tändsystem typ Msd)   och tillsist nr3 sänk statiska kompet 

Som jag skrev en annan gång så kan man inte längre ha mera än 10,7 I statisk komp med den skit soppan som säljs på tappen längre (30g i tänd max)
Du behöver minst 99 oktan med sådan statisk komp om man inte fet kör maskinen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag skulle säga att den går fett nu.
Ändrar tandningen till 29-30grader nu och det spikar lite mindre men tycker den tappar kraft vid höga varv mot innan.

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-29 14:56:07)

Har du någon bredbands lamda i bilen Den kan gå snålt på något register som man inte kan se utan lamda
Tror inte du känner om det fattas några hk/nm  på den tändningen som du har nu
Såg en tändkurva på en mycket potent maskin som  inte är så hög (blev förvånad över hur den var med den effekten (250+) det blev bara värme över 30g
Om jag var dig skulle jag prova oktanbooster
Här är en som funkar bra  http://aahug.dk/oktanbooster.htm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Fixade en sådan flaska igår och slog i tre sträck.
Idag bytte jag stift till 6:or och drog ned tändningen till 28 grader. Nu spikade det nästan ingenting, varken vid vanlig körning eller buskörning men va mycket tröttare han blev!
Upp till 32 igen och full gas så slirar han på koppling igen ICQ/ad

Har en lambda mätare i bilen som jag kopplade in igen igår och efter stiftbytet nu idag går han lite snålt på mellan och övre registret så jag ska gå upp två storlekar imorgon och se hur det blir.

11

Gick upp i storlek idag på huvudmunstycket 145 -> 155 + att jag satte dit en stinger då skakningar hade gjort sprickor i ljuddämparen.

Nu går han ännu mer för snålt... (antagligen på grund av stingern då det gav förvånat mycket mer kraft än burken.) ...Framförallt om man gasar till på 2000 varv så störtar nålen på lamdamätaren ned på lean. Ska öka huvud igen till 165 och försöka få tag på större tomgångsmunstycke. Tomgångsskruven är utskrivad ca 2 varv nu så.

Min slutsats nu är iaf att spikningarna beror på för lean bränsleluftblandning, för det är när mätarn är nere på lean som det börjar spika.

Hur mycket kan man påverka genom att fiffla med axpumpen?

12

W125 og 11.1 - 11.5 i komp på 95 - 98 okt. = spikninger. Du får åpne motoren og bytte kam til en som ikke bygger sylindertrykk "der nede" slik en W125 gjør.

Mvh
BB

13 Senaste redigerad av Svwerker (2014-10-03 06:50:44)

Vid 2000 är det nästan bara lagfart som jobbar, huvud går in vid 3000, luft jobbar främst över 5000. När du trycker till på gasen ska den gå fett, är du säker på att accpumpen fungerar?
Vad är det för halsring?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

Vid 2000 är det nästan bara lagfart som jobbar, huvud går in vid 3000, luft jobbar främst över 5000. När du trycker till på gasen ska den gå fett, är du säker på att accpumpen fungerar?
Vad är det för halsring?

IDF er noen "luringer" og det tar tid å justere dem inn. Juster på staget til akspumpen og se om det hjelper. Jeg kjører 48IDF på min 1915 med W120 (9.5 i komp) og det tok litt tid før jeg fikk justert dem inn skikkelig. Dem gikk også litt lean akkurat i overgangen mellom lågfart og hoveddyse som jeg klarte å tweake bort. Jeg byttet også ut min Bosch 009 (ekte) med en Bosch 010 og det utgjorde en stor forskjell.

Men igjen, 11.1 - 11.5 i komp og din kam er å strekke strikken langt for 95 og 98 oktan.

Mvh
BB

15

36mm halsring. Är rätt säker på att axpumparna funkar då jag sätt dem spruta ur alla någon dag tillbax.
Ska skruva lite på axstaget och se om det hjälper. Tycker oxå det borde gå fett när man gasar..

16

Halsring x 4,2 brukar ge ungefär vad huvudmunstycket ska ligga på och då får du 151,2 så 155 är mera rätt än 145.
Två varv ut på blandningsskruvarna indikerar att lågfart är för litet, du ska upp minst en storlek, kanske två.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Hur går den i konstant fart i 1000-3000 varv? För snålt så behöver du upp i storlek på lågvarv. Sedan ska den ge fetare blandning när du gasar till, annars finns större acc-munstycken. Justera slaget är mer finjustering. Men räkna lite trix som nämnts i tråden tidigare, om du ska få till det med vanlig bensin och det kompressionsförhållandet. Hoppas det löser sig  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

18

Här är en bra förklaring, om du inte redan hittat.
http://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

När jag körde idf förra sommaren upplevde jag att det hade behövts ett större acc.munstycke. Tvekade lite

Många tror att bara munstycket påverkar mängden soppa som kommer. Men ett litet och ett stort ger nästan samma mängd soppa. Bara det att ett litet ger under en längre tid än ett stort som skvätter ut allt med en gång. Membranet och slaget på acc.pumpen sköter mängden bensin som ska tillsättas.

20

Han går snålt på lågfartsmunstycket ser jag tydligt så nya munstycken är beställda. Jävla dyrt för lite hål! Hoppas det funkar okej sen. Har kört en del i helgen och om man bara tittar på lamdamätaren kan man klara sig ifrån spikningar helt.

21

Vill du snåla går det ju att löda igen hålet på dem du har och borra nytt i den storlek du vill ha. Det finns riktigt små borr i olika storlekar. En munstyckestolk är bra att ha så att man vet att det är rätt och lika storlek på alla.

22

Tolkar och borr blir ju ändå dyrare nu när jag ändå samlat på mig en hel del. Luftmunstycker kan va värt att borra då ett stegs ökning är lite större.