1

hej

Jag har flera typ 4 motorer

1700   914a   
2000   buss mycket bra
1700   914a   trimmad (?)
2000   ok

Jag tänkt bugga en motor till min 912 66a (med hjälp av duktiga byggare)

mål: en drift säker motor
max varv ca 6200 / 6500
mycket HP på låg varv, jag tänk använda min 912a som en glidare!!!!
HP 90 - 100

jag har tänkt använda IDF 40

skriv gärna var ni tycker, tips ang Cyl sats etc....  är välkommen...

tack

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

2 Senaste redigerad av Silverbug (2014-09-23 16:36:39)

Borde inte vara något större problem att nå det effektmålet, även med lägre varv  ICQ/ab
Skulle nog satsa på en 914-motor med större cylindrar, topplocksfix och idf 40:or. Du behöver knappt byta kam om den är i bra skick.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

2 liter och bättre toppar med högre komp.

Tyvärr passar ju inte 1700LE topparna på 1800-2liters cyl så bearbetning behövs (1800 - 2liters toppar har mindre insugventil än 1700 (412LE) som hade 80hkr DIN med insprutning och högkompkolvar...)

2 literns vev har längre slag, och passar i blocket, men har andra vevstakar så vete tusan om den går att använda till 1700:a cyl ?

1700 = 90mm och har mindre dia nere i blocket så man kan inte "bara" byta till 1800 = 93mm och 2,0 lit = 94 mm

-Bara spär på funderingarna lite ; -)

4

mettis skrev:

2 liter och bättre toppar med högre komp.

Tyvärr passar ju inte 1700LE topparna på 1800-2liters cyl så bearbetning behövs (1800 - 2liters toppar har mindre insugventil än 1700 (412LE) som hade 80hkr DIN med insprutning och högkompkolvar...)

2 literns vev har längre slag, och passar i blocket, men har andra vevstakar så vete tusan om den går att använda till 1700:a cyl ?

1700 = 90mm och har mindre dia nere i blocket så man kan inte "bara" byta till 1800 = 93mm och 2,0 lit = 94 mm

-Bara spär på funderingarna lite ; -)

ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

5

1950bubbla skrev:

jag har tänkt använda IDF 40

Smutsar ner tråden med en fråga. Är lite i samma sits, vad har du tänkt dig för bestyckning av förgasare?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

6

Jag bara spär på Mettis funderingar som jag tycker är bra, men jag kollade i mina papper och kan där se att jag byggde en motor för ett antal år sedan med 1800 toppar (021 101 371H/S) med 41mm insug och 34mm avgas (tror det var från en bussmotor) samt 2L cyllar med plana kolvar. (USA köp) Jag tror att även 914 motorn med 2lit har samma storlek på ventilerna. Tycker annars att W motorn (1700cc) med hög komp kolvar och ytterst lite bearbetade och polerade toppar är en kanon motor vid ca 100hk tillsammans med Weber 40 och en len och fin kam. (bygger en liknande 1700cc i vinter)

Lattjo lajban med luftkylt.

7

Erbro skrev:
1950bubbla skrev:

jag har tänkt använda IDF 40

Smutsar ner tråden med en fråga. Är lite i samma sits, vad har du tänkt dig för bestyckning av förgasare?



Hej ang "bestyckning av förgasare":  när motor är färdig jag tänkt skaffa professionellt hjälp till finn justering... jag har tyvärr inte den kunskap !!!!   ICQ/ac  ICQ/ac

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

8

besvikelse nr 1

vi öppnad motor nr 1: 914a..... vi hittades:  Låg komp kolvar och små ventiller  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac  men i mycket bra skick !!! ICQ/ab

vi ska titta på nästa motor en trimmad  "914" !!!!  hoppas på den bästa ....

tack för alla tipsar ...

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

9

Jag fick en hel del matnyttiga tips ang. bestyckning tidigare i år:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28015

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

10

VW topparna med de största ventilerna 41 insug och 34 avgas satt på 1800 typ4 motorn med motorkod AN, fanns bara 1974 har jag för mig. De topparna har ett S i slutet av numret.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

11 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-09-26 10:47:37)

mettis skrev:

2 liter och bättre toppar med högre komp.

Tyvärr passar ju inte 1700LE topparna på 1800-2liters cyl så bearbetning behövs (1800 - 2liters toppar har mindre insugventil än 1700 (412LE) som hade 80hkr DIN med insprutning och högkompkolvar...)

2 literns vev har längre slag, och passar i blocket, men har andra vevstakar så vete tusan om den går att använda till 1700:a cyl ?

1700 = 90mm och har mindre dia nere i blocket så man kan inte "bara" byta till 1800 = 93mm och 2,0 lit = 94 mm

-Bara spär på funderingarna lite ; -)

1800-toppar har som minst 39,3mm insugsventil dvs samma som 1700LE-toppar.

Sedan finns de ju även med 41mm insugsventil som sagt ICQ/ab

1700-cylindrar har samma diameter på cylinderhålen i blocket som 2-liter och 1800. Det är bara i toppen det skiljer.

