1 Senaste redigerad av larmar (2014-09-25 11:21:26)

har en vw motor T 0445069,
den sitter i en bubbla men vad jag kan få fram är det en typ3 mtor.
Topparna är 113.101.375A.
Frågan är om det är ett bra block att utgå ifrån eller man ska byta till ett nytillverkat.
(motornumret sitter under fläktkåpan inte på generatorfoten)

2

Bra block att göra vad av...?? Har du tänkt att bygga en standard maskin eller en värsting...
hur som bör man alltid maskinbearbeta blocket så man kommer i rätt tolleranser. Då dessa motorer är gammla och har "satt sig" sedan kan ett gammalt motorblock mycket väl vara lämpligt.. Om det inte oxå är sönderärgat.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

tänkte trimma lagom typ 1915cc 120 hkr.
har läst någonstans att dessa motorer kan vara lite slitna pga att
de har gått med lite sämre kylning än typ1 motorer

4

I princip alla motorer är slitna för det blir av någon anledning motorer efter 40 år.
Blocket skiljer inte mycket från ett Typ1, lite smågrejer bara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

"T" är visserligen en 1600:a motor (brukar alltid vara uppslagna i ramlagerlägen (?) MEN har små oljekanaler...
DVS en rätt "omodern" 60-tals motor - liksom 68- typ2 har den dock "fäste för balk" och kan användas i en Bay.

Att bygga på - välj hellre en 70-tals motor, gärna från 1302/3 "1300:an" ? (om du inte behöver "balkfästet" ?-)

6

De första åren som typ 3 fanns med "T" motor hade bilarna pendelaxel och ingen balk baktill för motorupphängmning och därför saknar också tidiga "T" motorer de tre fästhålen för balken. Är det däremot en utbytesmotor så kan det finnas fästhål och stora oljekanaler även i en äldre typ 3.
Övriga skillnader gemfört med typ1 är avsaknad av hål för oljesticka och hål för montering av oljetrycksgivare, undantag vissa utbytesmotorer.