Sitter och planerar rutten lite och funderar på om man ska köra från Genua till Venedig, såklart via Modena. Ska man då följa E33 till Parma och sen A1 till Modena? Eller ska man välja den något södrare sträckningen och undvika Parma och europavägar helt?
Har Parma något man måste se? 
Skulle i sånna fall vara , förädlingen av parmaskinkan . Men vad faen om du går på en badstrand så är det inte så stor skillnad. 
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Ja precis.
Föredrar nog lite lantliga småvägar tvärs över Italien.
Ja precis.
Föredrar nog lite lantliga småvägar tvärs över Italien.
Dessutom större "risk" att hitta ngt roligt på utefter vägen.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Att köra på de Italienska motorvägarna är en ren fröjd.De är väldigt fina. Landsvägarna har också sina fina sidor,och det finns mycket att titta på.Dessvärre tar det oftast väldigt lång tid att köra en längre sträcka på landsbygden.Vägarna är ofta smala med begränsade möjligheter för omkörning. Gillar man att ligga bakom en traktorkärra med två ton vattenmeloner så ska man helt klart köra på landsvägen.Vill man däremot köra snabbt och effektivt så är europavägen det smidigaste valet. Ha en skön semester ! Kör försiktigt !
Tack för bra input.
Vi kommer väl att undvika åsnestigar och försöka hålla oss till 70-90 vägar.
Ren motorväg i absoluta nödfall.
Hög hastighet i tropisk hetta med en luftkyld bil utan värmemätare lååååångt hemifrån. Njaaa..
100 max känns det som.
Minns jag skrev om det här på MB, men iaf så pröva att ta den södra vägen från Genua ner längs kusten. Sen kör du SP51 i riktning mot La Spezia genom Cinque Terre; http://wikitravel.org/en/Cinque_Terre
Kom bara ihåg att det kan vara ganska branta stigningar. Har svårt att avgöra själv om det är lämplig miljö för en bubbla eller ej
Men kolla bilder på google så får du en uppfattning om vad det handlar om.
2003 efter Bad Camberg fortsatte jag och frugan söderut. Schweiz,Frankrike,Italien,Österike. En riktig höjdare att rulla runt i Europa i en gammal Folkis, minns speciellt när man började klättra sig upp i alperna samt när vi kom fram till medelhavet. Hade 30-hästarn rasat i den 40-gradiga värmen som mötte oss i Italien hade det nog varit mindre kul, dåligt med reservdelar i dom regionerna tror jag.
Fan vilken grym bild!
Hur gick det i uppförsbackarna?
Jag har ju en lite starkare motor med hela 50 pålisar.
Och framförallt, hur gick det i nerförsbackarna??
Hört att dom lätt kan elda trumbromsarna. 
I uppförsbackarna är det bara att inse sin begränsning och samsas med långtradarna, nerförsbackarna motorbromsar man lämpligast i. Med 50hk är det väl bara att slå på vänsterblinkersen, lägga sig till vänster och ljustuta för omkörning 
Passande nummerplåt 

Coolt, men det låter som en tempmätare och en hembyggd kylare vore värt att satsa på...
Blöt handduk i ventilationsrutan kyler ju märkbart under svensk hetta... Borde gå att bygga nåt enkelt, principen är ju att vattnet "snor" värme när vatten går till vattenånga vilket ju händer när varm luft pressas förbi en våt handduk... samma princip som att man fryser mer när man är svettig (eller blöt) och står i blåst...
Tyvärr har jag aldrig detaljgranskat kylanläggningarna, men som jag fattat är det en filtmatta i ytterkanten på röret som man sen snurrar så att den blöts i vattnet som står i botten på röret, sen trycks luften in i kupén via röret/mattan...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Swamp cooler kallas de förresten...

http://en.wikipedia.org/wiki/Car_cooler
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Är det inte fusk med en Swamp Cooler?