Fat chick fanatic

12

Om du vill ha bra vrid borde du givetvis utgå från största motorvolymen, så du slipper jobba på motorn mer än nödvändigt, och då passar ju en tvåliters bussmotor bra. Dock onödigt att jobba med förgasare när det idag finns så fantastiska insprutningsystem för eftermarknaden att använda, då kapar man bort en del potentiella felkällor och får klart mindre underhåll än med förgasare. Dessutom kan du ställa det bra ihop med tändningen som du byter samtidigt. Högre effekt och bättre körbarhet ingår ju också då.

13

popeye skrev:

Jag bara spär på Mettis funderingar som jag tycker är bra, men jag kollade i mina papper och kan där se att jag byggde en motor för ett antal år sedan med 1800 toppar (021 101 371H/S) med 41mm insug och 34mm avgas (tror det var från en bussmotor) samt 2L cyllar med plana kolvar. (USA köp) Jag tror att även 914 motorn med 2lit har samma storlek på ventilerna. Tycker annars att W motorn (1700cc) med hög komp kolvar och ytterst lite bearbetade och polerade toppar är en kanon motor vid ca 100hk tillsammans med Weber 40 och en len och fin kam. (bygger en liknande 1700cc i vinter)

utveckling...

Vi öppna nästa 914a motor... denna gången det var en 1800cc, toppar hade större ventiler !!!
dom toppar passar inte till den tänkt 1700 914a motor !!!!  ICQ/ac  ICQ/ac

jag har 2 alternative

1700 motor med nytt cylinder sats (hög komp kolvar) NOS köpt föra vecka + 914a block med vev och kamaxel + toppar med mindre ventiler (39,3/33) då har jag alla delar..

2000 buss motor (buss vev + kamaxel??) + original cylinder + kolvar (jag har låg komp, med det kan bli intressant att köpa 4 st plana kolvar ca 50usd/st tips ?) + 1800 toppar med större ventiler (41/34), vill också pointera att 1800 toppar är planat (litegrann).. fråga: hur funkar en sånt motor med buss kamaxel, eller ska man bytta kamaxel till en lite vassare  ? kan jag montera 914 kamaxel från 1700/1800 motor i en 2000 buss motor ?  måst man bytta mera delar ?

tack   ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

14

Är det hydrauliska eller mekaniska lyftare i 2000 buss motorn? Om det är hydrauliska så får du ju byta lyftare och stötstänger också.  Orginalkammen är väl egentligen ganska värdelös i typ4:or, den är konstruerad för uppnå höga avgastemperaturer snabbt  ICQ/ad

Fat chick fanatic

15

min 2 liter motor har hydrauliska lyftare (GE) !!!  ICQ/ac

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

16 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-10-01 14:36:06)

Ja det innebär ju inte så mycket mer jobb för det egentligen, det är väl ändå att rekommendera att använda de lyftarna som har slitit in sig med kamaxeln så lyftare hade man ju nästan fått byta oavsett. Om du bestämmer dig för att bygga en 2-liters motor så kan du lika gärna utgå från 1700/1800-blocket? Bara flytta över 2-liters vevaxeln

Fat chick fanatic

17

Jag skrev lite Typ 4 tips o mått i vår klubbtidning för 20 år sedan...

http://vwmaffian.org/VW-Frends/VW-Frends_20.pdf

18

Intressant det om oljepickupen, hade jag ingen aning om  ICQ/ab

Fat chick fanatic

19

Några år senare (än klubbtidningen ovanför..) körde jag typ4:a med turbo.

Efter att man konverterat en 70-tals typ1 oljepickup, får man göra såhär för att hålla locket på plats... ;-)

http://i.imgur.com/8M0hDDN.jpg

20

Jag hade en 914/1700 för "hundra år sen". Upplevelsen av den var att kammen gav dålig körbarhet. Så att man måste upp i 110 km/h innan det var lönt att lägga i femman. I en glidarbil skulle i alla fall jag välja en "vw-kam". (1800-2000 är snällare än 1700).

21 Senaste redigerad av Silverbug (2014-10-01 21:17:23)

Bäst blir det om du plockar ihop 1700/1800 kamaxel och mek. lyftare, 1800-toppar och 2L cylindrar(som passar rakt i 1800-topparna) ICQ/ab .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

22

jag närmare en beslut ...

Toppar fråga: finns det i Sverige något firma som är duktiga och pålitliga att renovera (bytta ventilstyrning) typ IV toppar ?


Alternative köpa nya men dom kosta ca 3000kr/st ... ICQ/ac

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

23

Om du inte vill byta ventilstyrningar själv kan jag rekommendera Jonas Boogh, han vet vad han gör.
noll sju noll 279 90 66. En bit från Norrköping dock (Kungsgården).

mvh Magnus

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

24

hej har en undran angående ventilbryggan på en 2liters motorkod GE typ4 motor vad är det för åtdragningsmoment på muttrarna även va det är för ventilspel tacksam för snabbt svar

25

Muttrarna ska dras med 24.5 Nm. 0,15 mm i ventilspel är väl den officiella siffran.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville