1 Senaste redigerad av Opus (2014-09-16 13:09:26)

Hej, har rengjort alla lamphållare då höger blinkers fram inte ville lysa på besiktningen.
Nu lyser allt men blinkersen är väldigt långsam?
Har jag dessutom på lyset samtidigt stannar det helt av och lyser med konstant sken?
Någon jordning någonstans som är dålig eller ett relä som nbehöver bytas ut?

ps 1960 Ghia med 6 volts elsystem.

/anders

——————————————————
1962 Porsche 356B-T6 Karmann Coupe

2

Troligen så är det blinkersreläet, i de gamla sitter det en tråd i som strömmen går igenom, den blir varm och ökar då i längd vilket resulterar i att en liten kontakt sluter kretsen till blinkerslamporna.
Byt reläet mot ett modernt eller pilla på fästet där tråden sitter i på ditt gamla relä.
tråden sitter i spänn släpper du efter blinkar det fort o tvärtom.
Det är väldigt känsligt så räkna med många försök innan du får till det.
själv tycker jag att det är kul att få igång det gamla o min blinkers fungerar perfekt efter den operationen. ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-16 15:53:35)

Det finns några 6 volts blinkrelän på Tradera just nu!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Finnfisher (2014-09-24 22:30:06)

Om du plockar isär blinkersrelät så kommer du se ett riktigt handbygggt mirakel!
På ena sidan ser du två bleck som ligger nära varandra. Fungerar som  brytarspetsar och kan enkelt skrapas rena. Mitt relä' blev som nytt med denna metod,

5 Senaste redigerad av TobiasL (2014-09-25 07:41:22)

Blinkhastigheten en funktion av resistansen i kretsen så det vanligaste problemet är ärgade anslutningar och kabeländar. Rengör allt (från batteri till glödlampa) och se till att ha fina jordanslutningar så funkar det nog bättre.

(Min blinkers är också lite långsam, men det är roligare att bygga motor än att borsta ärg...)

6

En fulfix: Byt bakre lamporna mot LED så sänker du resistansen i kretsen och det blinkar snabbare (kanske för snabbt i värsta fall).

Min 58:a Ghia fick sådana LED:ar i dag. Jag köpte mina 6V LED lampor hos CTA-service i Norrtälje tex. De har också elektroniska 6V blinkrelän där blinkfrekvensen är oberoende av resistansen i kretsen. Rekommenderas.

7

Problemet med LED-lampor är att det blinkar så fult, helt digitalt. Föredrar den vanliga alla dar i veckan.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Problemet med LED-lampor är att det blinkar så fult, helt digitalt. Föredrar den vanliga alla dar i veckan.  ICQ/ab

Det löser man med en kondensator parallellt med lysdioden, då blir det mer "fade out".
Men man får nog ha omkring 100-500uF  kanske mer, beroende på lysdiodslyktans (neologism, skapa nytt ord ICQ/ab ) effekt. Jag provade med 100uF på en sammansatt led-lampa till blinkers (typ släpvagnsbelysning) och det blir en mindre fade out, det går rätt snabbt, men det är väl bra till blinkers... Kanske.

Minns tydligt hur besiktningsmännen testade extraljus, dom avslöjade snabbt om man hade olagliga 100wattare i lyktorna.... Det ton nån halv sekund innan dom slocknade helt....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:
Svwerker skrev:

Problemet med LED-lampor är att det blinkar så fult, helt digitalt. Föredrar den vanliga alla dar i veckan.  ICQ/ab

Det löser man med en kondensator parallellt med lysdioden, då blir det mer "fade out".
Men man får nog ha omkring 100-500uF  kanske mer, beroende på lysdiodslyktans (neologism, skapa nytt ord ICQ/ab ) effekt. Jag provade med 100uF på en sammansatt led-lampa till blinkers (typ släpvagnsbelysning) och det blir en mindre fade out, det går rätt snabbt, men det är väl bra till blinkers... Kanske.

