726

Idag kom äntligen paketet från Usa innehållandes:
Jaycee gasarmar
Jaycee trattfilter
Jaycee bränslepumpsblockering med vevhusvent an8
Förgasartrattar +tabbar för att hålla fast dem
Tigsvetsat, balanserat fläkthjul
Ett till par korta IDA insug
Empi "Hurst" växelspak

Så det var bara att skruva fast fläktjhulet och shimsa in i kåpan, sen monterade jag kåpan på motorn med generator.

Regeringen vill visst kolla på film nu innan det blir alltför sent.. hehe.. men ja, det finns väl inte så jättemycket att tillägga just nu..

Behöver nytt länkage då det jag har inte går ihop med att förgasarna är vända, samt att det tar i fördelaren.. Det är ett old school länkage som säkert funkar bättre med "normal" storlek på fördelare och förgasare monterade annorlunda.. vem vet, kommer upp under delar säljes.

Måste även köpa en bit rör för att orka dra fast svänghjulet, TIGHT passform :-)

Annars tror jag fan inte det saknas speciellt mkt för att veva igång skrället..!

Bränslepumpsblockeringen
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6cd3e1f3500f161fd855a7838b62bb6e.jpg

Förgasare med nya trattar och filter, an6 bränsleanslutning
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2daae2b2e6ee7e2d6f52c652ae17aa95.jpg

Så här blir det :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-08de40b2f697f205936235c0f95eef53.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2fbddf53c8a459519862d671c8d2fff2.jpg

727

Ser mycket bra ut Mr P  ICQ/ab

728 Senaste redigerad av Sten vW (2014-09-18 19:44:54)

Ser finemang ut men misstänker att de där luftfiltrena kommer att sabba flåset.

Om jag vore du så hade jag bestyckat förgasarna utan filter, om motorn sedan inte går tokfett med filter så är det bara att gratulera!

S

729

Sten vW skrev:

Ser finemang ut men misstänker att de där luftfiltrena kommer att sabba flåset.

Om jag vore du så hade jag bestyckat förgasarna utan filter, om motorn sedan inte går tokfett med filter så är det bara att gratulera!

S

Håller med, det där är skit!

730

Vart e gilla knappen.

Anders

731

MrPete skrev:

Jodå, jag har den inkopplad också, så det går ju såklart. Frågan är om det relä:et från k-jetronic funkar på den med.. eller tar man ett annat relä då? Tänkte på att från varvtalssignalen är det ju pulser.

Inte en aning, det övergår mina kunskaper med marginal  ICQ/ae

732

Trevlig liten motor..bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

733

Oo jisses vilket habegär du har väckt   Default/lol

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

734

Fidde skrev:
Sten vW skrev:

Ser finemang ut men misstänker att de där luftfiltrena kommer att sabba flåset.

Om jag vore du så hade jag bestyckat förgasarna utan filter, om motorn sedan inte går tokfett med filter så är det bara att gratulera!

S

Håller med, det där är skit!


Såja Fidde, lite mer civiliserat ICQ/ad

Fråga: går fuggarna in i motorrummet på bredden? Jag såg på vår lokala förmåga Branko's 2XXXcc motor i 1303 chassi att han hade kapat en del för att få plats med sina EMPI-51:or. Mina IDF 36 filter har några små märken (på filtren) av motorrums kanten.

S

735 Senaste redigerad av MrPete (2014-09-18 22:40:25)

Tack hörni!

ang. filtren så är det givetvis utprovat och flödestestat, 315cfm, långt över vad mina topplock är kapabla till, så det ska nog inte vara någon fara. Tittar man på utformningen så ser man att det inte är så illa, sen finns det givetvis liknande som har sämre utformning. Har bredbandslambda, så jag kan testa hur mkt det påverkas av filtren.. Har även K&N stora filter, men jag tror att det blir tight med dem i motorrummet och de större trattarna.

