1

Bubblan är klar efter en stor renovering och jag älskar att köra den, den går så fint !
Men då blir man ännu petigare och nu återstår det två saker till; ett bromsservo och att bli av med Bubblans största brist enligt mig som även kör classic Mini; indirekt/glappig styrning. Allt är nytt, men från fabriken har Bubblan redan 1" glapp i ratten. Och det är inte konstigt när man ser hur stryrsystemet från 30-talet ser ut.
Lösningen? En RED 9 framvagn. Det kostar en del, men då har man ett direkt kuggstångsstyrsystem. En annan fördel är också att man kan justera höjden på fjädringen oberoende vänster och höger. Många Bubblor ligger lite lägre på vänster, i mitt fall är skilnaden 2,5cm.
RED 9 har coil overs och nu kommer min fråga. Hur blir fjädringen då? Jag vill inte nån stum eller mycket hård fjädring på min fina Bubbla. Så jag undrar om nån i Sverige/på forumet har lagt ner stora summan för en RED 9 framvagn och kan dela lite erfarenhet om köregenskaperna. Nån ?

http://i57.tinypic.com/28grr4x.jpg

http://i59.tinypic.com/f0yd0g.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Är nog inte många som kostat på en sådan. Vet inte om det är värt det om man nu inte ska köra mycket bana.
Coiloverdämparen har utbytbar fjäder vilket gör att du kan välja en mjuk eller hårdare beroende på vad du vill ha.

Mera känd som jb...

3

Hmm,spännande lösning..vet att den är dyr,men vad gör man inte för sin älskling.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Jag kör självklart inte på banan med den, men jag märker glappet mest när jag kör motorvägen, alltså högre fart rakt fram. Och när det blir sidovind (som Bubblan är mycket känsligt för) då önskar man verkligen ett kuggstångsstyrsystem.

5

Fast kikade på sidan och så jäkla dyr var en endå inte. 15000:- och det får väl ses som överkomligt. Fast det beror ju som sagt på ens ambitioner. Hade det funnit till typ3 så hade nog jag köpt en.
Dom hade mysiga bakvagnsprylar till typ3.  ICQ/af

Mera känd som jb...

6 Senaste redigerad av Nobbe (2014-09-19 08:59:11)

cool, har du kollat med sfro vad de säger ?
kan vara ett sätt för vw's med lite pulver att bli street legal ICQ/ad
då de annars brukar neka hårt till lite större effekter i en typ 1 pga framvagn design....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

7

jag har en sådan. men tyvärr ej testat den.=) men min e till buss.
Den är ju lätt värt priset. Mkt bra jobb på grejerna och du kan ställa hårdheten på fjädern och returen.
Det går o ställa den i alla olikalägen=)
Det är ju en raceframvagn så ska man ha orginal 1200-1600 motor så kanske man kan bygga om en kuggstång o sätta på coilovers på orginal framvagn och spara rätt mkt pengar.

10w buss -57a
Pickup från -67

8

RAINIER skrev:

Jag kör självklart inte på banan med den, men jag märker glappet mest när jag kör motorvägen, alltså högre fart rakt fram. Och när det blir sidovind (som Bubblan är mycket känsligt för) då önskar man verkligen ett kuggstångsstyrsystem.

Det är väldigt viktigt att styrsnäckan är centrerad när framvagnen justeras annars kan man få som du skriver olustiga styregenskaper när man kör rakt fram.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Om du köper en sådan så kommer jag att följa dina erfarenheter med den. Det är en liten juvel. Skulle själv vilja ha en. Och börjar man räkna på vad en ny vanlig stomme kostar, med alla attiraljer till så hamnar man väl på en rätt hyfsad slant ändå. Var inne på en tysk sajt där en framvagn (kulbult) och lite schyssta fjädringskomponenter hamnade på ca 900 Euro. Sedan är väl Red 9 sjukt snyggt att ha undertill.  ICQ/ab

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

10

Rusty skrev:

jag har en sådan. men tyvärr ej testat den.=) men min e till buss.
Den är ju lätt värt priset. Mkt bra jobb på grejerna och du kan ställa hårdheten på fjädern och returen.
Det går o ställa den i alla olikalägen=)
Det är ju en raceframvagn så ska man ha orginal 1200-1600 motor så kanske man kan bygga om en kuggstång o sätta på coilovers på orginal framvagn och spara rätt mkt pengar.

Att montera en kuggstång på en std framvagn går inte pga av längsgående bärarmarna; det blir enormt mycket bump steer.

11

Det ser well bra ut   
Det finns en sak som jag blir lite fundersam över
Om det är till en räserbil så har detta ingen betydelse  är i mot på en gatbil så vill man gärna ha rätt akerman vinkel på styrarmarna
Man ser var tänket kommer ifrån (lotus 7)  på gemitrin på A armarna ( kolla på en volvo 142 så är det samma )
Om jag fick förändra något så skulle det vara nedre kulbults infästningen som skulle ned någon cm för annu bättre fjädrings gemitri
Andledning av detta är lite för lite lutning av undre A armen om man vill köra lite lägre
Priset är inget fel för det är en jäkla massa arbete ner lagt på denna framvagn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

det blir alltid kompromisser när man gör en bolton lösning och inte vågar kötta i originalet...
skall det bli bra är just infästningen av bärarmarna och kuggstången jätteviktiga..
man måste betänka att bubblan och bussen har kompromiss lösningar som duger till effekten  hastigheten och priset.. vill man förbättra mer än 2 av dom blir det nödvändigt med större förändringar =priset upp.

No free rides.. skulle vilja bygga en bubbla med A link framvagn men då blir det att kötta  ICQ/ag och börja från början. ICQ/ad
jag tro inte heller red 9 framvagnen e speciellt dyr i sammanhanget.. men den e en kompromiss.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(