1

Tjena!

När jag köpte min 1303:a så fungerade tankmätaren fint. En vacker dag så bestämde sig mätaren för att leva sitt eget liv. Bestämde mig för att försöka lösa problemet, sökte runt och fick rådet att pilla loss anslutningarna på tankgivaren och sätta dom mot varandra, ifall mätaren då flög upp så var det givaren som var kass.

Sagt och gjort rev ut ebersprättaren och satte anslutningarna mot varandra, då flög mätaren upp på full tank, kanon!

Körde iväg till VWCSP i Hyllinge, inhandlade en ny givare, grävde fram tanken, bytte givare och nu funkar det ändå inte... Istället för att pendla fram och tillbaka går nu mätaren upp till 1/4 även om det är över 25 liter i tanken. Ibland pendlar den sakta mellan R och 1/4.

Vad fan kan det vara? En ny givare kan väl inte vara kass.. Har jag missat något i felsökningen?

2

Kanske den här
http://www.classicvw.se/bensinmatar-sta … ts_id/3239

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3 Senaste redigerad av Grubban (2014-09-04 20:27:27)

Det är spänningsstabilisatorn på baksidan av hastighetsmätaren. Kostar 200kr ungefär.

http://up.picr.de/19418173po.jpg

T2b taigagrön ´77

4

Kan det vara den jäklen även om mätaren flög upp på full tank när jag satte bläcken mot varandra?

Misstänker att man måste plocka ut hastighetsmätaren för att byta denne. Några tips på detta? Sitter väl rätt tajt till om jag inte minns fel.

5

Inte alls svårt.
Skruva loss ratten, drag hastighetsmätaren rakt bakåt, man kan få bända litet försiktigt med en bred skruvmejsel, eller helst en platt träbit, trälist... Det sitter en räfflad gummiremsa runt mätarhuset, typ "tätningslist" denna kan liksom klistra fast mätarhuset i panelen.
Om du tar bort radion kan du kanske få in handen i radiohålet och trycka ut hastighetsmätaren bakåt. När du kommit halvvägs så måste du lossa hastighetsmätarvajern, men då har du fått ut instrumentet så långt att då kommer åt med fingrarna bakom. Notera var anslutningarna till belysning och kontrollampor sitter så du kopplar rätt vid återmonteringen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Okej bytte spänningsstabilisatorn. Vid första anblick verkade det fungera, hade ungefär halv tank och mätaren visade ungefär halv tank.

Åke och tankade fullt, har kört över 15 mil nu och mätare står på över fullt hela tiden. IBLAND nån enstaka gång har den pendlat ner på 3/4.

7

Är inte ovanligt att kablarna efter +30 år är ärgade, så var fallet på min bil.

"Världen är full med tappade sugar"

8

Har du haft ur givaren ur tanken?
Vill minnas att det är modellen med två flottörer, en cylindrisk och en sfärisk.
Dessa påverkar ju ett variabelt motstånd, trådlinadat. Det kan vara ett helt mekaniskt fel, att en eller båda flottörena fastnat på något sätt, eller tvärtom, att de läckt och sjunker.
Eftersom tanken är något oregelbunden har man försett givaren med två flottörer som liksom skall kompensera att det är olika mängd bensin i tanken vid olika nivåer.

Annars är ju det ett väldigt bra ekonomitips, att tankmätaren alltid visar full tank, du kan ju alltid köra många mil på en full tank... ICQ/ae

Litet elektronikspray eller kontaktspray på kontaktytorna på givaren är ju aldrig fel, just vid givarens anslutningar brukar det bli en hel del oxid.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:

Har du haft ur givaren ur tanken?
Vill minnas att det är modellen med två flottörer, en cylindrisk och en sfärisk.
Dessa påverkar ju ett variabelt motstånd, trådlinadat. Det kan vara ett helt mekaniskt fel, att en eller båda flottörena fastnat på något sätt, eller tvärtom, att de läckt och sjunker.
Eftersom tanken är något oregelbunden har man försett givaren med två flottörer som liksom skall kompensera att det är olika mängd bensin i tanken vid olika nivåer.

Annars är ju det ett väldigt bra ekonomitips, att tankmätaren alltid visar full tank, du kan ju alltid köra många mil på en full tank... ICQ/ae

Litet elektronikspray eller kontaktspray på kontaktytorna på givaren är ju aldrig fel, just vid givarens anslutningar brukar det bli en hel del oxid.

Jajjamen, bytt själva givaren i tanken också, stämmer att det är två flottörer, dock två cylindriska.

Har märkt att när det börjar bli lite soppa i tanken (10 liter typ) så sjunker mätaren, dock visar den ändå inte korrekt, utan går ner till halv eller 2/5 typ.

10

Har samma sak på min, har varit o rengjort kontakterna på givarn, o då dök nålen opp, men nu visar den överfullt eller helt tomt..

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

11

Kvällslektyr ->
http://www.midsouthvw.com/TechTips/tech … lGauge.htm