Minns tydligt hur besiktningsmännen testade extraljus, dom avslöjade snabbt om man hade olagliga 100wattare i lyktorna.... Det ton nån halv sekund innan dom slocknade helt....

Tack Björn!

10

Ja Tobias, du får prova dig fram med olika kondingar.
Jag var litet otydlig, det är en elektrolytkondensator du skall ha. Tänk på att vända + och - rätt.
Teroretoskt skulle du kunna prova med 50 eller 100 uF, om du vill ha 200 uF kan du parallellkoppla två på 100uF.
Kjell säljer några olika satser med billiga elektrolytkondingar, bl.a. denna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 005-p89305 39kr.
Kjell anger inte vad det är för värden... men man kanske kan få kolla på dom i affären.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Björn J. skrev:
Svwerker skrev:

Problemet med LED-lampor är att det blinkar så fult, helt digitalt. Föredrar den vanliga alla dar i veckan.  ICQ/ab

Det löser man med en kondensator parallellt med lysdioden, då blir det mer "fade out".
Men man får nog ha omkring 100-500uF  kanske mer, beroende på lysdiodslyktans (neologism, skapa nytt ord ICQ/ab ) effekt. Jag provade med 100uF på en sammansatt led-lampa till blinkers (typ släpvagnsbelysning) och det blir en mindre fade out, det går rätt snabbt, men det är väl bra till blinkers... Kanske.

Minns tydligt hur besiktningsmännen testade extraljus, dom avslöjade snabbt om man hade olagliga 100wattare i lyktorna.... Det ton nån halv sekund innan dom slocknade helt....

Löser det även fade in?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:
Björn J. skrev:
Svwerker skrev:

Problemet med LED-lampor är att det blinkar så fult, helt digitalt. Föredrar den vanliga alla dar i veckan.  ICQ/ab

Det löser man med en kondensator parallellt med lysdioden, då blir det mer "fade out".
Men man får nog ha omkring 100-500uF  kanske mer, beroende på lysdiodslyktans (neologism, skapa nytt ord ICQ/ab ) effekt. Jag provade med 100uF på en sammansatt led-lampa till blinkers (typ släpvagnsbelysning) och det blir en mindre fade out, det går rätt snabbt, men det är väl bra till blinkers... Kanske.

Minns tydligt hur besiktningsmännen testade extraljus, dom avslöjade snabbt om man hade olagliga 100wattare i lyktorna.... Det ton nån halv sekund innan dom slocknade helt....

Löser det även fade in?

Nej!

Man riskerar dessutom att blinkreläet tar stryk, i det ögonblick reläet försöker tända LED så finner den en tom konding som initialt beter sig som en kortis! Om man har ett elektroniskt blinkrelä med MOS utgångstrissor så kanske det inte är något bekymmer men med mekaniskt relä....

Om man vill få fade in med konding behövs det en serieresistans som säkert är så stor att blinklampans sken blir klent eller inget.

S

13

Jag provade med elektroniskt relä.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Jag kommer nog inte att använda LED.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-28 07:37:09)

För att minska risken att blinkreläets kontakter tar stryk kan man koppla ett litet motstånd i serie med kondingen, i elektroniksammanhang där detta problem kan uppstå, brukar man nöja sig med några få ohm. Alltså ett motstånd i serie med en elektrolytkondensator, och dessa två sedan parallellt med "blinkledlampan".
Sedan kan jag ju tycka att en konding på 100uF inte genererar så stor strömrusning, värre blir det väl för er som kopplar väldigt stora kondenstaorer i strömförsörjningen till monterstereon...

Men som sagt jag har bara exprimenterat med detta, har ingen fast inkopplat kondensator, då jag gillar den "digitala blinkningen" alltså verkligen 1 och 0, ingen fade out emellan, som på en glödlampa där glödtråden långsamt kallnar och samtidigt slocknar.
Conrad har en blinkkrets med programmerbar blinkkaraktär, en sådan kanske kunde ersätta ett blikrelä för den som vill ha någon speciell karaktär på blinket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."