En fundering om kommande viktning av mina stakar.
Ska man enbart vikta totalvikten o matcha alla lika, eller hur mycket finns o vinna genom att först vikta in lilländen lika först o sedan totalvikt? Ställer lite mer krav på jobbet med att bygga en sorts jigg som skall vara tillräckligt stadig för att väga lilländan först.
Om jag ska vikta in nya kolvar, vart får man ta material förnågonstans? Lite orolig för det...
Har iofs inte vägt kolvarna ännu o sett hur mycket det skilljer dom åt.
2 2014-09-17 20:24:12 Senaste redigerad av MrPete (2014-09-17 20:24:33)
Storänden borde väl vara viktigare att få lika än lilländen.. Storänden roterar medan lilländen bara rör sig linjärt. En jigg är ett måste för att kunna göra repeterbara vägningar.

Kolvar lättas där de inte försvagas av att man tar material, alternativt kan man svarva ur kolvbulten.
Storändan borde väl vara likamed totalvikt? Finns det så mycket o vinna men att vikta lilländan så det är lönt o bygga ihop en sån jigg? Inget jag gör på en kafferast...
På en vw std motor är toleransen mycket stor mer än 5g på varje del på utbytta delar så var gränsen 10g (det är en jävla massa obalans)
Du kan starta med att väga upp och se skilnaden på detaljena (när jag mäter upp så strävar < 1gram )
http://jeppesnet.mamutweb.com/Shop/List/V%C3%A5gar/40/1
Du får en motor som går jämt o fint om det uppvägt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har vägt samtliga och det skilljer 6g. Så att det finns o hämta o göra det är ju inget snack!
Bättre o vikta bara totalvikt än o inte göta något alls då kanske!
Bra våg och slip finns, får låna in mig på en verkstad, så att få allt inom 1g ska nog inte vara några problem.
Så här har jag gjort, en våg från Clas Olsson o lite hemmapul 
Så här har jag gjort, en våg från Clas Olsson o lite hemmapul
Fin lite jigg du byggt där Bengt!
Jag får ta ett studiebesök i verkstaden jag får "låna" o se om det går o hitta lite prylar till o bygga ihop något med. För det verkar ju som om jag ändå ska vikta dom, kan jag göra det ordentligt från början dvs lillända och storända då! Då vart det bestämt!
Storändan borde väl vara likamed totalvikt? Finns det så mycket o vinna men att vikta lilländan så det är lönt o bygga ihop en sån jigg? Inget jag gör på en kafferast...
På kafferasten ska du väl dricka kaffe.
Rätt utfört så väger lilländen och storänden sammanlagt samma som totalvikten. Hur storända och total kan vara samma får du allt förklara. 
Ali G
9 2014-09-18 15:43:08 Senaste redigerad av Malman80 (2014-09-18 15:43:45)
Malman80 skrev:Storändan borde väl vara likamed totalvikt? Finns det så mycket o vinna men att vikta lilländan så det är lönt o bygga ihop en sån jigg? Inget jag gör på en kafferast...
På kafferasten ska du väl dricka kaffe.
![]()
Rätt utfört så väger lilländen och storänden sammanlagt samma som totalvikten. Hur storända och total kan vara samma får du allt förklara.
Jobbar på kafferasten och så mycket privat som möjligt på arbetstid... (som i skrivande stund) eller...
Jag hade nog lite otur när jag tänkte där bara. Det jag menade är ju det du skriver att lill + stor om allt blivit rätt = Lika totalvikt.
Då är vi överens. 
Ali G
Intressant tråd. Tommy som förestår Chic garage byggde en liknande anordning. Han
byggde flera versioner innan han var nöjd, det tog över 14 dagar innan den var klar
och han var nöjd. Enligt honom är det friktionen som uppstår i upphängningarna
som är det största problemet.
Han konstruerade spetsiga upphängningar med så liten yta som möjligt. Sedan var det
en till grej som jag inte minns nu som var ett stort problem. Enligt honom är det
helt förkastligt med nylon rullar eller liknande som vilar på hela lagerytan.
När jag visade intresse för konstruktionen byggde han upphängningar
för Vw stakar också, han håller bara på med V8 prylar.
Mannen är perfektionist ut i fingertopparna, så jag tvivlar inte på att den är
helt perfekt.

image by flat4sprintstar, on Flickr
Proffsigt ock snyggt ...
mvh
Det var snyggt som attan! Tänk den som hade den tiden och energin 
Allt beror på hur ovillig man är att kompromissa. 
Ali G