1 Senaste redigerad av sir.patrik (2014-09-19 09:27:45)

1 Mexicoblock med balanserad vev och nya lager, originalkam (blå märkning), lyftare 1:1,25, honade 1600 cyllar, vägda kolvar och stakar med nya ringar och lager, effektivare oljepump med integrerat oljefilter, urfrästa toppar 1,5 mm, polerade och utjämnade kanaler och insugningsrör, dubbla weber 40, 009 fördelare och ett 34 hkr fläkthus, Califoniapipes, separat oljekyl... noga ihopsatt och dragit med rätt moment...  ICQ/ag

Vad kan receptet tänkas ge i hkr?

Vilken grundbestyckning ska jag börja med på Webrarna?

Vilken olja bör jag använda när jag "Kör in"?

Något jag har glömt?  ICQ/ad

Glad för svar... ICQ/ag

2 Senaste redigerad av Svwerker (2014-09-19 09:11:46)

Kontrollmät alla lagerspel så att allt ligger inom tolerans. Lite hårdare ventilfjädrar är nog nödvändigt. Lite tändning är nog bra.
Jag skulle tro att den hamnar strax över 70.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Bra koncept! Skulle bara ändra på följande:
- skippa separat oljekyl (bygger du rätt finns ingen anledning att du skulle behöva det)
- Satsa på ett riktigt separat fullflödesoljefilter istället för "hållaren".

Några till tips:
- 28 mm halsringar i Webrarna blir nog bra.
- Glöm inte skruvade ändar på vipparmsbryggan, original clipsen brukar kunna gå av så fort man belastar/varvar mer än original.
- Vad är "California pipes"? Jag skulle välja ett 1 3/8" ormbo med någon bra dämpare till en sådan motor.

4

Hårdare ventilfjädrar är det också.... 30% hårdare.
Vilken dimension på skruvarna rekomenderas?
Califonia pipes är avgas till Buggy motorn ska vara i min Volksrod

5

Det finns färdiga axlar att köpa annars måste du svarva lite detaljer och även en centrumbit.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av MrPete (2014-09-19 12:31:42)

Tex dalhems har axlar från CB performance

http://dalhems.com/sv/p/ff92d192fa18437 … parmsaxlar

Post's attachments

vipparmsaxlar.jpg, 5.54 kb, 250 x 250
vipparmsaxlar.jpg 5.54 kb, 119 downloads since 2014-09-19 

7

Tack för tipset Mr Pete axlarna är beställda!

8

Tänk bara på att du kommer att behöva stötstänger som man kapar till rätt längd.

9

Det är inte säkert att man behöver kapa stötstänger till 1:1,25 vippor.
Jag har empi vippor på bussen, där kör jag med org stänger. Det stod specifikt att dom vipporna funkade med org stänger.
Dom ser ut som orgvippor,  justerskruven sitter mot ventilen.

Sen är nog frågan om dom verkligen lyfter 1:1,25 ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Mina erfarenheter är att original al-stötstänger inte hänger med när man ökar lyft/hårdare fjädrar eller 1,25 . 1 vippställ på högre varv än 4-4500Rpm.
Man får "ventilflyt" pga flex i stötstängerna. Köp cr-molly !

11

Ja, nu varvar jag sällan bussen över 4500 varv, så det problemet har jag inte märkt ICQ/ab

På ghian har jag scat 1:1,4 vippor med specaialbeställda Alu stänger, och org fjädrar. Den varvar ofta över 4500, där märker jag heller inga problem.
Mina specialstötstänger kanske är gedignare/tjockare i godset än org.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

detaljfråga men om du planerar på att varva mer än orginal bör du se över vevhusventilationen.

13

sir.patrik skrev:

1 Mexicoblock med balanserad vev och nya lager, originalkam (blå märkning), lyftare 1:1,25, honade 1600 cyllar, vägda kolvar och stakar med nya ringar och lager, effektivare oljepump med integrerat oljefilter, urfrästa toppar 1,5 mm, polerade och utjämnade kanaler och insugningsrör, dubbla weber 40, 009 fördelare och ett 34 hkr fläkthus, Califoniapipes, separat oljekyl... noga ihopsatt och dragit med rätt moment...  ICQ/ag

Vad kan receptet tänkas ge i hkr?

Vilken grundbestyckning ska jag börja med på Webrarna?

Vilken olja bör jag använda när jag "Kör in"?

Något jag har glömt?  ICQ/ad

Glad för svar... ICQ/ag

Det finns många fall gropar här
Vill inte vara taskig men verkligheten kan vara svår att ta
Nr 1 califoniapips  mot ett 4 till 1     - hk (kanske 5-6) (kan vara sämre än Std  men fränare ljud)
Nr 2  009 fördelaren   försök att få tagi en typ3 fördelare så kommer det funka bättre
Nr3 små halsringar typ 26-28mm
Nr4  en std kam lyfter 7,6mm x 1,25 ventil lyft 9,5 mm
Nr 5 en bra mineral olja (vill inte ta den diskusionen igen om olja ) (sök på olja här på bw så finns det info)
Nr 6 skulle tippa på 8,5-1 i statisk komp  har du tur så ger den 60-65hk
Kan du vara snäll o lägga ut bild på kanaler på topparna så kan man bedömma om det ger något
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Mycket "Matnyttigt ni har skrivit" det känns som att det kan bli bra på "slutet" med lite smärre ändringar ICQ/ad  Att Califoniapips -Tar mer än det ger - märkte jag när jag bytte dom mot ett ormbo på Buggyn... men nu vill jag ha rören bredvid huven på Volksrodden och då får "det kosta" lite....
Hur gör jag med stötstängerna? mina vippor är köpta på Classic up North lösa, sedan kommer bryggorna från Dahlems .
typ3 fördelare vad har det för id nummer?
Jag återkommer med lite bilder vid ett senare tillfälle.
Micke får jag ge en eloge åt, för ditt pedagogiska tråd om trimmade topplock!  ICQ/af