1

Håller på att 12 volt konvertera min typ1:a 1965 års modell! I dagsläget sitter det ett relä i motorutrymmet som är kopplat till startmotorn tror jag... Frågan är denna: är det bara att köpa ett motsvarande 12 volts relä å koppla in lika som det nuvarande 6-volts relät???

2

Ja. Finns inga 12V som fysiskt ser likadan ut så du får montera relät t.ex. på fläktkåpan eller mellanväggen istället. På nyare 12V bilar ligger relät under baksätet.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

6-volts relät sitter på fläktkåpan.. Ser ut som ett vanligt typ blinkers/extra ljusrelä relä... Ja menar ska ja bara sätta dit ett lika fast 12 volt?? Eller kan jag skippa det??

4

Först och främst måste du fundera ut vad reläet gör. Om det går till startmotorn kan det antingen vara ett s.k. "hard start relay" som löser problem med dåligt tändningslås eller också kan det vara ett relä som kopplar ihop batteri och tändspole när startmotorn går för att få bättre gnista när man startar.

Båda dessa problem kommer förmodligen försvinna med 12V, så förmodligen kan du ta bort reläet, men det är nog ändå smartast att undersöka hur reläet är kopplat först.

5

Ok!! Tack!! Man är ju ingen fena på bil-el.....

6

Tacksam för tips hur jag lättast ser hur och vad relät är till för!!

7

6V laddrelä är en grunka som sitter på själva generatorn.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Passe skrev:

Tacksam för tips hur jag lättast ser hur och vad relät är till för!!

Vart går kablarna från reläet?

9

Har några mil till garaget, ska ta tag i det till helgen...