Utformning av trattar (bilder lånade av Erland Cox, topplocksverkstan)
Rakt
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/thumb/tn_spitback1.jpg
Rak med liten koning/krage ytterst
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/thumb/tn_spitback2.jpg
Konformad tratt hela vägen med radie
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/thumb/tn_spitback3.jpg

Med detta i åtanke så ser man om man tänker efter att mina trattar med filtren ändå liknar exemplar 3 ganska mkt, så helt ute och cyklar är nog inte Jack Sacchette.

Jag hoppas att jag kommer få plats i motorrummet, om inte med stängt lucka så iaf med distanser. Kan även leva med om jag får göra mindre uttag i kaross. Insugen är iaf korta, så på höjden ska det nog inte vara någon fara.

Här är ett exempel på bubbla med dubbla IDA (bild från Google), med långa insug.. men mina insug är som sagt korta, så vi får ser hur det får plats. Sen beror det också på hur bred motorn är.. Bygger man en långslagig motor så blir de oftast jäkligt breda.. min är lika bred som en originalmotor.
http://i1020.photobucket.com/albums/af323/fifi45_album_2010/DSCN52312008-04-07Small.jpg

736

Sten vW skrev:
Fidde skrev:
Sten vW skrev:

Ser finemang ut men misstänker att de där luftfiltrena kommer att sabba flåset.

Om jag vore du så hade jag bestyckat förgasarna utan filter, om motorn sedan inte går tokfett med filter så är det bara att gratulera!

S

Håller med, det där är skit!


Såja Fidde, lite mer civiliserat ICQ/ad

Fråga: går fuggarna in i motorrummet på bredden? Jag såg på vår lokala förmåga Branko's 2XXXcc motor i 1303 chassi att han hade kapat en del för att få plats med sina EMPI-51:or. Mina
IDF 36 filter har några små märken (på filtren) av motorrums kanten.


S

ICQ/af

737

Snyggt! Blir bra sugen på o börja på med min egen!
Fråga: Vad är det för fläktkåpa du har? Hur har du gjort med spjällen? Kommer du köra med eller utan termostat?

vw typ-1 1967

738

Tackar, då är det bara att sätta igång ;-)

Har för mig att fläktkåpan kommer från CSP, köpte den i andrahand från en som hade en över. Det sitter inte några spjäll eller termostat, tyvärr.. Givetvis går det att borra hål i kåpan för att montera dem, men jag har valt att inte göra det. Tänker att motorn ändå kommer att få stå på tomgång en stund innan man kör, därefter lugn körning tills den når arbetstemp. Iom att det är en ganska trimmad motor får man ändå räkna med ett kortare serviceintervall än en mer sansad REN gatmotor.

739

På begäran lägger jag upp en spec på motorn (och lite av kringutrustningen). Budget har jag inte räknat på, en del saker är köpta nya, andra begagnade.. Mkt är köpt från Usa, men även dalhems, custom speedparts, etc.

Motorvolym 2074cc

AS41 block, dubbelreducerat fullflödeskonverterat
Ny smidd 4340 vevaxel med 78mm slag, cheva journaler
DRD racing 4340 I-profil vevstakar 5,4" cheva journaler
Ny cylindersats 92mm Cima/Mahle
CB 044 topplock med 42mm insugsventil och 37,5mm avgasventil
Portade av mig, flödade av PPR-Micke
Steve Long racing kamaxel XR310
Steve Long racing lyftare
Sig Erson 1,4:1 vippställ (kan komma att bytas ut)
Cb performance Chromoly stötstänger
Schadek 30mm pump, Gene Berg lock med utgång (Blir nog byte till ett JayCee som jag fick idag)
Extern filterhållare med oljetemp och fullflödesfilter
Extra oljesump 1,5liter
JayCee oljesumplock med magnetplatta och O-ring
renoverade kylplåtar

Dubbla weber IDA 48
Deano Dynosaur korta insug
Större radietrattar
JayCee rostfria gasarmar
Länkage: ej bestämt
K&N luftfilter /Jaycee trattfilter
Holley blå bränslepump
Bränslesystem i aluminiumrör och An8 fram till regulator, an6 från regulator till förgasare

MSD 6AL tändsystem
Magnaspark billet fördelare med magnettrigger
Magnaspark 8,5mm tändkablar

30hk doghouse-kåpa för oljekyl och plats för dubbla förgasare
vevhusventilation från block och ventilkåpor till gemensamt kärl
JayCee bränslepumpsblockering med an8 vevhusvent
Tigsvetsad och balanserad fläkt
6" CB performance remskiva med packbox
12v startmotor internlagrad

1,5/8" merged extraktorsystem, hemmabyggd 2" dämpare med rostfritt slutrör
Innovate MTX-L bredbandslambda med mätare

urethanbussningar till växellådsfästen
Extra fäste under lådan
Shortshift växelspak, har 3 olika :-)
200mm svänghjul, 8-stiftat
Kennedy steg II tryckplatta med armar
supergrip lamell, kanske byter till daiken super eller kushlock

Tror inte det var nåt mer, hehe

740

Tyckker detta hörs bra ut altihop .. ICQ/ab  Kanskje 1 3/4 avgas ....
mvh
erich

JETech , S. Halland

741

Tack, tror du det? Tänkte så att jag ska inte varva mer än 7000, behöver nog lättare ventilprylar för det.. då räcker kanske 1,5/8" ?
Ska göra om kollektorn lite så den går ut till 2" till ljuddämparen och 3" slutrör strax efter dämparen.

742 Senaste redigerad av MrPete (2014-09-26 20:57:16)

Då var problemet med länkage löst, vann just ett komplett Gene Berg på ebay :-) Nästa "bekymmer" med det är att jag har ett eftermarknads fläkthus. Dels så är hålen till generatorplåten lite vridna (löses genom att man filar upp mittenhålet lite på länkaget), dels saknas hål för tändspole (löses genom att man drar dit ett popnitmutter).

Post's attachments

$_57.JPG, 115.04 kb, 800 x 530
$_57.JPG 115.04 kb, 203 downloads since 2014-09-26 

743

Grattis! Klart ballaste reglaget! Blir pricken över i på din motor ICQ/ab

Bubbla -62

744

Tack, kan bara hålla med, det blir nog bra :-)

745

Monterade länkaget igår på motorn, ska bara borra upp hålen på gasarmarna så att det går att skruva fast länkaget.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-194a6017562698f3df52a061b2565776.jpg

Så nu närmar det sig allt en liten uppstart, men först ska det dimpa ner an-kopplingar till oljefilterhållaren, en 1/8" plugg där oljetempgivaren suttit innan, sen får jag veva ihop nån vevhusventilation.

Idag blev det dock en roadtrip till Gränna för att byta till mig vad jag anser vara några av de absolut snyggaste fälgarna man kan ha med 5/205 bultmönster :-)

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15", kommer sitta fint på bubblan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a391e06eea789f27ccda7306d18c4281.jpg

Stannade givetvis för att köpa lite polkagrisar också när man ändå var i Gränna :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8d93d552a9054d0f2442a46156d67d6d.jpg

746

Mmm, BTR är fan inte kattskit ICQ/ab

Typ 1 -68
Waldburg

747

ICQ/ag  ICQ/ag

JETech , S. Halland

748

Näfan, som jag skrev både här ovan och på fejjan så tycker jag att de är bland de snyggaste fälgarna man kan ha på bubbla, enda alternativen för mig är original plåt (haft), dessa eller centerline/erco. Så kom ett tillfälle och då var det bara att slå till!

Ska bli kul att se hur de ser ut på :-D

749

Det kan väl inte bli annat än bra?  ICQ/ad

Typ 1 -68
Waldburg

750

Nää, tror inte det jag heller :-)

Skille vilja montera bakskärmar av rätt årsmodell bara, sitter nyare nu med stora hål för stötfångare. Men var sak har sin tid, sambon har infört köpstopp ett tag framöver, haha